Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta blivande höna-mamma med ägg eller när kycklingarna kommit?  (läst 2691 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
På tisdag kläcks förhoppningsvis mina tre första kycklingar! Mamman ligger dock i ett rede, en byrå-låda till ett vitrinskåp, ca. 50 cm upp på en bokhylle-underdel. Ska jag flytta ner henne på golvet innan kycklingarna kläcks eller ska jag vänta tills de är kläckta och framme? Är de kvar där uppe så finns ju risken att kycklingarna trillar ner ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

vårlängtan

• Småland
Flytta ner på golvet tror inte jag på. Höns vill väl va en bit upp.
När de kläcks tar det ju någon dag innan de överhuvudtaget syns, så då är det lugnt.
Det jag skulle göra är att försöka sätta upp en högre kant runt redet, kanske tio cm,
så de håller sej i redet första tiden.
Sen skulle jag bygga "trappa" så de kan ta sej upp och ner tillsammans med mamma,
tror att hon vill ha dem där uppe.

Ja, det är mina tankar. Det kommer säkert fler och kanske bättre!

Fin höna, lycka till! Kycklingar är något av det mest snuttiga som finns<3
Njuter av värme och allt det gröna!

Brahmaputra

• Gotland
Skulle inte själv våga bråka med redet eller så med risk för att hon går av. Fick en tanke men den är kanske knasig. Du skulle kunna ta ett mått o vinkla till ett kycklingnät som en barriär runt/framför henne. Hon kanske inte upplever det som lika bråkigt som att spika skydd av bräda eller liknande. Ja det var bara en liten fundering. Drar det ut på tiden mellan kläckningarna så blir det drygt att sitta o passa....

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
Jag har då både flyttat ägg till nyttrede och höna med rede och det har då gått bara bra...
Men jag kanske har en unik höna  ;)
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

Nina W

• Värmland
Små kycklingar ær føretagsammare æn man tror ibland, och det kan gå en veckan mellan att førsta och sista klæcks. Jag førsøkte dela av hønsgården med ett par brædor, blev væl 20 cm høgt ungefær, och jag trodde det skulle ræcka før att stoppa fem dagar gamla kycklingar... I bortre delen fanns bla annat en nedgrævd tunna dær någon haft vatten till ankor, men den var tom. Dom små liven skuttade glatt øver barriæren och druttade ned i tunnan. Det var två dværghøns som delade på ansvaret før kullen och dom gick runt-runt tunnan och kacklade helt førtvivlat! (Jag hade inte stængt av før tunnan skull, utan før att nætet i væggarna var ett kraftigt, rovdjurssækert hønsnæt och småttingar skulle kanske kunna ta sig igenom.)

Fuglemakeren!

• Norge
Flytta inte! Det blir katastrof om hon går av äggen. När kycklingarna har kläckt och hon börjar klucka till dom kan du flytta hela lådan. Jag föreslår en bur av något slag över hela ruvlådan när äggen börjar pipa, då lämnar hon ändå inte redet.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Ok, det verkar övervägande som att jag ska låta dem vara kvar där uppe! Jag har någon sorts nät med små fyrkantiga hål, kan böja till ett sådant och försöka täcka in hela övre planet så de kan röra lite på sig senare när det blir aktuellt. Jag har klappat henne och lyst äggen så hon är lita van att jag är där och pratar med henne, ger mat till henne när hon ligger i redet och det pickar hon i sig liggandes. Hennes syster har också lagt sig i förrgår men då i ett rede nere på marken, lite lättare sedan när kycklingarna kläcks.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Brahmaputra

• Gotland
Låter jättebra med lite skyddsnät tycker jag. På bilden ser det iaf ut som en lite plattform som som du kan hägna in så trillar dom ur redet så är det ju bara några cm det handlar om. Verkar toppen. Där kan du ju sätta en lite mat o vattenskål till henne oxå. Bara nåt fat med en sten så dom små inte drunknar om dom tar sig dit. Då kan du iaf koppla av o inte oroa dig för dom första dagarna ;D. Vet med mig själv att man blir lite nojig :-[

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Jag har nu häftat fast ett nät som är ca. 25 cm högt längs med kanten, dock ej kortsidan ännu men det kommer. Mamman kan ju hoppa över om hon vill och de andra kan hoppa in till kycklingarna. Ska jag sätta nät ända upp till taket? När jag gjorde så från början (när hon började ruva) så var inte mamma hönan nöjd utan gick fram och tillbaka och ville bara ut ur "buren" Ska ställa in mat till kycklingarna där uppe sedan när de kläcks, förhoppningsvis fram mot tisdag då!

vårlängtan

• Småland
Det ser ju fint ut. Låt du henne va i fred nu, så inget händer. De hoppar ju inte ur boet det
första de gör! Vi ser fram emot att få rapport!
Njuter av värme och allt det gröna!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Nä, nu gör jag inget mer, kycklingarna är ju stilla de första dagarna har jag förstått!

David97

• Gäst
Näta kortsidan, högt nät så hönor Inte kan flyga in. På kortsidan gör du ett litet hål i nätet, ca 10cm upp, och så att hönan kan komma ut, men inte kycklingarna.. Så kan de gå där inne de första dagarna, sen kan du klippa upp ända ner, eller ta bort nätet så kycklingarna kommer ut.. Eller att när kycklingarna kläcks, ha en liten inhägnad med tak över ca hälften, där du har mamma med kycklingar på kvällen, men släpper ut de på dagen.. (Inne i hönshuset).
Kan förklara noggrannare om du inte förstår.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Nä, nu gör jag inget mer, kycklingarna är ju stilla de första dagarna har jag förstått!

Hä rär de knappt stillsamma de första timmarna! Efter 3 dar var Ettan över en halvmeter upp å klättrade. Då fick hon gå ut bland de andra hönsen.

Här är de knappt stillsamma de första timmarna! Efter 3 dar var Ettan över en halvmeter upp å klättrade. Då fick hon gå ut bland de andra hönsen. På översta bilden är hon en vecka, på andra bilden är hon tre och har tagit sej upp på översta pinnen. Klicka på bilden!
« Senast ändrad: 11 mar-12 kl 18:34 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser