Jag är absolut ingen expert på området, men många av systemkamerorna har inte autofokus under filmning, utan dom fokuserar när du börjar filma och sedan ligger den fast där tills du slutar.
Men att påstå att en systemkameras optik skulle vara sämre än en filmkamera för några tusenlappar låter konstigt. Även dom billigaste gluggarna(optik) som brukar följa med dom billiga systemkamerorna är nog bättre än vilken optik i någon filmkamera för 4-5000:-. Systemkameran kan du ju alltid köpa och komplettera med bättre optik i efterhand.
Själv köpte jag en systemkamera bara av den anledningen att jag var så less på alla supersega kompaktkameror, det gick aldrig att få en bra bild på barnen. Jag tittade först på en Canon 550D men efter att ha klämt och känt på den och en Canon 60D så var valet självklart. 60D var värt dom extra tusenlapparna bara i greppet som var mycket bättre. 550D var i mina händer alldeles för liten och obekväm.
Angående Gopro så är väl den ganska klumpig, flera på jobbet förordar Contour:s kameror istället. Men där har jag själv nollkoll.