Hej Gideon
Här är det väl fritt för alla, oberoende av kompetens, att skriva precis vad de vill. Men detta är ett diskussionsforum och då måste man vara beredd att diskutera det man skriver utan att bli upprörd.
Det jag begär av er är att vi ska hålla oss till att diskutera biodling och inte hela tiden halka in på att kommentera raser som inte är raser utan bastarder. Till detta kommer att kommentarerna kommer från personer som rimligtvis inte har kompetensen att bedöma vad som är rasrent eller inte.
Om... man granskar vad som kan anses rasrent så är det mindre än 5% av Sveriges biodlare som försöker att till en del hålla rasrent material. Av dessa 5% procenten så är det väl mindre än10% som har mer än 50% renrasigt i sina kupor.
Jag har ingen anledning att godta att det mitt i en debatt som kan ge nya vinklingar och intressanta uppslag så dyker det upp något om stingsliga Carnica. Och den som citeras är en person som möjligtvis sett renrasig Carnica på bild en gång! Om ni vill ha debatten på den nivån så är det er ensak! Men till vilken nytta??
Varför ska vi bluffa om verkligheten?? Det mesta av Sveriges bin är bra bin! Men det mesta är friparade bin och inte något rasrent!! Och det fungerar bra för Sveriges biodlare.
Inom Carnica Gruppen så arbetar vi mot Varroatolerans projekten i Österike/Tyskland vi testar enligt deras normer och får köpa av deras bästa avelsmaterial. Vi är med i deras databas och har registrerat och fått beräknat avelsvärdena från dessa drottningar.
Mellan avelsgrupperna så slänger vi inte skit om varandras bin. Det är flera år sedan som vi insåg att det inte förde oss framåt. Vi samarbetar och lobbar för att aveln ska få bättre förutsättningar till nytta för biodlarna i Sverige. På Carnica bloggen så kritiserar vi inte personer men vi informerar och kritiserar företeelser för vi tror att det på sikt kan vara bra.
Men vad ni vill göra och vilken nivå ni vill ha på forumet det är er ensak. Och visst alla kan skriva från sin kompetens det är det fritt att göra. Men det som bekymrar mig är varför det försvinner personer med hög kompetens från den skaran som skriver! Och den frågan har jag inget svar på!