Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkallning för höns?  (läst 7099 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Inkallning för höns?
« Svar #20 skrivet: 17 mar-12 kl 22:50 »
och vid tillfälle även en granne  ;) Belönas med ost eller solrosfrön.

Så grannen får också ost och solrosfrön? ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 17 mar-12 kl 22:52 »
 ;D nä han är svår på bullar, vill inte äta ost... o:)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 17 mar-12 kl 23:18 »
;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ökärringen

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 18 mar-12 kl 01:32 »
Jag brukar busvissla och ropa "ROMPERNA" så kommer ett helt gäng dv kochin tultande...hysteriskt kul!

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 18 mar-12 kl 08:59 »
 ;D morgonens garv - vilken rolig tråd  ;D
å jag försöker låta ungefär som jag tyckte hönorna lät i somras när de hade nåt gott till kycklingarna :
 täpp-täpp-täpp alt.  tett-tett-tett
Fast i allmänhet kommer dom så fort dom ser mig:  *MAT???* :D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 18 mar-12 kl 09:18 »
Vi visslar på våra och ger dom godis när dom kommer :-)
Det funkar jätte bra :-)
Vi börjar med det när dom är små och bor i köket i en bur... så dom lär sig från början att visslingen betyder något extra gott :-)
Det ser underbart härligt ut när dom kommer springades från gårdens alla hörn i olika små grupper :-)
I går skulle vi iväg bort en sväng och skulle få in alla snabbt,vislade och snabb räknade... ja det va *nog alla*...men så såg vi att kalkonerna och nån till saknades så ut igen och skulle vissla . så kom det gänget springandes från baksidan av ett av husen... i super fart... rädda för att missa godiset eftersom dom nog insåg att dom va sist :-) men så klart fick dom russin och mussli oxå :-)
 o:)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

karsan

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 18 mar-12 kl 18:57 »
Pull pull pull, kom mina små pullor, nu går vi in!  säger jag, och brukar ha nåt gott förstås   Enda tillfället de inte kommer då är om de ligger och sandbadar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 18 mar-12 kl 19:55 »
Jag kör en klassiker  ;D

Pull, pull, pull... med ngt gott i handen: En prasslande påse med brödsmulor i eller deras egen matskål som jag knackar fingret emot. Det funkar för mig.

Jag gör samma sak med ljus röst, fast sprider det goda över marken :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #28 skrivet: 29 mar-12 kl 09:15 »
Jag visslar på mina. Visslar alltid på samma sätt och har alltid gjort så med dem. De lär sig fort, sötnäbbisarna. ;D
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #29 skrivet: 29 mar-12 kl 09:36 »
Ni som visslar, visslar ni på samma sätt till era andra djur?
Jag visslar på katten nämnligen och funderar på om (när hönsen är stora nog de bakas för tillfället i kläckare hos Azoo-lina och Höna 8993) de fattar om man visslar olika på hönsen och katten eller om alla kommer komma dundrandes i en jätteflock tillsammans.
Och kommer då inte grannarnas hundar komma som ett koppel efter?  ;D

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 29 mar-12 kl 09:37 »
Jag gör lite "clickersljud" med tungan som när man ökar på en häst att gå fortare. Det använder jag även på kanin och katter och även bebisen som då förstår att det är mat på gång  :) Här kallas hönsen för brudar och tanter eller skithögar beroende på vad de gör  ;D

Nackdelen är väl att om de är långt borta så hörs inte detta ljud och då ropar jag väl typ kom då kom då hönorna. Bara jag ropar och låter entusiastisk så funkar vad som. Att öppna ytterdörren  mot trädgården räcker bra... De roligaste att titta på när det gäller springstil är väl de stora orpington - där allt gungar.

Dock har jag slutat att ge dem mat vid huset då vårt trädäck började bli väl inbajsat och äckligt de stod liksom och väntade där och tittade in i huset för att se när jag närmade mig.  :-\
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #31 skrivet: 29 mar-12 kl 09:50 »
Ni som visslar, visslar ni på samma sätt till era andra djur?
Jag visslar på katten nämnligen och funderar på om (när hönsen är stora nog de bakas för tillfället i kläckare hos Azoo-lina och Höna 8993) de fattar om man visslar olika på hönsen och katten eller om alla kommer komma dundrandes i en jätteflock tillsammans.
Och kommer då inte grannarnas hundar komma som ett koppel efter?  ;D
Jag visslar inte men när jag ropar på hönsen låter det lite som den ene kattens namn, så oftast kommer både höns och katter.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #32 skrivet: 29 mar-12 kl 10:03 »
Haha!! Verkligen en rolig tråd att läsa!

Jag har haft mina höns i exakt tre veckor idag och det tog inte lång tid för dem att lära sig när det vankas gotte.
När jag närmar mig hönshusdörren så låter jag "pop, pop, pop" med ljus stämma och när jag öppnar dörren till hönorna så står tuppen längst fram och ser förväntasfull med hönorna bakom sig. Han vill alltid kika i "godishinken" som jag har med mig innan han stiger åt sidan och släpper in mig  :)

I förrgår tog han mat ur handen på mig för första gången, vilken lycka!

//Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser