Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka ut kycklingar ur ägg..  (läst 6716 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Plocka ut kycklingar ur ägg..
« skrivet: 16 mar-12 kl 20:07 »
En kompis till mig kläckte fram kycklingar från mina ägg och bara drygt hälften orkade ta sig ut. Vid öppning av äggen så var det helt fullgångna kycklingar i äggen så det kändes jobbigt. Äggskalen var superhårda.

När det sen var dags för mina ägg att kläckas som ruvades av några hönor så tog jag det säkra före det säkra och plockade ut de kycklingar som inte kommit ut på dag 21 och det gick jättebra. Alla som jag plockade ut överlevde och de hade inte ens lyckats picka hål i skalet.

Av detta har jag lärt mig att man ska vara försiktig med att ge hönsen äggskal/kalk när man ska kläcka ägg samt att det går bra att plocka ut kycklingar ur ägg om man är försiktig, man får ju annars alltid höra att det inte ska gå. :)
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Plocka ut kycklingar ur ägg..
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 20:19 »
Risken är ju att de inte är fullgångna på dag 21+, tex om tempen har varit aningens låg eller liknande. Då har man ihjäl dem istället...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 20:32 »
Det är så himla lätt att skada blodkärl på insidan av skalet så kycklingen blöder och blir försvagad pga detta. Så då kanske den inte klarar sig mer än några dagar iaf. Dessutom måste gulesäcken hinna dras in genom "naveln" och hur vet man när det skett?

Jag hjälpte faktiskt en kyckling ut nu men vid första försöket så började den blöda. La tillbaka den och försökte efter några timmar igen. Då blödde det igen. :-\ Så beslutade jag att vänta. Såg sen kycklingen göra försök att ta sig ur men då hade skalet torkat fast istället. Jag hjälpte den och då hade blodkärlen tömts och gulesäcken dragits in. Tror att den klara sig då det blödde väldigt lite (var mycket försiktig för jag vet hur känsligt det är).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 20:33 »
Kan det inte finnas andra anledningar att dina kycklingar inte kläcks? Jag har inte så stor erfarenhet av det, men har hört att hönsen äter det de själva behöver av det som erbjuds, alltså att de inte äter t.ex. mer snäckskal än de behöver och för mig låter det märkligt att de skulle äta så mycket snäckskal/äggskal/kalk så kycklingarna inte kan kläckas...  ???
Dålig kläckbarhet kan ju bero på alla möjliga andra orsaker, matmässigt t.ex. brist på vitamin A och E...
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 20:44 »
Om man bedömmer det hela som kört för kycklingen så tycker i alla fall jag att man kan göra ett försök. Har "pillat" fram en anka och en kyckling, och båda växte sig stora, starka och friska!

Alternativet hade varit att de inte klarat sig...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-12 kl 20:47 »
Om äggen var värpta av unghönor som ännu värper lite små ägg så kan skalen vara väldigt tjocka. Då kan det vara extra svårt för kycklingarna att ta sig ut.

Sen kan man ju se det så... om en kyckling inte kan kläckas så är den för svag. Bara de starka överlever. Det är naturens lag. Jag vet att det är svårt... som sagt... det händer då och då att jag hjälper kycklingar jag med.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 16 mar-12 kl 20:55 »
Att skalet är så hårt att kycklingen inte kan ta sig ut är en sanning med modifikation. Ett  ägg är väldigt starkt för tryck utifrån men väldigt ömtåligt för tryck inifrån (Enkel fysik som beror på äggets form) Om Kycklingar inte orkar picka hål är det något knas med kycklingen då det i princip inte behövs någon kraft alls även om skalet är hårt. Visst kan dom överleva om man hjälper dem ut men ha i åtanke att om man avlar på svaga djur som har svårt att ta sig ur ägget så lär man med tiden få fler och fler ägg som inte kan kläcka på egenhand.

Vill man bevara en livskraftig stam med djur som kan kläcka själv så ska man inte vara där och pilla! Naturen selekterar mot starka individer med god överlevnad, människan har en tendens att prioritera annorlunda och sedan undrar vi varför vissa avlade raser är klenare än andra :-\

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #7 skrivet: 17 mar-12 kl 17:50 »
Jag är i alla fall helt övertygad om att det beror på äggskalen är för hårda just nu som det inte fungerar med kläckningen, har aldrig haft så här hårda skal förut, så för min del är det i alla fall lika självklart att hjälpa dem ut i detta läge som att försöka vända ett lamm som ligger fel i en tacka. Tycker inte att det gäller riktigt att naturen ska ha sin gång när det gäller tamdjur. De kycklingar som jag hjälpt ut har inte varit svagare än några andra kycklingar.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-12 kl 19:27 »
Om det nu är nånting som tillfälligt gjort att skalen är tjocka så kan jag hålla med dig. Men om just den stammen har för hårda skal så förs ju detta fel vidare till de kycklingarna du räddar. Det kan inte vara rätt i längden.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 17 mar-12 kl 20:30 »
Jag är i alla fall helt övertygad om att det beror på äggskalen är för hårda just nu som det inte fungerar med kläckningen, har aldrig haft så här hårda skal förut, så för min del är det i alla fall lika självklart att hjälpa dem ut i detta läge som att försöka vända ett lamm som ligger fel i en tacka. Tycker inte att det gäller riktigt att naturen ska ha sin gång när det gäller tamdjur. De kycklingar som jag hjälpt ut har inte varit svagare än några andra kycklingar.
Att jämföra med en lammning med felläge är inte riktigt rätt. Om man inte ingriper riskerar du både lammungens och tackans liv och dessutom är felläge inte speciellt ärftligt utan mer slump. En kyckling som inte kan ta sig ur ägget dör knappast hönan av och dålig kläckbarhet är i många fall ärftligt. Så det är en rätt stor skillnad  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 mar-12 kl 22:37 »
Om det nu är nånting som tillfälligt gjort att skalen är tjocka så kan jag hålla med dig. Men om just den stammen har för hårda skal så förs ju detta fel vidare till de kycklingarna du räddar. Det kan inte vara rätt i längden.

Lite off topic men: Då kan det ju bara inte vara rätt att rädda mopsar som måste förlösas med kejsarsnitt som väldigt många måste göra. Då förs ju detta vidare.. Det är svårt att bara låta naturen ha sin gång.

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 17 mar-12 kl 22:51 »
Lite off topic men: Då kan det ju bara inte vara rätt att rädda mopsar som måste förlösas med kejsarsnitt som väldigt många måste göra. Då förs ju detta vidare.. Det är svårt att bara låta naturen ha sin gång.

Ett liv är ett liv och det skall man värna och respektera.

Såväl mopsar som kycklingar skall få den hjälp dom behöver för att överleva, men man skall inte avla på någondera
Man gör såväl sig själv som rasen en otjänst och dessutom är det oetiskt med avelskriterier som leder till lidande och ökad dödlighet oavsett ras.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 18 mar-12 kl 19:27 »
Måste bara komma med ett inlägg
Igår kom mina små kycklingar 2 stycken först gick snabbt å hur bra som helst å var en till påväg ut den va ute inatt kl 4 nu idag är den fjärde påväg ut den har gjort hålslag nu och ja har insett det att ja men kommer den ut så kommer den ut och det är tänkt så hjälper ja den så kanske den inte hunnit dra in gulesäcken eller något sådant å då kanske den dör ändå och det är ju så onödigt tycker jag.. naturen måste faktiskt få ha sin gång ja har hjälpt både ankungar och kycklingar och ankungen gick de bra för men 3 kycklingar kanske har endel dött eller fåtts tagits bort föratt något varit fel så de är som det är helt klart...

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 18 mar-12 kl 23:18 »
enda gången jag har hjälpt en kyckling ut var när den hade lyckats lägga sitt ägg inne i ett redan kläckt äggs skalhalva, och den klarade sig bra sen
Västgötamor

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #14 skrivet: 19 mar-12 kl 06:12 »
Oftast har de inte klarat sig om de fått hjälp ut, har 2 undantag här hemma dock.
En som fått en fin spricka i skalet men som konstant sparkade med benet genom sprickan, den skalade jag ut efter närmare ett dygn, den andre var nästan ute, men hinnorna hade bitvis torkat fast, så de hjälpte jag ut, trodde inte den skulle bli ok, men den struttar runt med de andra utan problem.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

pyromanen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 mar-12 kl 07:21 »
Har hjälpt till några få gångar när jag sett att det går åt skogen annars, och då har jag alltså inte kunnat med att inte i alla fall försöka. Men då har det gått åt skogen ändå, dvs de har legat döda nästa morgon eller tydligt visat så sjukt beteende att jag varit tvungen att ta bort kycklingen (rullade runt i baklänges kullerbyttor oavbrutet).

Brokullen

• Dalsland
« Svar #16 skrivet: 19 mar-12 kl 07:38 »
Har också den erfarenheten att det oftast går åt skogen med dom man hjälper ut,vet man att fuktigheten är ok i kläckaren så verkar det som dom som inte kan ta sig ut på egen hand inte är livsdugliga utan dom dör ganska snart ändå
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 19 mar-12 kl 09:34 »
En sak till min fjärde kyckling föddes nu i morse å även fast jag inte hjälpt den ut alls så blödde den lite i rumpen så det kan hända att dom gör illa sej själv. Så den lilla är kvar i kläckaren ännu tills den torkat till sej riktigt då dess syskon är över ett dygn och mycket mera fart på och vill inte att dom ska picka på den lilla....

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 19 mar-12 kl 10:08 »
Det gör jag alltid, Både höns, vaktel och ankkycklingar/ällingar.

Kanske en på tio som jag inte klarar men då har jag i alla fall räddat 9 från en säker död.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser