Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många vill höns vara  (läst 8613 gånger)

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
Hur många vill höns vara
« skrivet: 09 mar-12 kl 14:38 »
Om vi börjar med att det går åt 2 ägg/dag 7 dagar i veckan + nåt extra ibland (bara jag som äter ägg för sambon är allergisk så det är bara till mina mellanmål aldrig till bakning eller annat som båda ska äta)
Det hade vart toppen om man fick äta kyckling ibland också.
För oss är kyckling festmat för vi köper bara frigående som brukar kosta mer så det blir inte så ofta.
Så man vill ju ha för att täcka äggförbrukning och så lite kött.
Men om man ser det från hönsens sida samtidigt. Hur många vill de va?
Har jag fattat rätt att om man har många hönor så ska man ha flera tuppar och då blir de ev. inte en flock utan uppdelade.
Jag vill junte ha fler än att de trivs.
Hönshuset är ca 4x6m och så tänkte jag göra 2 hönsgårdar som man kan växla mellan och bara ha dem lösa när vi är hemma (helger).

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Hur många vill höns vara
« Svar #1 skrivet: 09 mar-12 kl 14:42 »
Det räcker med 3-4 höns och en tupp, då kommer du få i runda slängar 3 ägg om dan. Blir det några över så sälj dem, folk står på kö för att köpa "hem-ägg" =)

De har ju såklart lite säsonger, på hösten/vintern kan man inte räkna med så mycket ägg då de ruggar och har vintervila.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 09 mar-12 kl 14:44 »
Om hönshuset är 4*6 m = 24m2 så får du ha 168 hönor som är riktigt stora och 216 hönor som är typ som värphybrider...

Lagom för dina behov är väl ca 4-6 hönor och 1 tupp. Men då bör du göra en mindre avdelning till dem, som är extra välisolerat, att ha dem i på vintern. De kan nämligen aldrig värma ett så stort utrymme om de är så få.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 09 mar-12 kl 14:49 »
Vi har idag ett 15 tal höns och nu under vintern har det precis täckt upp för de ägg vi använder. Vi får på dessa 15 höns ca 4 ägg / dag men då har vi varken extravärme(ligger runt nollan i hönshuset) eller något värpfoder(ger bara säd).

Under sommaren däremot blir det ju lite mer ägg, brukar ligga på runt 13-14 ägg på 15 hönor. Men det gåbanne mig nästan åt ändå :) Blir mycket omeletter kan jag säga! Sen vill man ju lägga några ägg under hönorna också så de får ruva, å  värper ju inte de hönsen. Så om jg var du skulle jag satsa på iaf 6-7 hönor.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Eva77

• -
« Svar #4 skrivet: 09 mar-12 kl 14:56 »
Om hönshuset är 4*6 m = 24m2 så får du ha 168 hönor som är riktigt stora och 216 hönor som är typ som värphybrider...

Lagom för dina behov är väl ca 4-6 hönor och 1 tupp. Men då bör du göra en mindre avdelning till dem, som är extra välisolerat, att ha dem i på vintern. De kan nämligen aldrig värma ett så stort utrymme om de är så få.

Herre gud!
Ja, nej så många hade jag inte tänkt  :-[
men 6 st hade vart trevligt. Lite lagom.
Då ska jag läsa på om att isolera hönshus alltså...
Kan man dela av så de får en vinterbonad del och en sommastrugedel kanske?
Det är alltså ett hönshus i ena kortsidan av ladugården redan, med fönster åt två håll. Två stooora fönster på kortsidan av ladugården och ett lite mindre på ena långsidan.
Jag borde kanske fota lite, känner att det inte är helt lätt att förklara.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 09 mar-12 kl 15:04 »
2-3st av stor ras per kvadratmeter är mera lämpligt. Så i ditt fall 50-70st.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 15:10 »
 ;D Det blir många ägg till dig och din alergiske sambo! Jag har nu fem hönor och två tuppar (den ena skulle vara höna men det fungerar) och min familj har klarat sig fint i vinter och fått lite över att ge bort, dock ruvar 2 just nu så det blir väl klent med ägg framöver!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 mar-12 kl 15:25 »
8-10hönor och 2tuppar är precis lagom i en flock.. 
Fjäderfän och kaniner

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 09 mar-12 kl 15:31 »
Ett gammalt mått på en hönsflock är 24+en tupp. Blir de fler funkar inte det sociala, de blir inte individer utan ser bara varandra "som en annan höna".

Vi har 13 höns och ändå stod jag och blängde på ägghyllan på ICA ett par månader innan jul. Att KÖPA skulle gå min ära förnär! :-[
Desto fler blir det nu, i snitt 8-9 ägg om dan. Dessa säljs och äggpengarna går till säd och hönsfoder. Hittar man sen en höna man vill ha så finns det lite äggpengar över till den.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Eva77

• -
« Svar #9 skrivet: 09 mar-12 kl 15:36 »
Det låter himla bra med ca 6 st förstås .
Kan jag ev. har hönsen i getstallet på vinterna annars? När jag skaffat getter alltså (för det har jag inte än) så de kan värma upp tillsammans.
Jag läste i nån bok att ett tips va att ställain en kompost i hönshuset på vintern för de avger värme och hönsen har nåt att pilla med. Nån som testat?
Att kunna sälja några ägg om man får för många är junte fel så man kan köpa foder. Vad tar ni för era ägg när ni säjer 6-12st?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 09 mar-12 kl 15:50 »
Matägg 2:-/st. Alla storlekar o färger. När en unghöna börjar värpa kan äggen va rätt små. Här är det iaf innihälvitta lätt att sälja ägg och grannkäringarna är lyriska över gulorna.

Men så går de ju ute och är ekologiska hela året. Ja, hönorna alltså! ;D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 09 mar-12 kl 16:10 »
Jag tar 3 kr/ägg och har fler köpare än ägg...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 09 mar-12 kl 17:01 »

;D då köper de inte många ägg var va?  ;)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 09 mar-12 kl 18:15 »
Jag tar 20:-/6-pack, nu medans det är små ägg (under 53g). Men har förvarnat alla köpare att jag kommer att ta 25:-/6-pack när de flesta äggen börjar var fullstora, medium storlek(53-63g). Mina hönor har precis börjat värpa så vissa ägg är väldigt små. De största är nu nästan 60g.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #14 skrivet: 09 mar-12 kl 18:17 »

Samma här. Har en som köper upp alla ägg jag har för närvarande, morsan vill också ha och så har jag typ 6 pers "i kö" som bara väntar på att alla unghönorna ska börja komma igång och värpa ordentligt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 09 mar-12 kl 19:54 »
Jag ger bort till nära och kära . . Extra glada blev dom när det följde med gåsägg.

Våra höns lägger inga gåsägg. 8)

Eva77

• -
« Svar #16 skrivet: 09 mar-12 kl 20:31 »
Matägg 2:-/st.

Men så går de ju ute och är ekologiska hela året. Ja, hönorna alltså! ;D

Säker på att dunte menade att grannkärringarna går ute...?  ;)
Folk på jobb tjatar att jag ska skaffa höns nångång så de får köpa ägg så jag blir säkert av med dem om jag råkar få för många.

Eva77

• -
« Svar #17 skrivet: 09 mar-12 kl 20:37 »
;D Det blir många ägg till dig och din alergiske sambo! Jag har nu fem hönor och två tuppar (den ena skulle vara höna men det fungerar) och min familj har klarat sig fint i vinter och fått lite över att ge bort, dock ruvar 2 just nu så det blir väl klent med ägg framöver!

Om de ruvar är det väl värt att missa lite nya ägg  :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 10 mar-12 kl 08:10 »
Det låter himla bra med ca 6 st förstås .
Kan jag ev. har hönsen i getstallet på vinterna annars? När jag skaffat getter alltså (för det har jag inte än) så de kan värma upp tillsammans.
Jag läste i nån bok att ett tips va att ställain en kompost i hönshuset på vintern för de avger värme och hönsen har nåt att pilla med. Nån som testat?
Du ska inte ha hönsen tillsammans med getter (eller andra däggdjur). Hönsen dammar för mycket, det är inte bra för andra djur. De kan få hälsa på hos varandra på dagarna, då äter hönsen upp ev spill, men är de tillsammans dygnet runt riskerar man att få problem med getternas luftvägar.

Hönsen håller utmärkt värmen själva, om de har ett dragfritt lagom stort utrymme. På vintern kan de ju vara i hela hönshuset på dagarna, och ute när vädret tillåter det, och inne i ett mindre rum på nätterna. Bara att ha ett mindre rum, med ventilation och isolering, och en dörr och hönslucka.

Och antalet höns i mitt exempel ovan bygger på vad som är lagligt, det är givetvis inte vad jag anser vara lämpligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eva77

• -
« Svar #19 skrivet: 10 mar-12 kl 08:21 »
Hönsen håller utmärkt värmen själva, om de har ett dragfritt lagom stort utrymme. På vintern kan de ju vara i hela hönshuset på dagarna, och ute när vädret tillåter det, och inne i ett mindre rum på nätterna. Bara att ha ett mindre rum, med ventilation och isolering, och en dörr och hönslucka.

Vad Isolerar ni med i hönshus?
Blir det inte problem med fukt?
Jag har ju gott om plats för att avätta en mindre del som de lättare skulle värma upp själva. som ett hönshus i hönshuset. Frågan är hur långt mina byggkunskaper räcker...
Men igen, höns är väl inte så estetiskt kritiska utan nöjda om det är stabilt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser