Jaa mina kära vänner.
" När krypen kommer in åker vettet ut " ordspråk från Eggeby
Mitt absoluta favoritkryp som jag hatar mer än något annat är såklart
det satans Dermasyssus Gallinae.
Dom här krypen ger sig inte i första taget.
Och att droppa frontline eller annat jox på hönorna har iallafall jag fått erfara att det inte heller
har funkat.
Jag har provat nästan allt som finns på marknaden samt terroriserat större delen av hönsbranchen utan resultat.
Men sen när jag läste i ett nummer av Poultry Magazine om nån uppfinning dom hade kommit på så tror jag allvarligt det kanske kan
vara en lösning.
Det röda hönskvalstret fungerar ju så att det när det sugit klart drar det iväg och gömmer sig i nån hålla, som de sedan lägger sina ägg
och en vecka sedan har man 1000000 nya att bråka med osv..
En ond jävla cirkel.
Så oavsett om man droppar frontline eller annat på¨hönorna så spelar det ingen roll eftersom fanskapet i fråga kan dvala en 9 månader tills
den är redo att attackera en höna på nytt igen. och då står man där igen.
Dessa kryp håller sej som ni vet oftast till kring sittpinnar, ruvbås där hönorna är.
Krypen är inte snabba och håller sej oftast i närheten.
Och nattetid. Så min plan jag har kommit fram till i år är detta.
Först och främst se till att krypen inte sprider sig mer än där man kan kontrollera dom.
När dom är klara på kvällen har jag fällor i ändarna av sittpinnarna som krypen anser tilltalande.
Sen är det bara att byta dom , bränna dom och göra om proceduren.
Hänger ni me?
Värmepickan är oxå bra för den som inte njuter av att döda fanskapen med tummen.
Klädrullar funkar oxå fint, även dom som inte börjat suga fastnar bra.
Vaselin hör till en av mina favoriter, krypen kan inte gå igenom det.
Förra sommaren smetade jag in hela taket i hönshuset med vaselin samt en del exprement med goda resultat.
Så i ändarna av sittpinnarna och under sittpinnarna har jag vaselin med.
Ska försöka sammanfatta lite bättre då jag inte är vid mina sinnens fulla bruk just nu.
/kvalsterstein