Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hoffman eller vanlig, skillnader?  (läst 2561 gånger)

Nybörjare biodling

• Skåne
Hoffman eller vanlig, skillnader?
« skrivet: 14 mar-12 kl 19:44 »
Hej
Jag har 3 samhällen som hittills klarat vintern, de står på LN och detta är min andra säsong som biodlare. Förra året gick till att avläggarna samt svärm skulle växa till sig, ingen honung med andra ord.

Tänkte köra med HLS i mina skattlådor och undrar nu lite om ramar, hoffmanramar vs vanliga med stift.

En stiftram är sorligt tråkig att slå ihop med stift hit och dit, hur är hoffmanramen att spika ihop?
Trådar man hoffmanramen?
Är det samma storlek på vaxmellanväggarna?
Varför är hoffmanramen så mycket billigare?

Hade det funnits plastramar i HLS så hade jag köpt det men i brist på det känns hoffman som ett alternativ.

Någon som kan ge sig på en byggbeskrivning?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Hoffman eller vanlig, skillnader?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 20:12 »
Hoffman ramar är enklare i konstruktion och kräver mindre arbete att sätta ihop , + mindre under håll.

Dock är det lättare för bierna att kitta ihop , fast med kupkniv går det lätt att sära på dom.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 20:28 »
Låter bra, har men en jig liknande en sådan man har till vanlig stiftram eller går de att montera ändå?
Ska de trådas?
Är det samma storlek på vax?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 20:52 »
Samma vax storlek , ingen jig behövs , tryck/knaka med hammaren ihop.

Bästa resultat uppnår man med en spik/klammerpistol utan limning , annars om man spikar för hand så blir den stabilare med limning.
Trådning är den samma.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 20:58 »
Stort tack för snabba och bra svar Edvard. :)

Mvh
Nybörjare biodling

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser