Jag behöver råd, har 3 brahmahönor
Jag ville ha kycklingar och fick en bekant att samla ägg under fjorton dar. Men jag fick ingen höna som ville ruva, jag hade lagt ägg för att locka. De befruktade äggen låg i hönshuset i en vecka utan att någon brydde sig, sen blev en höna "sur" och la sig. Jag trodde det var kört med dom äggen som legat ytterligare en vecka. Bad att få nya som jag la ut under hönan nu. Ca 14 st. De andra äggen samlade jag försiktigt in. För att lära mig något försökte jag lysa och titta i äggen, såg ingenting. Jag knäckte ett och det var början till en kyckling i den....!!! eller början på någonting, 3mm. Jag vet inte vad jag ska göra. Om jag sparar några av dom gamla under henne och dom kläcks kliver hon väl av de nyare äggen innan dom hinner kläckas?
Hon har 14 ägg under sig, fler får väl knappt plats? Jag har ingen kläckmaskin och vill inte köpa heller. Har aldrig haft kycklingar och vet inte riktigt hur man gör, vill gärna lära mig mer innan jag i så fall prövar att vara höna.... Ska jag bara låta dom gamla äggen vara? Det känns hemskt, men jag vill att både höna och kycklingar ska få så bra start som möjligt... Så villrådig, har någon något att säga.......