Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvsugen höna  (läst 1165 gånger)

rosita51

• Skåne
Ruvsugen höna
« skrivet: 11 mar-12 kl 11:12 »
Nu ser det ut som att en av mina hönor vill ruva. Tuppen och hönan har provat flera olika ställen i hönshuset, men inte bestämt sig ännu. Övriga 3 hönor går fram och tillbaka och är allmänt oroliga av det nya som händer... Någon som har lust att berätta vad jag ska förvänta mig nu? Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och jag vill inte ha mer än högst 3 kycklingar. Hur gör jag? Jag är minst lika orolig som övriga höns!  :-[
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
SV: Ruvsugen höna
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 13:16 »
Jaha, nu var det slut med det!  ??? Både hönan och tuppen kom ut till de andra och sprätter nu runt i landet i stället... Så mycket väsen för ingenting... Men när jag kollade låg där ett ägg i redet. Hur brukar hönor göra? Lägger de ägg som vanligt några dagar innan de lägger sig  för att ruva? Jag trodde att hon tänkte lägga sig där nu...  ??? Jag plockar alltid äggen direkt och då finns där ju inga ägg att ruva... Hur ska jag göra?
MVH Rosita zon 1

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 13:22 »
Vill du att hon ska ruva? Jag är ny på detta med höns men så här blev det hos mig:
Jag lade in fyra redägg i ett rede och där bestämde sig en höna för att börja ruva, det tog ett par dagar och alla höns var där i det redet och kikade lade ägg. När hon legat på dem stadigt i två dagar så bytte jag ut ruväggen mot de ägg jag ville att hon skulle ruva på och hon ligger kvar där fortfarande, det är fjärde dagen idag. ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 19:15 »
Jag vill egentligen inte att hönorna ska ruva. Men om hon vill, så är det okej.
Jag blev mest exalterad av att tuppen och hönan höll på som de gjorde, det verkade som att de byggde bo liksom.

När en höna bestämmer sig för att ruva, ligger hon då på äggen hela tiden, går bara därifrån för att äta och dricka, eller?

Om jag inte vill att hon ska ruva... kan jag då bara plocka bort äggen så fort de värpt?
MVH Rosita zon 1

Tititu

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 11 mar-12 kl 20:24 »
Hur man ska få en höna att ruva vet jag inte. Tyvärr vet jag inte heller hur man ska få dem att sluta ruva. Tydligen är dvärghöns flitigare att ruva än andra. Mina dvärgkochiner ruvar oberoende om det finns ägg eller ej. Ibland tar jag ut hönsen ur redet men de gå in och ruvar igen. Även om jag tagit äggen. De är allt som ofta kala om magen för att kunna hålla äggen varma. För ett par dar sen fick hon dock sin första kyckling. Hon fick bli fostermor för jag har ingen tupp av samma ras så hon fick överta ett silkesägg. Hon verkar vara en ansvarsfull mor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser