Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggressiva tuppar, ovanligt eller vanligt?  (läst 5354 gånger)

gurraj71

• Bohuslän
Aggressiva tuppar, ovanligt eller vanligt?
« skrivet: 13 mar-12 kl 13:01 »
Vår tupp "Morfar" är en trist typ, han är runt 9 månader och blir mer och mer aggressiv, och resulterat i att mina barn inte vågar gå in i hönsgården.
Vi skaffade denna första grupp hönor i höstas mycket just för barnens skull, det är 11 hönor (silke, dvärgcoccin, hedemora) och denna Dvärgcoccintupp som alltså blir allt tuffare.

Har läst att man kan förnedra osv, men jag får uppfattningen att ju mer jag håller undan/håller ner sparkar undan osv så taggas han igång ännu värre.

Så det blir nog en coq au vin till helgen...
Och så får vi förhoppningsvis tag på en vänligare typ.

Min fråga till er andra mer erfarna hönsägare; hur vanligt är det att tuppen blir sådan här?
Då vi har tre raser (se ovan), är det någon särskild av dessa tre jag bör leta efter som ersättare?

mvh Gustav

gurraj71

• Bohuslän
SV: Aggressiva tuppar, ovanligt eller vanligt?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-12 kl 13:06 »
Min fru vill skaffa en Holländsk dvärgtupp, hur skulle det bli i denna flocken?

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-12 kl 13:13 »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-12 kl 13:20 »
Nja den är ju liten,skaffa en ny dv kochintupp.
För det mesta är alla tuppar snälla.
Hedemorahöns

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-12 kl 15:57 »
Jag har haft mellan 20-30 tuppar under de 2 år jag haft höns och ingen av dem har varit aggressiv. Det är mer vanligt att de är snälla än tvärt om tror jag.

Dock så kan ju alla djur bli aggressiva om man retar eller är elak mot dem. Nu säger jag absolut inte att du eller din familj har varit det, men en granne till mig har en liten "satunge" till son som kan få många snälla djur att bli ilskna.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

gurraj71

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 13 mar-12 kl 18:16 »
jag har läst den tråden, användbar men svarade inte riktigt på min fråga.

Juppepinne, tack för ditt svar, vad tror du om lämplig ras på nya tuppen?
nej vi har som du skrev inte behandlat tuppen illa, men när man skaffat mer erfarenhet kanske man kan se signaler tidigare och "mota Olle i grind", eller så kanske det inte går.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 mar-12 kl 18:46 »
Jag säger bara att det KAN gå om man "besegrar" honom första gången har går till attack. Desto fler gånger han anser sig ha avgått med segern, desto svårarare. Tänk på att han vinner om ni fegar ur och flyr fältet!

Att tuppar av vissa raser skulle vara snälla och tuppar av andra raser skulle vara aggressiva vill jag för femielfte gången dementera. Så enkelt är det inte. Det är undantag att vissa tuppar blir aggressiva om man inte bär sig dumt åt mot dem. De flesta är fredligt inställda mot människor.

Jag tror att bland det dummaste man kan göra, är att släppa in ungar till hönsen och tillåta ungarna att springa och jaga dem , lyfta upp dem och "gosa" med dem. Då är det bara helt naturligt att tuppen försvarar "sina" hönor.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

JQHANNES

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-12 kl 19:07 »
Min farmor hade en aggressiv tupp. En dag kom hennes granne in, tog tuppen i benen och "drog runt den" några varv. Sen var den lugn  ;D

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 19:08 »
Jag har haft tre tuppar i mitt liv, alla Hedemora. Den första var som en ädel gentleman, gick vackert runt på gården med sin ståtliga stora dräkt och bara glassade.

Den andra var ett riktigt monster. Det började med lite hot med ving när man skulle ge hönsen mat, slutade med att han kunde komma från ingenstans (alltså dra ifrån hönsen som kunde va 50-70 meter bort) och gå till anfall. Han sög sig fast i benen och högg med sporrarna o näbben tills han inte orkade mer. Min kompis ville prova att ta över honom, efter en månad skar han upp hela hennes hand.

Nu bor 1-åriga Bert här. Han är hitills from som ett lamm, äter ur handen och knatar runt snällt med sin höna.

Så enligt min helt ovetenskapliga studie så är det 33 % risk att få en Monstertupp.  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 19:10 »
Jag har genom åren haft många tuppar (flera hundra)och bara ett fåtal som har varit elaka (färre än 10). Just nu har jag 30 tuppar av olika raser och det är inte en enda som är elak eller hotfull. 

Nu har jag inge barn så det kan hända att jag hade haft fler tuppar som testat gränserna om dom kunnat börja utmana "små människor" men faktum kvarstår ändå den absolut övervägande delen av tupparna är fredliga med folk.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gurraj71

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 13 mar-12 kl 21:00 »
bra svar ni ger, tack!

Intressant det du skrev om barn som jagat runt bland hönorna, min son har ibland försökt få tag på hönor som han vill hålla i. Jag har haft koll på att de inte blivit stressade då men ville samtidigt att han skulle lära sig få tag på och hålla en höna, men det är klart, det är en sak som kanske utlöst eller drivit på beteendet, det var kanske dumt tänkte av mig. det var just mot barnen han började sina utfall, nu anfaller han mig med, och hundar, och luckan när jag stänger den m.m.

Och det är klart, mot barnen har han vunnit de flesta matcher, de blir ju rädda.

Man får väl ta detta som en erfarenhet.

zaijdan

• Småland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-12 kl 21:28 »
Det kan ibland vara så att en tupp som matas mycket ur handen osv. tappar respekt för människor och tänker att han är herre. Håkan Hallander skriver om fenomenet med en kalkon i sin bok husdjur till husbehov om jag inte minns fel.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 13 mar-12 kl 21:33 »
Varför låter du inte hönorna ruva fram ett gäng kycklingar och spar på en tupp, eller tre.. då slipper du fundera på smittsamma sjukdomar oxå..

gurraj71

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 13 mar-12 kl 21:55 »
ang. ruva fram:

vad jag har förstått är detta ett beteende som kan gå i arv, så det kanske man inte bör avla på?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 mar-12 kl 21:57 »
Du har förstått rätt.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 13 mar-12 kl 22:06 »
När det gäller valet av ras på tuppen spelar det nog ingen roll vilken du tar. Men tar du en av de raserna som du redan har kan du ju få fram renrasiga kycklingar av någon sort i alla fall. Välj efter vilken ni vill ha renrasigt av tycker jag.

27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 13 mar-12 kl 22:14 »
ang. ruva fram:

vad jag har förstått är detta ett beteende som kan gå i arv, så det kanske man inte bör avla på?

Nej, beteende är mycket komplicerat vad gäller arvbarhet! Det är i stort sett slumpens skördar, så låt du hönorna ruva och låt den "aggressive" bli far.

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 mar-12 kl 22:20 »
När det gäller valet av ras på tuppen spelar det nog ingen roll vilken du tar. Men tar du en av de raserna som du redan har kan du ju få fram renrasiga kycklingar av någon sort i alla fall. Välj efter vilken ni vill ha renrasigt av tycker jag.

Nu var jag inte riktig med. Menar du att det skulle vara mindre risk att få en aggressiv tupp om han var renrasig?

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-12 kl 22:23 »
Nejdå, utan slumpen avgör om det kommer bli en aggressiv tupp och du kan bara välja vilken tupp du vill ha helt enkelt. :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 13 mar-12 kl 22:26 »
Jag skulle låta dem ruva fram kycklingar och spara den ( eller 3 ) sötaste.. för jag tror att det är barnens hanterande av hönsen som utlöst detta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser