Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kläckare ska jag välja?!  (läst 4965 gånger)

TouchOfRed

• Skåne
Vilken kläckare ska jag välja?!
« skrivet: 14 mar-12 kl 13:43 »
Jag ska köpa äggkläckningsmaskin, men har svårt för att bestämma mig :)
Efter lite surfande runt på olika trådar här på alternativ så bestämde jag mig för att beställa från england och hade först tänkt mig en Brinsea Octagon 20 Eco, antingen en hel- eller halvautomatisk eftersom jag sett en del positiva kommentarer om den.
Men så snubblade jag över en Hova-Bator med plats för 42 ägg som är helautomatiskt och som var billigare än Brinsea helaut för 20 ägg... :P
Är det någon där ute som har erfarenhet av denna kläckare? ???

http://www.theincubatorshop.co.uk/products/details/229.html
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Toki

• Västmanland
SV: Vilken kläckare ska jag välja?!
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 14:55 »
Jag köpte en Brinsea-Octagon 20 eco halvauto, den kom igår  ;D  jag sökte på Backyardchickens.com efter info
 om Hova-Batorn ,men det var många som var missnöjda ..verkar som den har svårt att hålla jämn temperatur.
Jag hittade ganska mycket bra info om "Brinsean" på Youtube , sökte på Brinsea Octagon 20 .
Har haft min kläckare igång sen igår ,den gick upp i rätt temperatur väldigt snabbt..och har hållt det sen dess.
Jag beställde min från The Incubatorshop..
Mvh Toki

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 15:26 »
Här har jag köpt, är väldigt nöjd, o vet fler som är nöjda med deras produkter!

http://www.pandtpoultry.co.uk/index.php/fuseaction/shop.category/categoryid/84

Tar max 7 dagar leverans.. Jag fick min efter 2-3 dagar, kommer inte riktigt ihåg..

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 21:33 »
Tack för svaren! :)
Jag har också googlat runt lite, speciellt på den här Hova-Batorn och det verkar som att folk är både nöjda och missnöjda med den så jag har fortfarande inte bestämt mig :-[
Men hittade en tråd på engelska där många snackade om att köpa till och montera en fläkt i just Hova-Bator äggkläckaren, typ en fläkt från en gammal dator, varför? ??? ???
Det står ju inget om ventilation på kläckaren, men nog måste där väl vara ventilation på en helautomatisk kläckare, annars kvävs väl embryona/fostrena i ägget, eller? ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 21:44 »
Hova-Batorn har ventilationshål, men ingen fläkt. Därmed blir temperaturen lite ojämn i maskinen, och temperaturen höjs inte så snabbt efter att den av någon anledning (t ex att man öppnar kläckaren) sänkts.

Om man monterar i en fläkt så sprids värmen jämnare i kläckaren.

Det finns kläckare med eller utan fläkt, det har inget med automatiken att göra. Det automatiska är att äggen vänds.

Det vanligaste är att kläckares temperatur styrs manuellt, man ställer in en kondensator eller liknade, så att kläckaren får rätt temperatur. Om temperaturen i rummet varierar så varierar temperaturen i kläckaren. Man kan även ha en termostat som styr kläckaren mot den faktiska temperaturen i kläckaren. Då hålls temperaturen konstant (inom rimliga gränser) även om temperaturen i rummet varierar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 mar-12 kl 22:11 »
Hova-Batorn har ventilationshål, men ingen fläkt. Därmed blir temperaturen lite ojämn i maskinen, och temperaturen höjs inte så snabbt efter att den av någon anledning (t ex att man öppnar kläckaren) sänkts.

Om man monterar i en fläkt så sprids värmen jämnare i kläckaren.

Det finns kläckare med eller utan fläkt, det har inget med automatiken att göra. Det automatiska är att äggen vänds.

Det vanligaste är att kläckares temperatur styrs manuellt, man ställer in en kondensator eller liknade, så att kläckaren får rätt temperatur. Om temperaturen i rummet varierar så varierar temperaturen i kläckaren. Man kan även ha en termostat som styr kläckaren mot den faktiska temperaturen i kläckaren. Då hålls temperaturen konstant (inom rimliga gränser) även om temperaturen i rummet varierar.

Tack för svaret! Jag hittade precis en manual på nätet till kläckaren och såg då ventilationshålen.  :-[
Vilken skulle du rekommendera? En med fläkt eller en utan?

Nu blev det ju ännu svårare att välja! :D Ska jag ta en Hova-bater med termostat, men utan fläkt eller ska jag ta en brinsea som har fläkt men saknar termostat ???

Har aldrig ägt en köpt kläckare, har dock byggt en själv av ett stort gammalt kylskåp...men det är svårt att flytta den från norrbotten till skåne så den får stå kvar hos mina föräldrar ;D I den hade jag en termostat (från högberga) och den kläckaren stod i vårt kalla garage och det fungerade ganska, t.o.m. på vintern. Men man blir rätt sugen på att bara köpa en färdig istället för att krångla med att bygga en själv igen ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 14 mar-12 kl 23:13 »
Tack för svaret! Jag hittade precis en manual på nätet till kläckaren och såg då ventilationshålen.  :-[
Vilken skulle du rekommendera? En med fläkt eller en utan?

Nu blev det ju ännu svårare att välja! :D Ska jag ta en Hova-bater med termostat, men utan fläkt eller ska jag ta en brinsea som har fläkt men saknar termostat ???

Har aldrig ägt en köpt kläckare, har dock byggt en själv av ett stort gammalt kylskåp...men det är svårt att flytta den från norrbotten till skåne så den får stå kvar hos mina föräldrar ;D I den hade jag en termostat (från högberga) och den kläckaren stod i vårt kalla garage och det fungerade ganska, t.o.m. på vintern. Men man blir rätt sugen på att bara köpa en färdig istället för att krångla med att bygga en själv igen ;)

Jag kan garantera dig att Brinsea har termostater i alla sina kläckare  :D I en Octagon har du både termostat och fläkt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

amillacan

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 23:54 »
Jag betsällde en Bringsea Octagon Eco Halvatomatisk från England i förgår. Jag har ingen erfarenhet av äggkläckning men jag är säker på att denna maskin fungerar mer än väl. :)
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

_PoLo_

• -
« Svar #8 skrivet: 15 mar-12 kl 00:06 »
Jag väntar hem en halvautomatisk covatutto 24 till helgen, beställdes från www.lantbutiken.se, när man läst på så verkar folk va nöjda med den iaf, handlar ju inte om så mycket pengar så vill den inte funka så får man väl slänga o köpa nytt  :P

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 00:43 »
Jag väntar hem en halvautomatisk covatutto 24 till helgen, beställdes från www.lantbutiken.se, när man läst på så verkar folk va nöjda med den iaf, handlar ju inte om så mycket pengar så vill den inte funka så får man väl slänga o köpa nytt  :P
Det är till att ha  bra kassa då  om man gör så .

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 09:24 »
Jag kan garantera dig att Brinsea har termostater i alla sina kläckare  :D I en Octagon har du både termostat och fläkt.

Aha okej :)  :-[ Jag läste nämligen på hemsidan i instruktions manualen till brinsea octagon att:
"Your incubator will give best results in a room free from wide temperature variations and with generous ventilation – particularly if several incubators are running at the same time. Ensure that the room temperature cannot drop on a cold night. Ideally thermostatically control the room at between 20 and 25°C (68 and 77°F). Never allow the room temperature to drop below 15°C (59°F) and ensure that the incubator cannot be exposed to direct sunlight. Do not use your incubator on the floor."
Så tänkte jag att den inte hade en termostat då ieenilorac skrev att med en sån där kondensator så varierade temperaturen med temperaturen i rummet mer men att det inte var lika känsligt med en termostat, men då missförstod jag nog...hmmm, så alla kläckare bör stå i ett rum där temperaturen inte varierar?

handlar ju inte om så mycket pengar så vill den inte funka så får man väl slänga o köpa nytt  :P

Hehe, nja, det skulle nog inte fungera för mig, är tyvärr bara en fattig student 8)
Men kanske en dag när jag badar i pengar så kan jag göra det ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 09:31 »
Kondensatorn fungerar som en termostat, men den tål inte stora variationer i rummet. Men är rumstemperaturen konstant håller en sådan enkel termostat rätt temperatur. En mer avancerad termostat har en kännare som läser av den faktiska temperaturen och håller en konstant temperatur även om den omgivande temperaturen varierar.

Alla kläckare har någon form av termostat, mer eller mindre avancerad. En billig kläckare har såklart billigare komponenter. Man får vad man betalar för.

Det finns många trådar här på forumet om att bygga egna kläckare, är man lite händig så kan man komma billigare undan med att bygga själv. Då köper man ju de komponenter man vill ha, och gör en så avancerad kläckare som man själv vill.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

The Poacher

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 16:34 »
Det är roligare att bygga en själv. Jag och min trettonåriga dotter svängde ihop en på en lördag. Kul och billigt, jag lade upp en tråd om det här på forumet http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127285.0

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-12 kl 16:53 »
Hejsan!
Jag har skickat efter en brinsea mini automatisk nu tänkte att jag skulle ha en till fast ja har en king-suro ville ha en mindre vid sidan om bra då man ska kläcka små vaktlar och ha den vid sängen tänkte jag :)

köpte den på www.arctichen.se

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #14 skrivet: 15 mar-12 kl 17:39 »
Lånar tråden för en kläckarfråga  o:)

Är dessa något att ha om man vill kläcka lite mer?

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=558
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=630
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 15 mar-12 kl 17:56 »
Mindre kläckare har sämre isolering (eller ingen isolering alls) och är därför känsligare för om temperaturen i rummet växlar kraftigt. Det är därför Brinsea skriver sådan instruktioner. Samma instruktioner borde stå med om flera andra mindre kläckarmodeller av olika märken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #16 skrivet: 15 mar-12 kl 19:31 »
Vad gör man med alla kycklingar som blir? Slaktar och äter, eller säljer man? Och finns det så många köpare där ute om man säljer?

Anledningen till att JAG vill ha en kläckare som tar 100 ägg är att jag har flera raser, vill kunna kläcka fram ett ordentligt antal av varje på våren för att ha ett urval av vad jag ska spara. Säljer överskottet eller slaktar till frysen.

Vill jag ha fram tex 20 hönor av en ras kan jag behöva stoppa in 100 ägg av den rasen. 20-40 kläcks inte och sen är hälften tuppar, alla överlever inte första tiden heller. Och har man då en 5-6 raser så tar det en evinnerlig tid att få fram dessa hönor om kläckaren rymmer 20 ägg.

Sen bor jag hyffsat till och kunna avyttra en del av överskottet, och på så vis få en del av hönshobbyns kostnader betalda.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 15 mar-12 kl 22:09 »
vad man gör med alla kycklingar  man gapa r och sväljer ner dom med ett glas vatten hehe, skojade bara, en fråga kan man börja med hedemorahöns eller finns det bättre att börja med, jag har läst ett antal böcker och kommit till slutsatsen att hedemorahöns är mycket härdiga.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 15 mar-12 kl 23:12 »
Kondensatorn fungerar som en termostat, men den tål inte stora variationer i rummet. Men är rumstemperaturen konstant håller en sådan enkel termostat rätt temperatur. En mer avancerad termostat har en kännare som läser av den faktiska temperaturen och håller en konstant temperatur även om den omgivande temperaturen varierar.

Alla kläckare har någon form av termostat, mer eller mindre avancerad. En billig kläckare har såklart billigare komponenter. Man får vad man betalar för.

Det finns många trådar här på forumet om att bygga egna kläckare, är man lite händig så kan man komma billigare undan med att bygga själv. Då köper man ju de komponenter man vill ha, och gör en så avancerad kläckare som man själv vill.

Aha! Då förstår jag :)
Men då känns det som att det är bättre att satsa på en som kostar lite mer, en med fläkt t.ex., så kan jag oroa mig mindre för temperatur och sådant och istället använda energin till att längta efter kycklingar :P

Mindre kläckare har sämre isolering (eller ingen isolering alls) och är därför känsligare för om temperaturen i rummet växlar kraftigt. Det är därför Brinsea skriver sådan instruktioner. Samma instruktioner borde stå med om flera andra mindre kläckarmodeller av olika märken.

Men då är det nog bäst att ha den ståendes inomhus, det får bli i gästrummet då...hade först tänkt ha den i uthuset, men då känns det säkrare att ha den här inne i huset istället!

Efter många om och men så har jag äntligen bestämt mig! :o  ;D

Det blir en Brinsea Octagon 20 Eco helautomatisk!
Det känns som att den är bättre än Hova-Batorn, och vill jag kläcka fler än 20 ägg i framtiden så får jag väl damma av min gamla äggkläckar-ritning och bygga en ny, eller kanske jag tittar in på The Poachers tråd :D

Supermycket tack för era svar och er hjälp, vad skulle man göra utan ni kloka alternativare där ute? ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser