Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu kläcks det!  (läst 4582 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Nu kläcks det!
« skrivet: 11 mar-12 kl 14:55 »
MINA FÖRSTA KYCKLINGAR ÄR PÅ GÅNG! ;D Sitter här i vardagsrummet och tittar på skidskytte och kikar lite på äggen som står här bredvid, då ser jag att det är en liten spricka på tre av äggen!!! Och plötsligt hör jag att det piper också!! Jag väntade inte att de skulle börja kläckas idag, i morgon är det 21 dygn!! GUD SÅ SPÄNNANDE! En Hedemora har pickat hål och två Isbarer. Kan knappast slita mig från äggkläckaren idag, vi som skulle på bio ikväll, får se om jag kan åka iväg! ::)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Jennim

• Västmanland
SV: Nu kläcks det!
« Svar #1 skrivet: 11 mar-12 kl 15:45 »
Grattis  :D
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 11 mar-12 kl 17:36 »
Och vi som ska gå på bion hela familjen för första gången på två år!! Och just då ska äggen börja kläckas :o Hur ska jag kunna sitta på bion i lugn och ro ??? Det som är så spännande  här hemma just nu ;D
Men jag har en fråga: Det är sprickor i tre ägg men det är nu sedan två timmar bara ett ägg som vi ser att en kyckling jobbar för att komma ut. Har de andra två tagit en paus eller har de gett upp och dött?? ??? Det är fyra st. ägg som  vi inte sett något på ännu.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 11 mar-12 kl 18:09 »
Och vi som ska gå på bion hela familjen för första gången på två år!! Och just då ska äggen börja kläckas :o Hur ska jag kunna sitta på bion i lugn och ro ??? Det som är så spännande  här hemma just nu ;D
Men jag har en fråga: Det är sprickor i tre ägg men det är nu sedan två timmar bara ett ägg som vi ser att en kyckling jobbar för att komma ut. Har de andra två tagit en paus eller har de gett upp och dött?? ??? Det är fyra st. ägg som  vi inte sett något på ännu.
Från att det går hål till att kycklingen är ute kan det ta upp till ett dygn. Vissa är snabba andra tar det lite mer lugnt.  Gå du på bio det är förmodligen inte över tills du har kommit hem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-12 kl 18:18 »
Ååååh vad spännande! Fortsatt rapport önskas  :D

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 11 mar-12 kl 18:57 »
Vad roligt och ett stort Grattis !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 11 mar-12 kl 21:03 »
Pust, nu är bion över, En gång i Pukeht. Hela familjen rusar till kläckaren ;D Den som kläcktes aldeles innan vi åkt är pigg, piper och klättrar runt i kläckaren ;D Men när han klättrar runt så puttar han ju omkring de andra äggen, hur blir det för dem nu när de kanske hamnar upp och ner? ??? :-\ Det är sprickor i tre ägg, den första som kläcktes kom ut ur skalet på ca 3 timmar, en Isbar, en snabb en då!

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-12 kl 21:15 »
se till så att äggen INTE hamnar uppochner!! var med om exakt det nu i helgen och två kycklingar dog för mig för att deras kläckta syskon rullat runt på äggen:( Så håll koll så att det inte finns några sprickor i äggen på undersidan..vänd dom rätt då i så fall!

Mvh Jessica
Flying Goose

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 11 mar-12 kl 21:28 »
Ojojoj, det blir en kämpig natt! Hålla koll på äggen då! Ska gå upp kl. fem så i morgon blir en trött måndag! Har vänt ett ägg redan! Men, den som är framme ser ut att vilja dricka vatten, det är några vattendroppar på gallergolvet som den ser ut att dricka, ska jag ställa in något till dem i natt eller vänta till i morgon? ???

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 11 mar-12 kl 21:59 »
Hejsan! Har du ingen liten bur du ska ha kycklingarna? Då kan du ju flytta den dit å ta ett fat med vatten i bara såatt den inte dränker sej

MVH/Lina

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-12 kl 22:01 »
Om kycklingen har hunnit torka hyfsat och ser pigg å livlig ut kan du ju ta ut den å lägga under värmelampa istället så kommer den garanterat inte störa dom andra äggen. Om kycklingen blir kvar i kläckaren över natten behöver du inte ge den något vatten. Ge imorrn istället när du flyttar dom till värmelampa. Kan du inte lägga något vid dom okläckta äggen så att den inte kommer åt att rulla dom? verkar jobbigt att behöva vakta ägg hela natten;)
Flying Goose

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 12 mar-12 kl 06:11 »
Jag gick bara upp en gång och kollade och då såg det bra ut, vid fem-tiden låg en nyckläkt gul kyckling där och flämtade! Tre fina kycklingar än så länge! Fyra till väntas kläckas. Jag ska flytta över dem idag till annan plats och tanken var att de skulle ut till hönan som ligger på tre ägg som kläcks på tisdag. Kan bli lite svårt att övertala barnen (och mig själv) att flytta ut dessa söta dunbollar ;D Tror ni det är möjligt att ha dem inne i säg två veckor och sedan försöka smuggla ut dem till mamma höna ???
Tänkte innan jag sett dem att det vore skönt om hönan skötte det mesta. Har ingen värmelampa men kan låna av en granne idag om det behövs.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 12 mar-12 kl 06:30 »
Timmarna kommer att snigla sig fram i dag på jobbet känner jag :-\ Längtar hem :P Ska få en rapport av barnen innan de åker till skolan i alla fall, sedan får jag tåla mig till kl. 13.00!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #13 skrivet: 12 mar-12 kl 10:04 »
Rapport hemifrån: En till liten gul har tittat fram! Nu är det en mörk-grå Isbar och en mörk-grå Hedemora (ser inte skillnad på dem än) och två gul-aktiga Isbar som har kläckts. Längtar tills jag får åka hem från jobbet och kolla ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-12 kl 10:27 »
Å, det är så härligt att det är fler än jag som blir så där när det ska kläckas. Här kläcktes det för 2 veckor se, och i fredags kläcktes några och igår flyttade jag fler ägg från ruvmaskinen till kläckmaskinen. Dessa ska komma på onsdag. Längtar fastän jag redan har kycklingar ju.  ;D
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 16:21 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 12 mar-12 kl 13:42 »
se till så att äggen INTE hamnar uppochner!! var med om exakt det nu i helgen och två kycklingar dog för mig för att deras kläckta syskon rullat runt på äggen:( Så håll koll så att det inte finns några sprickor i äggen på undersidan..vänd dom rätt då i så fall!

Mvh Jessica
Jag har aldrig haft problem med att kycklingar dör för att de som kläcker först rumlar rundor. Hur tror du det går till under en höna  ;)

Jag har flera gånger glömt udda ägg i min stora kläckare med vändningen igång  :-[ Dom kycklingarna har kläckt dom också. Senast i förrgår kläcktes 3 Stora Kochin alltmedan vändningen gick. Jag hade missat de äggen och bara flyttat över de övriga som skulle kläckas  :-[ Trots det så kläcktes 3 av 4. Den 4 kläcktes utan vändning då jag han flytta den innan den han ut  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #16 skrivet: 12 mar-12 kl 15:02 »
ja, jag grubblade lite på det där ???, hur går det till under hönan egentligen? Det var sex st nu när jag kom hem och jag kan se skillnad mellan de grå/svarta Isbarena och den Svart/bruna Hedemoran! Det ligger två ägg kvar i kläckaren, ett tror jag är dött, det såg ut så på lysningen, det andra är ett grönt ägg så där har jag inte kunnat se något mer än att det levde i början. Det får ligga kvar ett par dagar i alla fall.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #17 skrivet: 12 mar-12 kl 15:37 »
Sitter här och beundrar de små liven, bredvid kläckaren, och jag tycker att jag hör små pip inne där, kanske kommer en sista innan kvällen i alla fall. Det var ju idag jag väntade dem, exakt 21 dagar i eftermiddag.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-12 kl 09:32 »
Men vad roligt att läsa om din entusiasm, det låter precis som mig själv :0).
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 13 mar-12 kl 11:05 »
Det är nu dag 20 här (kläck nr3 i år) och jag kollar redan efter hålslag.  ;D ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser