Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dvärgcochin småtuppar 5v slåss  (läst 1784 gånger)

Lita

• Gäst
dvärgcochin småtuppar 5v slåss
« skrivet: 24 okt-06 kl 10:18 »
Har 8 kycklingar födda på samma dag 14.10, fem veckor gamla. Fem är storväxta, tre är små. Av de 5 stora är två stridslystna tuppkycklingar, åtminstone en till är tupp, och av de småväxta är en mycket aggressiv. Alltså tre femveckorstuppar som slåss. Det blir blodigt.

Hade förut två jämngamla som började göra upp vid drygt fyra månader. Ingen gav sej och vi tog bort den mest skadade efter tre dagar och sade att vi aldrig mer sku "se hur det går".

Är dvärgcochin så här galna?  Vad har jag gjort för fel?
Måste jag avliva och lämna bara en? Nu redan? Om jag avskiljer dom, lugnar dom ner sej så dom kan va ihop igen? När då? Dom är vilda i ögonen, som när katten är på jakt.

Väntar på svar.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:dvärgcochin småtuppar 5v slåss
« Svar #1 skrivet: 24 okt-06 kl 11:13 »
Kan tyvärr inte säga vad felet är.
Ville bara säga att mina dvärgkochin är inte ett dugg aggressiva så jag tror inte att det har med rasen att göra. Är föräldradjuren också aggressiva?
Kanske går det i arv? Jag skulle vänta och se eftersom de är så unga. Mina kycklingtuppar "tuppar sig" ju mot varandra det är ju normalt men de slåss inte.
Hoppas det lugnar ner sig.
Lycka till!
Gotlandskaniner, genbank.

Hosiia

« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 19:28 »
Kan man se att de är tuppar när de bara är 5v om man nu bortser från"tuppigheten"?
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

rina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 okt-06 kl 22:05 »
 :) Ja det ser man tidigt  har haft dv kochin i 11 år så jag vet.

Barbro

« Svar #4 skrivet: 24 okt-06 kl 23:03 »
Jag har haft dvärgkochin i 1 år och jag ser skillnad på tuppar och hönor från 7:e till 10:e dagen, det som skiljer är befjädringen, tuppkycklingarna är mycket senare befjädrade, man ser det först på vingpennorna som är längre på hönorna, redan vid 1 veckas ålder har de blivande hönorna betydling längre vingar än tupparna, sen fortsätter det så de får fortare fjädrar på bröstet och ryggen och när de är fullfjädrade har deras tuppbröder fortfarande ganska nakna halsar och ryggar. Jag har haft 100 % rätt,
Vi har haft 4 kullar, sammanlagt 7 tuppar oh 12 hönor.
Tyvärr har vi Marek i flocken och av mina kycklingar har 6 hönor och 1 tupp sjuknat och dött, det är så tråkigt.
Slagsmål mellan tuppkycklingarna har det inte varit, de "tuppar sig" ibland, det gör förresten hön-kycklingarna också!

Hosiia

« Svar #5 skrivet: 25 okt-06 kl 08:24 »
Vad bra! Då behöver jag kanske inte vänta längre på att mina 10v gamla dvärgkochin ev. blir tuppar!
Sjusköterskestudent och lycklig ägare till dvärgkochinhöns.

Barbro

« Svar #6 skrivet: 25 okt-06 kl 08:42 »
Här är en bild på 1 månad gamla kycklingar där man tydligt ser att tuppen, den gula, har kortare vingar och bara dun på ryggen ännu, medan hönan ( den vita)har längre vingar och har fått fjädrar på ryggen. Skillnaden i befjädring är tydlig i alla fall fram till v 8-10, och då har ju tupparna börjat få kam .

Barbro

« Svar #7 skrivet: 25 okt-06 kl 08:43 »
Bilden:

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 28 okt-06 kl 11:35 »
Vilken bra utbildningsbild Barbro! Sparar den för framtiden!
Tack ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: dvärgcochin småtuppar 5v slåss
« Svar #9 skrivet: 02 dec-09 kl 21:52 »
Puffar upp en mycket gammal tråd för att berätta att jag inte alls håller med i det där med befjädringen...  :-X Här är tupparna lika snabbfjädrade som hönorna, kanske någon enstaka som är sen men även någon höna som är sen då också... Tror det ligger i arv hur befjädringen växer och i vissa linjer kanske det har ärvts på något vis att tupparna få fjädrar senare än hönorna... Men här stämme det som sagt inte alls.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser