Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp-attack!  (läst 7676 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Tupp-attack!
« Svar #20 skrivet: 13 mar-12 kl 17:07 »
Har bara haft en ilsken tupp. Till slut blev jag fly förbannad och jagade den runt runt tills den flydde in i hönshuset och under ett skåp. Då lade jag mig på golvet och morrade åt den. Efter det var den from, åtminstone mot mig. Detta var för tio år sedan och idag skulle jag aldrig försöka uppfostra en aggressiv tupp.

Prästgårdshönan

• Uppland
    • Höns och pelargoner på Haga
« Svar #21 skrivet: 13 mar-12 kl 18:28 »
Tack alla snälla människor som svarat och delat med sig av sina tuppiga erfarenheter!  ;)

Tror ej att tuppen Uwe är sjuk, han ser oförskämt pigg ut och har mycket gott självförtroende. Hans fjäderdräkt är glänsande svartgrön och jag tycker att han är en riktig skönhet (han håller också säkert själv med om det).

Att bära runt honom/trycka ner honom för att för att han ska "kuvas" är ej aktuellt  då han är riktigt reslig och jag är gravid i 6:e månaden och ej vill vara med om ngn mer tupp-brottning. Nuvarande blåmärken räcker fint... Att jag slängde en plastskål på honom handlade ej om någon vålds-handling utan mer om att jag i total chock försökte freda mig. Tycker ej heller att våld är rätt sätt att "stoppa" hans tuppighet.

Tror som flera sagt att det handlar om revir, hormoner och rangordning i flocken. Vissa är kanske tuppigare än andra. Undrar om detta är endast individbundet eller har olika raser olika snälla tuppar?

Känner att även om jag kanske skulle kunna sätta mig i respekt hos honom är det svårare för mina småkillar. De brukar hjälpa mig och ge hönsen mat och hämta ägg och nu vågar de ej gå in där. Kanske är läge att skaffa en ny, snäll tupp. Håller med om att tupp i vin är ett ok alternativ! ;D
Prästgård från 1700-talet som bebos av 2 vuxna, 4 små gossar, 2 hundar, 3 katter, okänt antal kaniner, hönor och ibland vaktlar, ankor och kalkoner.

Jonte76

• -
« Svar #22 skrivet: 13 mar-12 kl 18:40 »
     Mina Polska vänner tycker jag är knäpp som inte vill ha ilskna tuppar Tuppar ska va ilskan säger dom .  både i Polen o i Gamla Sverige var vel en ilsken tupp bara bra höll ju undan både 2 benta äggtjuvar o rovdjur bättre en mesiga tuppar , men såna arga vill inte jag ha  ;)   Mormors sista tupp den fick både jag räven o grannens hund stryk av men vem vill ha en sån idag  ;D

JQHANNES

• Gotland
« Svar #23 skrivet: 13 mar-12 kl 19:09 »
Min farmor hade en aggressiv tupp. En dag kom hennes granne in, tog tuppen i benen och "drog runt den" några varv. Sen var den lugn  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser