Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kan vara fel?  (läst 2207 gånger)

burhönan

vad kan vara fel?
« skrivet: 13 mar-12 kl 10:50 »
Sen några dagar har jag en 5-årig hybrid som verkar ha värpnöd/förstoppning,stjärtfjädrar och gump i backen,ser väldigt nödig ut.Annars är hon som vanligt,äter och dricker,verkar riktigt frisk och kry,fullfjädrad,kritvit och vacker....
Är kloakspolad men inget särskilt innehåll och har tagit en röntgenbild som inte visade något ägg
Sitter nu,under vilda protester,isolerad för att kolla äggläggning och för att ge Vila,Värme och Vänlighet
Vad kan vara fel ???

TouchOfRed

• Skåne
SV: vad kan vara fel?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-12 kl 11:06 »
Sen några dagar har jag en 5-årig hybrid som verkar ha värpnöd/förstoppning,stjärtfjädrar och gump i backen,ser väldigt nödig ut.Annars är hon som vanligt,äter och dricker,verkar riktigt frisk och kry,fullfjädrad,kritvit och vacker....
Är kloakspolad men inget särskilt innehåll och har tagit en röntgenbild som inte visade något ägg
Sitter nu,under vilda protester,isolerad för att kolla äggläggning och för att ge Vila,Värme och Vänlighet
Vad kan vara fel ???

Kan det vara äggledarinflammation kanske? De brukar iofs ha rätt illaluktande flytningar från kloaken då och du skrev att du inte hittade ngt vid kloakspolning...
Har hon diarré? Är hon "svullen" om buken?
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

burhönan

« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 20:10 »
Skulle hon inte må dåligt om det var äggledarinflammation?Och...nej,inga flytningar och inte heller svullen någonstans,ingen diarré
Hon är likadan nu ikväll......

burhönan

« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 19:33 »
ok,satsar på äggledarinflammation och tackar för tipset. Har satt henne på behandling idag.....så nu får vi kanske se ;)

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 07:33 »
Har precis haft en höna, som vi fick avliva, pga av livmoderframfall..när jag läser vad du skriver, funderar jag , om det kanske är det, din höna ochså lider av?.Du skrev att "gumpen var i backen"??. Jag har en bild på livmoderframfall i min blogg, under kategorin Dvärgsilkeshönsen..Men jag lade in bilden nyligen, så du hittar den säkert lätt, utan att leta..Ser det ut sådär på din höna?? ( Min höna verkade ochså pigg och frisk, var som vanligt, oerhört matglad osv).

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 11:43 »
ok,satsar på äggledarinflammation och tackar för tipset. Har satt henne på behandling idag.....så nu får vi kanske se ;)

Hur går det med henne? någon förändring?
Håller tummarna!

burhönan

« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 22:32 »
Solvända,har kollat din bild men icke .....min ser helt normal ut,inget som tittar ut
och T.o.red....banne mig har hon inte blivit lite bättre,behandlar sista imorgon eftersom jag sen åker bort men 4 dagar borde räcka så jag återkommer,gump och stjärtfjädrar har lämnat backen och verkar vara på väg upp!!

burhönan

« Svar #7 skrivet: 26 mar-12 kl 09:47 »
Hur går det med henne? någon förändring?
Håller tummarna!

hemkommen efter en veckas semester så YES, hon är återställd :D
Tack för tummarna ;)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 14:40 »

hemkommen efter en veckas semester så YES, hon är återställd :D
Tack för tummarna ;)

Vad kul! grattis! :D
Vad var det med henne? var det äggledarinflammation?

burhönan

« Svar #9 skrivet: 26 mar-12 kl 20:58 »
Det lutar väl åt det,äggledarinflammation, men hon hade inte ens en flytning.....
fick Baytril i 4 dagar och det vände :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser