Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrera bagge??  (läst 1907 gånger)

hannahjarl

• Gästrikland
Kastrera bagge??
« skrivet: 16 mar-12 kl 10:09 »
Jag har nu bestämt mig för att kastrera en av mina baggar. Vi har dom till trädgårdsmästare hemma på gården. Och nu har en av dom blivit väldigt stångig. Så för att det ska bli lugnare i hagen så är min tanke att göra det innan det blir för varmt. Jag har givit honom en stelkrampspruta i förebygande syfte för ca 2 veckor sedan.

Är det något annat jag ska tänka på? Vad tror ni att det kan kosta?
Roslagsfår, Gästrikefår och hästar. :) :)

voortrekker

• Västergötland
SV: Kastrera bagge??
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 10:12 »
Goda vänner betalade 1000 kr för veterinär som kom ut och fixade det. Detta var för ett par år sedan. Efter det tillkom antibiotikakur, men så behöver det nog inte bli. Baggen lever och frodas fortfarande och går varje år tillsammans med en icke snöpt bagge. Funkar prima.

Nedley

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 20:48 »
Hej!
Har bara erfarenhet av kastrering av tjurskalvar men typen är ju den samma. då kostade det ca 700 kr per kalv som då sövdes och karterades enkelt genom att klämmas med tång.
Ingen fick problem efter och inga infektioner eller så.
Jag tror däremot att det är väldigt stor skillnad på kostnad beroende på vilken vet du anlitar! Vi har distriktare men de lyder under jordbruksverket och är inte billigast....

Lycka till!

Tösen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 20:51 »
600 kr har jag betalat för kastration av mina getabockar.. privat veterinär..
Det blir vad du gör det till!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 20:58 »
Varför inte ringa runt i ditt närområde och fråga.. Alla kastrerar inte baggar.
 MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser