Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  A-kassa varför då?  (läst 5887 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
A-kassa varför då?
« skrivet: 25 okt-06 kl 11:21 »
När jag var mammaledig med lillan ville jag förlänga dagarna så mycket som möjligt. Jag tog då ut ca 3 dagar/vecka och var hemma med henne i 2,5 år. Sen fick jag inte komma tillbaka till jobbet, dom hade gett bort min tjänst till en annan. Jag skulle då bli arbetssökande och få A-kassa tänkte jag. Jag har jobbat och betalat till A-kassan i 18 år, så det skulle väl inte vara några problem tänkte jag. Men det var det visst det. Eftersom jag hade varit mammaledig med lillan i över 1,5 år (eller om det var 2 år kommer inte ihåg) så var jag inte berättigad till A-kassa. Fast jag hade betalat A-kassan i så många år + under hela min mammaledighet. Då gick jag ur A-kassan.  >:( Jag måste jobba i ett år först sen kan jag få A-kassa igen, sjukt va?
Skriv nu inte vad bra A-kassan är när man är arbetslös för det vet jag redan. Men dom kan ju gärna informera om sånt här när man är mammaledig så man vet om det.  
Nu löste det väl det här själv så att säga. Gubben och jag bestämde att jag skulle fortsätta vara hemma med lillan tills hon börjar lekis eller tills pengarna inte räcker längre vilket som nu kommer först. Men vi måste klara oss på en lön och inga bidrag förutom barnbidraget.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

leifhh

• Gäst
Re:A-kassa varför då?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-06 kl 11:51 »
Det absolut viktigaste verkar vara att man inte får några tidsmässiga "glapp" som maninte kan förklara med rätt termer. Det är ofta dessa som ställer till STORA bekymmer med de 4-kantiga regler som gäller.

Sedan vågar jag påstå att olika a-kassor har olika praxis vid regeltillämpningen. AEA har annan tillämpning än t.ex. SAAK.

Ett annat problem är att Försäkringskassan som ju har hand om föräldraförsäkringen, och Arbetsförmedlingen och a-kassan verkar ha noll koll på varandras regler och bestämmelser. Detta orsakar oss medborgare väldigt mycket onödig oro och ekonomiskt lidande.

När du börjar jobba igen och går in i a-kassan på nytt så undersök aktivt vilket fack och tillhörande a-kassa som är bäst för just dig. Jag tror att man tjänar på att lägga tid på att sätta sig in i det i det långa loppet.... Att sedan även behöva hålla reda på Försäkringskassan och SGI mm är djäkligt jobbigt men är man aktiv på den fronten spar man nog in ett par magsår i slutändan.

Hur som haver. Lycka till fortsättningsvis, framför allt med barn och familj men även med resten.

nettan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 okt-06 kl 15:41 »
När jag var mammaledig med lillan ville jag förlänga dagarna så mycket som möjligt. Jag tog då ut ca 3 dagar/vecka och var hemma med henne i 2,5 år. Sen fick jag inte komma tillbaka till jobbet, dom hade gett bort min tjänst till en annan. Jag skulle då bli arbetssökande och få A-kassa tänkte jag. Jag har jobbat och betalat till A-kassan i 18 år, så det skulle väl inte vara några problem tänkte jag. Men det var det visst det. Eftersom jag hade varit mammaledig med lillan i över 1,5 år (eller om det var 2 år kommer inte ihåg) så var jag inte berättigad till A-kassa. Fast jag hade betalat A-kassan i så många år + under hela min mammaledighet. Då gick jag ur A-kassan.  >:( Jag måste jobba i ett år först sen kan jag få A-kassa igen, sjukt va?
Skriv nu inte vad bra A-kassan är när man är arbetslös för det vet jag redan. Men dom kan ju gärna informera om sånt här när man är mammaledig så man vet om det.  
Nu löste det väl det här själv så att säga. Gubben och jag bestämde att jag skulle fortsätta vara hemma med lillan tills hon börjar lekis eller tills pengarna inte räcker längre vilket som nu kommer först. Men vi måste klara oss på en lön och inga bidrag förutom barnbidraget.

jag betalar fackavgift till skogs och träfacket (man har ju alltid fått höra att det första man ska göra när man får ett jobb, det är att gå med i facket.)så jag gick till fackombudet på jobbet redan andra dagen...
visst,lätt och smidigt.... men nu till min fråga...vad är det jag betalar 138kr i månaden för??? tidningen som kommer eller??? jag jobbade 5 månader på Elitfönster, fick sedan "gå"... ??? jag ersattes alltså med nytt folk...har varit sjuk(men ej sjukskriven, men väl inlagd på sjukhus)
jag har kraftig ångest efter en jobbig skilsmässa 2003.
Nu har jag aktivitetsstöd och har haft i flera år.
vet ej om jag kommer kunna jobba ÖVERHUVUDTAGET MER!
så..varför betalar jag mina 138kr till skogs och trä??

memma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-06 kl 23:18 »
Jag undrar oxå vad a-kassan e bra för. Massa papperstjabbel och dålig hjälp. Jag tror att man tjänar på att lägga a-kassepengarna i madrassen och vid arbetslöshet kombinera det och soc.

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 05 nov-06 kl 10:13 »

Håller med om att det är snårigt värre, men varför ska man hela tiden förlita sig på att andra informerar en  ???

Det är nog bara att inse att välfärden har förslappat människor, allt ska serveras på fat. Helst silver. Annars blir det protester.

Min tjej jobbar på en a-kassa, hon brukar berätta om hur otroligt dåligt koll folk är.
Tex. folk blir rasande för att ingen talat om att man måste anmäla sig hos AF när man blir arbetslös osv...
/Attis

naggen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 nov-06 kl 11:24 »
Jag får väl hålla med,

Håller med om att det är snårigt värre, men varför ska man hela tiden förlita sig på att andra informerar en  ???

Det är nog bara att inse att välfärden har förslappat människor, allt ska serveras på fat. Helst silver. Annars blir det protester.

men, är det inte som så att A-kassan är en form av försäkring?
Om så, då är det rimligt att försäkringsgivaren presenterar de gällande villkoren för mig, när jag ingår avtalet. Naturligtvis skall jag också uppdateras när villkoren förändras.
Men, men, det är min syn på saken.

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 05 nov-06 kl 15:17 »
Jag får väl hålla med,men, är det inte som så att A-kassan är en form av försäkring?
Om så, då är det rimligt att försäkringsgivaren presenterar de gällande villkoren för mig, när jag ingår avtalet. Naturligtvis skall jag också uppdateras när villkoren förändras.
Men, men, det är min syn på saken.

Tänk om man kunde teckna en "arbetslöshetsförsäkring" hos någon av de stora försäkringsbolagen precis som man tecknar en sjukförsäkring?  
Men där är vi väl snart i välfärdssverige förmodar jag  ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 nov-06 kl 17:17 »
Det kan du! Men villkoret är att du har en tillsvidareanställning.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 05 nov-06 kl 20:41 »
Tänk om man kunde teckna en "arbetslöshetsförsäkring" hos någon av de stora försäkringsbolagen precis som man tecknar en sjukförsäkring?  
Men där är vi väl snart i välfärdssverige förmodar jag  ::)
Det har man gjort här sedan länge.
Liksom pensionsförsäkring, sjukförsäkring, tandvårdsförsäkring och annat som man är intresserad av att ha.
Hur välförsäkrad du vill vara bestämmer du själv.
Vill man hellre lägga undan slantar för eventuella framtida behov så gör man det annars går det att tekna försäkringar gällande det mesta.
Ett bra system om människor tar ansvar för sina liv, dåigt om man förväntar sig att andra skall ta ansvaret för allt man kan råka ut för och/eller ställa till med.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 nov-06 kl 16:51 »
Hatar a-kassa,har försökt stämpla ett par gånger men blir genast avstängd.. tex. för att jag tog hellre halvtidsjobb än låg hemma på sofflocket o väntade på heltidsjobb.
Har aldrig varit och kommer aldrig att bli arbetslös, även om jag har försökt  :-\
Vad mycket pengar man sparar när man inte är med!!!!!!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser