Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstörs befruktade ägg som värms och kyls ner igen?  (läst 2351 gånger)

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
Jag har en höna som nästan har lagt sig för att ruva. Hon sov i redet förra natten, men nu har hon klivit av och gått omkring som vanligt i dag. Jag gissar att hon kommer börja ruva på riktigt snart. När hon sov i redet hade hon ett antal ägg  under sig.

Min fråga är: tror ni att dessa ägg är förstörda (alltså de potentiella kycklingarna i äggen) i.o.m. att de värmts en hel natt och nu kylts ner igen?

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: Förstörs befruktade ägg som värms och kyls ner igen?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 19:50 »
jag vet inte exakt hur lång tid det tar innan äggen startas men jag hade tagit det säkra före det osäkra och lagt ditt nya ägg åt henne, det kan ju vara bra att låta henne ligga på låtsasägg några dar så man ser att hon verkligen ligger kvar innan man lägger dit ruväggen.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 20:00 »
Tror jag läst nånstans (antagligen Alternativ) att det tar ett par dar av konstant ruvande innan processen startar. Ägg kan utstå rätt omfattande strapatser och ändå blir det kycklingar ibland. Andra gånger blir det inget även om förutsättningarna verkar perfekta.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 21:12 »
Ok, tack för svaren. Jag tror att om hon börjar ruva snart så skall jag pröva med ett par av de här äggen (samt ge henne några nya). Sen kan jag skriva här igen och berätta hur det gick ...

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 22:22 »
Lägg dit ett par golfbollar och se hur hon beter sig. Ruvar hon bra så byt ut dem mot ägg. Jag har hört att det går bra med de flesta bollar men undvik helst Top Flite XL för det är en riktig skitboll.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 17 mar-12 kl 19:34 »
Lägg dit ett par golfbollar och se hur hon beter sig. Ruvar hon bra så byt ut dem mot ägg. Jag har hört att det går bra med de flesta bollar men undvik helst Top Flite XL för det är en riktig skitboll.

Alla golfbollar är skitbollar! Fattante att folk gitter............ >:D
Urs. OT, kundente låta bli  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

The Poacher

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-12 kl 09:57 »
Inte alls, hur bra är det inte med golfbollar för att få hönsen att lägga ägg på rätt ställe? De är rätt hållbara också, pallar för rejäla smällar.  ;D

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 18 mar-12 kl 14:25 »
annars funkar det ju bra med redägg som finns att köpa på granngården till exempel ;)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 mar-12 kl 17:46 »
Men här är golfbollarna gratis.  När man plockar svamp i skogen växer där golfbollar i stället.   :)  Lite återbäring på de sura miner från golfare man får när man korsar deras banor som  tränger sig in i hela naturen här.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 18 mar-12 kl 18:52 »
aha ja det är ju en annan sak förstås, då hade nog jag också använt golfbollar... :) tyckte det var lite onödigt att köpa bollar istället för ägg  :-[
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #10 skrivet: 07 apr-12 kl 11:26 »
Nu kan jag meddela att äggen som hade värmts upp en hel natt och sedan kylts ner igen kläcktes i går eller i dag (3 st.). Så det verkar inte ha varit något fel på dem. Och härmed har påskkycklinar fått en helt ny betydelse för oss :D

Fanny

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 08 apr-12 kl 05:33 »
Min fråga är: tror ni att dessa ägg är förstörda (alltså de potentiella kycklingarna i äggen) i.o.m. att de värmts en hel natt och nu kylts ner igen?

De befruktade äggen börjar inte utveckas förrän efter ett par dagars ruvande. I början av ruvningen går ju hönan också av äggen ganska långa stunder, så man ska inte vara för snabb att konstatera att hon har gått av för gott. Ju längre fram i ruvningen desto kortare stunder går hon ifrån äggen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser