Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genbanksfrågor  (läst 1523 gånger)

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
Genbanksfrågor
« skrivet: 13 mar-12 kl 08:50 »
Tror att jag har hyffsad koll på det här med genbankshöns men har ändå några funderingar.

Låt säga att jag har 4 hönor och en tupp som är genbankade (vilket ord 8)) kan jag då skaffa några hönor till av en annan sort utan att för den delen riskera genbanken? Det borde väl gå? De kycklingar som eventuellt blir är antingen en genbankare eller av den andra hönsrasen (jag tänker då ha en hönsras som skiljer sig i utseende tex en dvärgsort eller liknande).

Har läst att man kan få ett litet ekonomiskt bidrag hur mycket är det på? (Om man har genbankshöns)

Någon som vet?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Genbanksfrågor
« Svar #1 skrivet: 13 mar-12 kl 08:53 »
Genbanken kommer att kolla dig jättenoga om du vill ha mer än en ras. De får aldrig vara tillsammans. Det är svårt att få lov att ha mer än en ras.

Mer info hittar du på www.kackel.se eller om du söker på genbankshöns här på alternativ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 09:10 »
Om det ens ska vara möjligt att de godkäner dig så får du räkna med två separata avdelningar för hönsen med täta väggar mellan. Sen är det inte säkert att de godkänner att du har två raser ändå. Lanthönsklubben har gjort så för att undvika risken för inkorsning vilket jag tycker är bra. Finns minsta risk tycker jag att man hellre ska fälla än fria faktiskt då det ju är ett gammalt kulturarv som bevaras.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #3 skrivet: 13 mar-12 kl 09:57 »
Ok tack för era svar :)

Jag skulle gärna vilja göra en insats för att bevara de gamla sorterna för det känns viktigt men å andra sidan skulle vi vilja ha någon ras till. Men då blir det nog inte genbankshöns.

Någon som vet vilka som är de vanligast lantraserna förrutom Skånskblommehöna resp den ovanligaste?

www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 13 mar-12 kl 10:04 »
Du kan ju hjälpa till att bevara en annan ovanlig ras, som inte finns i genbank.

Om du har en av lantraserna, men inte har genbank, så kommer de hönsen aldrig att räknas som "renrasiga" och de kan aldrig användas i genbanksarbetet i framtiden.

Det fanns en svensk som hette Martin Silverudd. Han tog fram bra raser anpassade för det svenska klimatet. Många av dem är riktigt ovanliga, och behöver fler som vill bevara dem. Väljer du en sådan ras, så kan du bevara något som är viktigt för den svenska jordbrukskulturen, men samtidigt ha mer än en ras. Självklart måste du vara noga med att bara ha renrasiga kycklingar, men det går ju att lösa med olika hönsgårdar och olika rum, så att alla kycklingar blir renrasiga. Man kan tom ha dem tillsammans på t ex vintern, bara man inte kläcker några kycklingar då.

Titta på JohanP:s hemsida (sök i medlemslistan så hittar du honom). Där står en del om silveruddsraserna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 mar-12 kl 10:08 »
Om du väljer en silverudd, välj en av de 2 raser som knappt finns kvar.. Torpadvärgar och Dalsk Pärlhöna.. De är otroligt vackra! Men jag kan tyvärr ingen om dem.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 mar-12 kl 10:21 »
Jag vet inte varför en del använder ordet "genbankade" och jag tycker också det är ett idiotiskt uttryck. Jag vet inte vem som har hittat på det, men det är väl med det som med alla "pycklisar" och "blommisar" och "mellisar" mm. Om du nu köper höns med genbanksintyg (jag förmodar att det är vad du menar med "genbankade") och du vill vara med och bevara så behöver man väl inte ha mer än en ras? Jag tycker lantraserna har så allmänt bra egenskaper att det borde räcka att ha en sådan ras.

Sen är ju INTE torpardvärgar och dalska pärlhöns några Silveruddsraser!

« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 13:53 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser