Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skitiga ägg i kläckaren!  (läst 8014 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
skitiga ägg i kläckaren!
« skrivet: 12 mar-12 kl 08:55 »
Oj, oj, oj har varit på semester kom hem nu och såg att min sambo har lagt in smutsiga ägg i kläckaren! >:(
Är det kört nu?
Skall jag ha is i magen , och låta det vara eller skall jag ta ut och fixa dom nu?
De ska ha legat i fem dagar om han har fått det rätt ::)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Lycka

• Ångermanland
SV: skitiga ägg i kläckaren!
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 09:05 »
Det bästa man kan göra att försöka att inte få smutsiga ägg.
Jag lägger aldrig såna i kläckaren.
Men ibland kanske man måste om man köpt dyrt :-\
Skulle de vara alltför smutsiga så slänger jag mina.
vill inte ens koka/steka dem.
Detta är nu min åsikt.
Hedemorahöns

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 10:00 »
ohh va glad jag skulle vara om min man hade lagt ägg i min kläckare :P sen om de inte var helt sätt så skulle det väl vara så. var glad att han/hon delar ditt intresse.
Vad du kan göra är att lysa dom och se om det är spindlar i dom. Är de det så låt de ligga är de inte de så ta ur dom och lägg i nya rena ägg så blir nog sambon glad som får kycklingar iaf.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 mar-12 kl 16:19 »
Varför fungerar det inte med smutsiga ägg? Kan man tvätta dem?

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 mar-12 kl 16:28 »
Varför fungerar det inte med smutsiga ägg? Kan man tvätta dem?

Skiten täpper till porer i skalet som gör att luft inte släpps in = kyckling kvävs. Man ska ej tvätta kläckägg, då förstörs en skyddande hinna, och bakterier tar sej in lättare.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 12 mar-12 kl 16:44 »
Det är heller inte bra, att hönorna lägger ägg i en smutsig(skitig :-X) miljö.
Kan leda till äggledarinflammation.
Hedemorahöns

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 12 mar-12 kl 17:13 »
Hejsan!
Ja har ett ägg som är lite smutsigt å växer bra i det och hoppas det kommer ut en miniliten dvärgkyckling där med ingen som säger att de behöver blir nåt för svårt de där om man tar ägg från någon å man får inte tvätta äggen då äre svårt å få bort skiten ifrån dom också för är man för hårdhänt så blire ju pannkaka av det istället

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #7 skrivet: 12 mar-12 kl 17:16 »
Jag har inte haft några problem att kläcka ägg som blivit tvättade.

Likaså har jag tvättat av ägg som legat i kläckaren om de blivit nerkladdade av omkringspringande kycklingar. Givetvis varmt vatten vid tvätt.

Ägg kan bli skitiga även om det ãr rent inne, höns kan bjsa i redet under dagen, eller så tycker de att lerpôlen ute är ypperligt att lägga âgg i...
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 12 mar-12 kl 17:41 »
Oj, oj, oj har varit på semester kom hem nu och såg att min sambo har lagt in smutsiga ägg i kläckaren! >:(
Är det kört nu?
Skall jag ha is i magen , och låta det vara eller skall jag ta ut och fixa dom nu?
De ska ha legat i fem dagar om han har fått det rätt ::)
Nu har alla talat om för dig att man inte ska stoppa skitiga ägg i kläckaren även om allt tyder på att du redan vet det. Annans hade du ju inte ställt frågan  ;)

Men din gubbe visste det inte och gjorde så gott han kunde.

Vad du ska göra nu beror lite på om det är ägg från egna hönshuset eller ägg som är köpta från någon annan?

Om det är egna ägg så skulle jag bara ha is i magen och låta det vara. Förmodligen går det alldeles utmärkt.

Om det är köpeägg är det en anna femma. Då skulle jag nog rekommendera dig att avvakta tills det är dags att lysa äggen. I samband med lysningen tvätta ur kläckaren med Virkon S och tvätta av de ägg som utvecklas normalt med Virkon S innan du placerar tillbaka dem i kläckaren. Lösningen som du tvättar äggen i ska var någon grad varmare än äggen så låt gärna äggen ligga och kallna utanför kläckaren en kvart eller så innan du tvättar dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 12 mar-12 kl 18:26 »
Tackar Azoo-Lina för svaret  ;) :)
Det är ju just köpe ägg, som jag har så det blir absolut göra som du skriver.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

andtol

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 mar-12 kl 18:41 »
En nybörjarfråga till:

Vad är Virkon S?

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 12 mar-12 kl 18:48 »
En nybörjarfråga till:

Vad är Virkon S?

Ett desinfiktionsmededl som man hittar i butiker som lantmännen ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #12 skrivet: 12 mar-12 kl 19:20 »
Min första kläckning gjordes med väldigt smutsiga ägg som jag köpt... skrapade bort de största "kokorna" och la in dem.
Det kläcktes ändå 6 kycklingar av 10 ägg!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 12 mar-12 kl 21:28 »
Min första kläckning gjordes med väldigt smutsiga ägg som jag köpt... skrapade bort de största "kokorna" och la in dem.
Det kläcktes ändå 6 kycklingar av 10 ägg!
Visst kan man kläcka skitiga ägg med hyfsat resultat. Men om man kläcker skitiga köpeägg försvinner ju "smittskyddsbarriären". Vitsen med att köpa och kläcka avelsägg istället för att köpa levande djur är ju att man kan desinficera äggen och därmed eliminera risken att få in de allra flesta hönssjukdomar (det är bara ett litet fåtal sjukdomar som smittar genom desinficerade ägg).

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 12 mar-12 kl 21:38 »
om man inte har virkon s hemma - går det då bra med nåt annat? typ ättika eller nåt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 12 mar-12 kl 21:42 »
om man inte har virkon s hemma - går det då bra med nåt annat? typ ättika eller nåt?
Inte ättika :o Syra löser kalk, ättika är syra, äggskal är kalk.... Men man kan använda ättika för att skala kokta ägg om man inte vill pilla  ;)

Det finns andra desinfektionsmedel än Virkon S, men jag har inte provat något annat. Varför överge ett vinnande koncept  :D Virkon S skadar nämligen inte äggskalet eller det som är i ägget.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 12 mar-12 kl 22:04 »
ja, dumma mig. så långt tänkte jag inte, även fast jag flitigt använder ättika för att lösa kalk  :-[  ::)

min fråga bara för att veta ifall man inte har virkon s hemma, däremot skitiga ägg? ett nödlösningssubstitut mao.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 13 mar-12 kl 07:12 »
Det finns säkert många, som har kläckt ur skitiga ägg och det har gått bra.

Man får vara noggrann med rengöringen av kläckaren efteråt.
Hedemorahöns

Alex s

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-12 kl 07:18 »
Jag har kläckt höns och fasaner i nära 10 år nu, hundratals varje år. Jag har aldrig tvättat ett enda ägg, är det fööör mycket skit på det så pillar jag bort det. Jag kan inte påstå att jag skulle ha sämre kläck% än någon annan pg att jag inte tvättar med virkon s...
Jag har heller aldrig haft särskilt hög dödlighet på kycklingarna... Jag anser att med normalt förnuft kommer man långt :)
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Tur & Otur
« Svar #19 skrivet: 13 mar-12 kl 08:52 »
Virkon finns på t.ex granngården (och apoteket tror jag)   =)        @ alex s Att man kläckt skitiga ägg och det gått bra bevisar inte speciellt mycket, mer än att man haft tur. Men sjukdom som visar sig först när kycklingarna vuxit upp och blivit hönor, dåligt kläckresultat, kycklingar som dör, m.m   är vad man kan få om turen sviker.
« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 09:06 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser