Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  systemkamera eller videokamera  (läst 3267 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
systemkamera eller videokamera
« skrivet: 15 mar-12 kl 18:37 »
Vilket skulle ni välja en systemkamera eller videokamera, kanske både och. Jag skulle vilja filma och fotografera när min bi gubbe visar mig hur jag ska göra.
Jag skulle vilja filma i och utanför kupan.

Någon som har erfarenhet och kan rekommendera vilket jag ska välja. Just nu pendlar jag mellan en systemkamera hos expert för ca 6 tusen men så säger många att det är bättre med en filmkamera för den ger bättre bild och ljud. Filmkamerorna som de rekommenderar ligger på ca 4-5 tusen.
Förklaringen ska vara optiken och zoomen.

hajens

• Skåne
SV: systemkamera eller videokamera
« Svar #1 skrivet: 15 mar-12 kl 18:50 »
allt hänger såklart på vilka kvalitetsambitioner du har.
Skall du filma primärt är ju en filmkamera att föredra. Det finns visserligen bra systemkameror som är fullgoda att filma med numera, men där stämmer det nog att micen (om det ens finns någon) nog inte är skitbra.

Små handhållna videomakeror är ofta riktig usel kvalitet på, då hade jag nästan satsat på en iPhone istället (men det e klart, dessa videokamrar har väl också blivit bättre sedan jag testade dem.

En annan cool liten kamera är annars gopro.
kolla in dem, funderar på att själv skaffa en som komplementkamera.

http://gopro.com/

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 15 mar-12 kl 19:01 »
Jag är absolut ingen expert på området, men många av systemkamerorna har inte autofokus under filmning, utan dom fokuserar när du börjar filma och sedan ligger den fast där tills du slutar.
Men att påstå att en systemkameras optik skulle vara sämre än en filmkamera för några tusenlappar låter konstigt. Även dom billigaste gluggarna(optik) som brukar följa med dom billiga systemkamerorna är nog bättre än vilken optik i någon filmkamera för 4-5000:-. Systemkameran kan du ju alltid köpa och komplettera med bättre optik i efterhand.

Själv köpte jag en systemkamera bara av den anledningen att jag var så less på alla supersega kompaktkameror, det gick aldrig att få en bra bild på barnen. Jag tittade först på en Canon 550D men efter att ha klämt och känt på den och en Canon 60D så var valet självklart. 60D var värt dom extra tusenlapparna bara i greppet som var mycket bättre. 550D var i mina händer alldeles för liten och obekväm.

Angående Gopro så är väl den ganska klumpig, flera på jobbet förordar Contour:s kameror istället. Men där har jag själv nollkoll.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-12 kl 19:02 »
D blir fina bilder med systemkamera, nackdelen är att dom är lite tyngre och klumpigare.
När det gäller ljudet så finns det att köpa en liv du sätter uppe på objektivet som hör att det blir riktigt bra ljud. Sök på youtube så kommer det upp många filmer som är filmade med systemkamera så ser du kvalitén.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 mar-12 kl 19:40 »
En annan cool liten kamera är annars gopro.
kolla in dem, funderar på att själv skaffa en som komplementkamera.

http://gopro.com/
Fjuh.. nu blev jag sugen! Jag som "aldrig" behover teknikprylar...
Panta burkar mummel mummel
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ivigtut

« Svar #5 skrivet: 17 mar-12 kl 21:10 »
Jag skulle vilja dokumentera mina 70+ biodlare när de jobbar. Hur de gör och deras tankar, fix och knep som sitter i ryggmärgen. Sådant man aldrig pratar om utan gör i förbifarten. Jag tror det är bråttom för tiden arbetar i mot. När de är borta så återstår böcker och museiföremål.
 ;)

hajens

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 mar-12 kl 22:47 »
Jag skulle vilja dokumentera mina 70+ biodlare när de jobbar. Hur de gör och deras tankar, fix och knep som sitter i ryggmärgen. Sådant man aldrig pratar om utan gör i förbifarten. Jag tror det är bråttom för tiden arbetar i mot. När de är borta så återstår böcker och museiföremål.
 ;)

köp en panasonic HD kamera + en tripod och sätt igång att filma. Vill du dokumentera med bra resultat är nog en handhållen liten videokamera bara slöseri med tid.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Rune H

« Svar #7 skrivet: 19 mar-12 kl 15:47 »
Problemet blir nog när du skall filma/fotografera INNE i kupan. Det kräver troligtvis specialoptik. Det trångt mellan ramarna.
En gång fanns det optik som man kunde använda för att fotografera i "marknivå" inne i arkitektmodeller. ( ungefär som med ett periskop). Jag har inte sett något om dessa sedan -60 talet ( Troligtvis därför att jag inte haft någon anknytning till den typen av fotografi senare).
Med dagens teknik finns det troligtvis fiberoptik som kan lösa problemen. ( används inom sjukvården / forskning). Men vi är då uppe i rätt stora summor.
Om du vill komma nära lite "mera normalt " kan du komplettera med ett makroobjektiv och ev mellanringar. Det är dock en lösning som är svår att använda på rörliga objekt . Om jag förstått rätt så kan man försöker man fotografera t.ex. insekter när temperaturen är så pass låg att de är "lite slöa".
« Senast ändrad: 19 mar-12 kl 18:22 av Rune H »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 19 mar-12 kl 18:40 »
...Om du vill komma nära lite "mera normalt " kan du komplettera med ett makroobjektiv och ev mellanringar. Det är dock en lösning som är svår att använda på rörliga objekt . Om jag förstått rätt så kan man försöker man fotografera t.ex. insekter när temperaturen är så pass låg att de är "lite slöa".

Exakt, problemet är att skärpedjupet är så litet när man kommer nära att de kryper ur fokus. Ett exempel:

Man ser på flustret hur kort skärpedjupet är och inget av bina är riktigt skarpt (bilden tagen med ett enkelt makro). Men med en digitalkamera spelar det inte så stor roll, det är bara att ta 10 ggr fler bilder och slänga de flesta.

ivigtut

« Svar #9 skrivet: 20 mar-12 kl 12:35 »
Om jag bestämmer mig för att använda en systemkamera för att filma med vilken tycker ni är vettig?
Utan att detta kommer att dra i vägg i kr.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 20 mar-12 kl 13:17 »
Nikon och Canon har bra och billiga instegsmodeller. Så om intresset sedan växer kan du alltid bygga på med fler och bättre objektiv och/eller byta upp till en bättre kamerakropp. Utan att du behöver byta alla delarna samtidigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser