Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som dör  (läst 2942 gånger)

johankinden

• Dalarna
Får som dör
« skrivet: 11 mar-12 kl 23:53 »
för en godvän har 3 dräktiga tackor dött på kort tid nu. Första lammade 2 st lamm som var svaga och tackan fick ingen mjölk i juvret. Lammen dog och tackan, Efter det har två tackor till dött. han har märkt att de ligger ute i hagen å idislar. När han kommer dit så reser dom sig inte. Om han hjälper dom upp på fötter så skutter dom iväg med en himla fart och sätter i sig kraftoder och käkar men det verkar som att de inte kan resa sig själva. Dessa har har dött senare. De har också varit tomma i juvret. Någon ideè va det kan vara? de har haft får på dessa marker i över 30 år, dock så är det första gången de har en finullsbesättning från att ha haft lantraser.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Får som dör
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 00:04 »
Gissar pa kalkbrist, men det finns säkert nåfgon erfaren finullsmänniska här som har mer på fötterna än jag.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Svaga
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 09:30 »
Får dom ordentligt med bra foder? Har dom fri tillgång på mineralfoder? "Tomma i juvren" menar du att dom som lammat inte har någon mjölk? Hur dör dom?  Det finns flera orsaker som gör att tackor blir liggande, så lite mer info behövs för att man ska kunna fundera på en trolig orsak.
« Senast ändrad: 12 mar-12 kl 09:37 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 12 mar-12 kl 11:56 »
Kalkbrist brukar inte bestå i noll mjölk! Det finns säkert fler troliga anledningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 12 mar-12 kl 12:13 »
jag funderar på mask om det varit får på markerna i 30år  :-\
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

johankinden

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 12 mar-12 kl 12:23 »
Oj då en rättelse som jag fick reda på nu :) Det är bara en tacka som har dött och det var hon som hade lammen som dog. de andra har blivit liggande och lealösa så de har tagit bort dem för att de inte skall lida säger de. de är tomma i juvret på mjölk. de är matglada och pigga i huvudet men benen bär dom inte.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #6 skrivet: 12 mar-12 kl 13:24 »
Låter som stora magmasken..
Kolla dom i munnen om tandköttet har normal färg och vid ögonen. Är det mycket ljus färg kan det vara blodbrist , kanske orsakad av mask/parasiter.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 mar-12 kl 14:29 »
Selen/ E-vitaminbrist?? Brist påverkar musklerna..Kalkbrist?Får betar nära marken, och får på så sätt lätt mask och parasiter..Man ska egentligen växla beten ofta, när det gäller får, inte låta dom gå på samma bete, år efter år..Men då gäller det ju att ha MYCKET bete!!.Så att man har möjlighet, att helt stänga av vissa beten, under nått år..Lurigt det där med stora magmasken!Avmaskningsmedlet Ivomec tar bort magmask.Vet du om de haft "häng" under hakan? Får som har magmasken, brukar få det..Det där med mjölkbrist, funderar jag på, men om fåren lider av mineral/vitaminbrist,eller är sjuka och nedsatta  kanske de heller inte orkar producera mjölk??.Även om fåren haft tillgång till tex mineralbaljor och liknande, är det ju inte säkert att alla ätit av det..

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 21:22 »
maskmaskmask, förlorade några får för ett tag sedan pga stora magmasken. Vet och jag trodde de blivit förgiftade av ek men så en dag såg jag ett lamm med påse på hakan. Fick akut utskrivet avmasking och resten klarade sig men det var nog på sista håret. Efter det är jag jätte noga med maskproverna!
Finns säkert fler "fel" som ger samma sympton men dessa var så där konstiga och ville/kunde inte resa sig men hjälpte man dom upp var det full fart.Väldigt snabbt och enkelt att kolla om det är mask iaf. Hoppas ni kommer fram till vad det är så inte fler får går bort.lycka till!

johankinden

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 22:23 »
Tack för svaret! De har inte förlorat några fler tackor och de har även fått lamm som har överlevt, men de skall genast kolla upp om det är mask!!!!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 mar-12 kl 07:41 »
Hur gör jag för att ta träckprov? Jag är inte med i Fårhälsovården e.dyl.
Det är bara 3:e sommaren vi har får och de kommer i år att få gå på delvis helt nya marker.
Jag har 10-12 hagar att växla emellan så de behöver inte gå länge i varje.

Kira

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 mar-12 kl 19:39 »
Jag använder Vidilab, snabba provsvar på mail och telerådgivning med vet ingår.
http://www.parasitkontroll.se/lantbrukets-djur

Om man har stora magmasken kan man inte använda betet förrän det varit riktigt fruset i marken under en tid. Man ska avmaska innan man släpper ut fåren på bete, men man måste ändå vänta tills de parasiterna vaknar till liv, de kapslar in i fårens tarmar under vinter och utsöndras på våren, då de bajsas ut i betet och smittar ner fåren igen.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 14 mar-12 kl 21:55 »
Tack för tipset!
Vilket test ska man välja?

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-12 kl 08:08 »
Tack för tipset!
Vilket test ska man välja?
Jag har tagit prov 102, men du kan också ringa och prata med deras veterinär. Läs noga igenom hur du ska hantera proverna, tex ska de skickas i början på veckan. Kolla med veterinären där om det är lönt att skicka in prover ännu eftersom magmaskens larver kapslar in sig i fårens tarm och inte vaknar till liv och frigörs i avföringen förrän den vaknar upp på våren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser