Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuk tacka (2)  (läst 1065 gånger)

Harriet S

sjuk tacka (2)
« skrivet: 14 mar-12 kl 19:48 »
Har idag upptäckt en tacka som inte var kry. Troligen dräktig men vi beräknar första lamningarna tidigast om en månad. Hon stod stel och brett med bakbenen, ungefär som en häst kan sträcka på sej för att kissa var det jag tänkte på när jag såg henne. Hon linkade på båda bakbenen och ville helst inte stödja på nåt utan turades om att stå på än det ena än det andra. Hon hade även feber. Kan tillägga att hon är den tunnaste av tackorna så hon är väl säkert bara därför mer mottaglig än de andra knubbisarna. Vi ringde såklart veterinär och fick säkert tio tänkbara diagnoser, allt från juverinflammation till skada i en klöv till döda foster som gör henne sjuk. Slutligen bestämdes att det var kalk- och sockerbrist, så nu är hon isprutad socker, kalkpasta och penicillin. Än ingen skillnad än men förhoppningvis blir hon bara bättre och bättre.
Men eftersom ingen riktigt vet vad felet är så undrar jag om någon här som är erfaren fårägare har någon teori och känner igen symtomen?
Håller tummarna för lilla stackaren.

Maddie

• Uppland
SV: sjuk tacka (2)
« Svar #1 skrivet: 15 mar-12 kl 20:28 »
Hur har hon sett ut i dag ? Hur var tempen ? Svarade hon på penicillinet ?

Ulricaa

• -
SV: sjuk tacka (2)
« Svar #2 skrivet: 15 mar-12 kl 20:46 »
Selenbrist?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser