Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpras med lugnt temperament?  (läst 5682 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
Värpras med lugnt temperament?
« skrivet: 16 mar-12 kl 18:58 »
Vore kul med hönor som lägger stora ägg och som är produktiva, men som jag hört så verkar den typiska "värphönan" som affärsäggen kommer från rätt hetsigt temperament?
Eller beror detta på att de man hört från har tagit djur via större hönserier och därifrån fått slå sig fram mer?

Vad för raser kan ni rekomendera?
berätta gärna lite kort om rasen, storlek, färger, äggvikt/mängd per år, temperament mm.
även en blind höna hittar ett korn...

Strättö

• Djur & lifs kvallite
    • Småland
    • Välkommen till Marsholm i Småland
SV: Värpras med lugnt temperament?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 19:39 »
 :DHejsan!
Nu har jag inte fört någon statestik & inte heller haft alla raser ;)
Men av de jag haft så tycker jag o:)
Houdan (ehentligen en Fransk köttras som är lugna & värper bra lite sämre på vintern som nästan alla äggen är stora ca 65 g de har mycket fint kött av hög kvallite väger ca 3-4 kg o:)
Pavlovskaja Ryssk lantras mindre höns men för storleken värper de stora ägg & duktiga på att värpa söker foder själva hela tiden mycket tåliga ägg ca 55-60 g väger 2,5-3,5 kg lugna orädda o:)
La Flèsche Fransk kötthöna som värper duktigt något livligare den hönan som har ord om sej att ha det finast köttet duktiga på att värpa ca 60 g ägg väger 3-4 kg ca. vackra tycker jag pesonligen fast de bara är svarta de jag har  ::)
Creve Coeur Fransk duktiga värpare något mindre ägg ca 50-55 g väger ca. 3-4 kg o:)
De är de jag provat av större raser ;)
Hade gott // Strättö :-*
Ärlighet varar längst, Gör alltid så gott du kan, lev & gör det du gillar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 19:44 »
Min Isbar värper 55g ägg 6dag/vecka. Korsning wyandotte/isbar varje dag 55-60g ägg. Kopparmaranerna 55-60g ägg 6dag/vecka. Maranerna flyger gärna omkring men alla mina hönor är mer eller mindre tama.

Dajen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 19:51 »
Om du är ute efter just en "butiksägg"-värphybrid kan jag rekommendera brun lohmann.  Otroligt coola, sociala, trevliga och lätta att hantera. Riktiga knähöns.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 19:55 »
jo visst går det ju, speciellt om man har dem från små, att få dem rätt tama, det skulle jag kunna tro om de flesta raser!

Isbar är en ras a funderat ett tag på, vore u som sko me lite färg variation mellan äggen oxå :)

Pavlovskaja verkar de inte finnas så många som har, och de 2 franska namnen vet a inte alls va de är :(
Houdan kommer ag ihåg fårn bilder, trodde de va mer som stora silkes-vithättor i storlek, men där va ja visst helt fel ute :)

Kikade in på din hemsida Strättö, du har visst både houdan å pavlovskaja, är de något du säljer ägg från?

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 20:06 »
Om du är ute efter just en "butiksägg"-värphybrid kan jag rekommendera brun lohmann.  Otroligt coola, sociala, trevliga och lätta att hantera. Riktiga knähöns.

Håller med! Det var Brun Lohmann som drog igång mitt hönsintresse på allvar. ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 20:06 »
En släkting köper en skock bruna hönserihöns när de är 15-18 veckor. Det blir knähöns av dom också efter ett tag. Höns är innihälvitta läraktiga.....................om de vill.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dajen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-12 kl 20:19 »
En släkting köper en skock bruna hönserihöns när de är 15-18 veckor. Det blir knähöns av dom också efter ett tag. Höns är innihälvitta läraktiga.....................om de vill.

Det var just vad jag gjorde förra året. Fick inte tag på något annat än bruna lohmann, men var så enormt sugen på höns att jag beställde några i brist på annat, typ. De var 16 veckor när de kom. Från dag 2 satt de på mina axlar, fötter och stundtals även på huvudet medan jag borrade och spikade klart det sista i hönshuset  ;D Är de lösa ute och får syn på mig springer de mot mig så benen står rakt ut. Sedan vet jag inte om det är en slump att räven vid två attacker har fått med sig totalt fyra av just dessa hönor och inte någon av alla andra raser jag skaffat senare. Kan tänkas att de kanske inte är så otroligt vaksamma.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #8 skrivet: 16 mar-12 kl 21:39 »
mycket intressant att läsa det ni skriver, för det är just brun lohman som jag fått höra ska va stressiga, hårda mot andra höns, och som ja hört ska de alltså vara snäppet värre än de vita.

finns ju ett hönseri bara några mil härifrån som säljer unghöns.... *tål att funderas på*

Dajen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-12 kl 22:58 »
Jag tycker nog att jag, i efterhand, bara hört positivt om brun lohmann. Jag hade inte kollat upp det alls innan jag skaffade dem. Och tvärtom, att de vita ska vara "sämre" i temperamentet.
Måste också säga att jag utökat flocken med tiden, nu har jag sussex, isbar och maran och några blandisar - och det har INTE FÖREKOMMIT några bråk när jag släppt in nya individer. Och om någon har fått ett tjuvnyp, har jag aldrig sett det komma från en lohmann utan i så fall från någon av de andra. Men jag har ingen aning om ifall detta är typiskt på något sätt, det kan ju vara jag som haft tur  :)

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 mar-12 kl 23:35 »
mycket intressant att läsa det ni skriver, för det är just brun lohman som jag fått höra ska va stressiga, hårda mot andra höns, och som ja hört ska de alltså vara snäppet värre än de vita.

finns ju ett hönseri bara några mil härifrån som säljer unghöns.... *tål att funderas på*

Nu har jag tyvärr bara en av mina Lohmann-brudar kvar, dom andra har kastat in handuken, men nog var dom lite dominanta av sig. Inte elaka utan mer åt det självsäkra hållet. Högsta hönset under sin livstid, Kommandoran, hade som namnet antyder lite översittarfasoner men dessa kom nog snarare med embetet än med generna. ::) Mina är/var absolut inte stressiga/flaxiga, coola är verkligen rätt ord! 8)
Dom vita hybriderna som vi har haft har varit betydligt flaxigare/stressigare/högljudda och inte har jag fått dom lika tama heller. Men värper gör dom!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 16 mar-12 kl 23:50 »
Kortfattade erfarenheter/upplevelser jag fått av bruna samt vita värphybrider så långt tillbaka i livet jag kan minnas (har alltid funnits på gården) - för o nackdelar (och nu är det från utvärpta hybrider från hönserier det handlar om).

Bruna

Fördelar - Lugnare i tempramentet, blir lätt tama, fint med bruna ägg (tycker jag) ;D

Nackdelar - Tycks ha större tendens till och få störda beteenden än de vita såsom äggätning, fjäderplockning, kannibalism ( Kannibalism = <-- Enda höns vi råkat ut för detta med, det har varit hybriderna ISA brown och Lohmann Brown), verkar också ha lättare för att få kalkben  ???

Vita

Fördelar -  Mer vaksamma, flyger bra (fördel för hönsen när det gäller rovdjur), snällare mot andra höns

Nackdelar - Kan vara lite svårare och få tama/kan upplevas flaxiga
« Senast ändrad: 16 mar-12 kl 23:53 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

PetraL

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 mar-12 kl 12:45 »
Nu har jag inte läst hela tråden så ursäkta om jag upprepar vad någon annan sagt.

Jag har bl a Faverolle och dem värper jättebra, skulle tippa på att äggen väger 55-60 g ungefär. Dem är mina klart bästa värpare! Annat positivt är att dem finns i laxfärgat (kan könsbestämmas när dem är mycket små) ger mycket fint kött och är superlugna och snälla. Finna bara ett minus, dem är stora, riktigt stora så dem äter ju självklart därefter, dvs mycket!!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #13 skrivet: 17 mar-12 kl 23:47 »
dv faveroll finns i kläckaren hos min kompis, hört mycket gott om dem, stora som dvärg :)

Paduanerna- hur många ägg per år kan man räkna med där? och i vilken vikt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser