Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att man kan gör så här i USA mot kycklingarna! (usch)  (läst 7959 gånger)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
Stakars små pip att man kan göra så här
tur att man är vegitarian  :'(

Undercover Investigation at Hy-Line Hatchery
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 17:38 av jan98 »
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Att man kan gör så här i USA mot kycklingarna! (usch)
« Svar #1 skrivet: 17 mar-12 kl 17:14 »
Hur sjuk i huvudet är man på en skala om man accepterar att arbeta med sådana här grymma metoder?

Jag hade hellre svultit än att jobba med liknande uppgifter.

( Och JA jag vet hur det är att ha extremt lite pengar och att ta lågbetalda skitjobb, men det finns skitjobb där man
slipper att vara elak mot djur. ) Man kan tex sortera äpplen eller lök.... alltså vi behandlade äpplena mera varsamt när
jag jobbade på fruktpackeriet utanför Kivik i min ungdom än vad folket gör med kycklingarna i denna film.

Och då jämför jag INTE med avlivningen utan hur arbetarna tar i kycklingarna.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 17 mar-12 kl 23:05 »
Ursch, tycker så himla synd om de små bollarna.  :'(

tur att man är vegitarian  :'(

Tyvärr så räcker det inte med att vara vegeterian här (då äter du väll ägg, mjölk o sådant som innehåller dessa produkter). Dessa kycklingar i videon är ju blivande värphöns som ger äggen folk köper senare i affärer och i olika varor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 18 mar-12 kl 08:13 »
Ursch, tycker så himla synd om de små bollarna.  :'(

Tyvärr så räcker det inte med att vara vegeterian här (då äter du väll ägg, mjölk o sådant som innehåller dessa produkter). Dessa kycklingar i videon är ju blivande värphöns som ger äggen folk köper senare i affärer och i olika varor.

jo håller med men tur att man har egna höns !  ;)

strömshall

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 mar-12 kl 08:59 »
Ja det är bra om man inte låter sig styras av pengar vill heller inte att djuren ska slaktas utan bedövning... Men jag tittade på bägge filmerna fruktansvärt med kycklingarna de far runt som bollar och de sämre rätt ner i en kvarn hemskt, är också glad att jag har egna höns...

xxxxxxxxx
fråga flyttad till Koforumstråden om Kosher

Sirpa
//moderator
« Senast ändrad: 18 mar-12 kl 13:06 av Sirpa »
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-12 kl 09:06 »
Hua hua, skönt man har egna höns så man får ägg från fåglar som lever ett bra liv!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

fishyerik

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-12 kl 09:22 »
Sådana här klipp får mig att tänka, inte alls på mitt val att fortsätta äta kött och ägg, eller fortsätta konsumera mejeriprodukter. Utan mest över religioner och religionsliknande övertygelser.

Klippet känns inte ok, för de allra flesta kycklingarna TROR jag att det ser mer dramatiskt ut än vad de lider av det. I klippet visar man hur det går när man låter övertygelsen om att maximerad profit är viktigare än att minimera lidande. Den religionsliknande övertygelsen går under namnet kapitalism.

Personligen anser jag att man inte "hjälper djuren" mest genom att sluta konsumera djurprodukter, utan det bästa är att gynna framställningen av djurprodukter som innebär minsta möjliga lidande.  Jag tror det skiljer mellan min övertygelse och de flesta andras, till exempel djurrätts-folk verkar tycka att det är viktigast att människor inte har nytta av djur, och jag anser att det viktigaste är att minimera onödigt lidande.   

Exempel: Jag anser att det är en välgärning att gynna de som har typ ett eller några dussin höns som de sköter bättre än vad de flesta föräldrar sköter om sina barn, genom att köpa deras ägg. Eller de som har en litet antal nötkreatur på lösdrift där ägaren i första hand ser till att djuren har det bra, och lönsamhet kommer som en mycket lägre prioritet. Vissa andra ser det som helt förkastligt, och till och med mord.

« Senast ändrad: 18 mar-12 kl 10:26 av fishyerik »
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Sirpa

• -
« Svar #7 skrivet: 18 mar-12 kl 09:31 »
You-Tube klippet om Kosher slakt på Nötkreatur från USA ligger i Koforumet. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=129648.0
Sirpa
//moderator
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 07:53 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 18 mar-12 kl 11:36 »
hellre svälter jag mig till döds än jag arbetar i en sån fabrik. fy tusan vad arg jag blir.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 mar-12 kl 14:37 »
Usch! Ta bort tråden!

Låt bli o läs?  ::) (:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 18 mar-12 kl 14:45 »
Aha! Bra tips på ett forum! Har du funderat på att ha en egen blogg istället?  ;)

... Tycker rubriken annars talar för att det är något negativt, obehagligt? Då behöver man väll inte trycka sig in i tråden ens? Folk kan väll lika gärna klaga på någons blogg och tycka - "ursch ta bort blogginlägget" om de råkar komma in där och läsa som här?  ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #11 skrivet: 18 mar-12 kl 15:07 »
Öööh.... ? Har någon påstått det? Citera gärna det isf. :)

Håller med Sandra !

Min rubrik bör väll säga att det ej är något trevligt i tråden Att man kan gör så här mot kycklingarna! (usch) i USA. tycker inte att det låter som om känsliga läsare skulle gå in
för det behöver man ju inte ta bort tråden då kan ju vi som vill diskutera denna sak göra det och ni som inte vill göra det låt bli !  eller hur  ???

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 18 mar-12 kl 16:23 »
Usch! Ta bort tråden!

Jag är extremt känslig mot bilder/filmer av djur som far illa på minsta lilla vis, därför har jag inte tittat på filmen.Men det betyder inte att jag tycker att andra inte ska se eller diskutera ämnet, det är bara bra att det lyfts fram.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 18 mar-12 kl 16:44 »
Jag är extremt känslig mot bilder/filmer av djur som far illa på minsta lilla vis, därför har jag inte tittat på filmen.Men det betyder inte att jag tycker att andra inte ska se eller diskutera ämnet, det är bara bra att det lyfts fram.

Ja, för att bara blunda och 'usch ta bort' gör ju inte att problemet försvinner! Bättre då att det lyfts fram så folk blir medvetna om hur det faktiskt går till, så de utifrån det kan göra sina val.

Tyvärr finns det många som hellre sticker huvudet i sanden och inte vill veta hur deras ägg och kött hamnar på ica... och det är ju egentligen lika illa som att veta om och välja fel ändå...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fishyerik

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 18 mar-12 kl 17:47 »
Ja, för att bara blunda och 'usch ta bort' gör ju inte att problemet försvinner! Bättre då att det lyfts fram så folk blir medvetna om hur det faktiskt går till, så de utifrån det kan göra sina val.

Tyvärr finns det många som hellre sticker huvudet i sanden och inte vill veta hur deras ägg och kött hamnar på ica... och det är ju egentligen lika illa som att veta om och välja fel ändå...

Jag tycker man bör vara noggrann med att inte jämställa svensk äggproduktion med den i USA. Även om svensk djurindustri har stora möjligheter till förbättring så är det ändå milsvid skillnad i lagstiftning och djursyn jämfört med vad är situationen i USA.
Kött är delar av djur!

karsan

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 18 mar-12 kl 18:45 »
Ja, men vad händer med tuppkycklingarna av värpraser i Sverige?  Det kläcks ju lika många som värphönor.  Såvitt jag vet så 'destrueras' de snarast, så fort de blivit könsbestämda ett par dar gamla.

Så klart det är ruskigt med avlivning av djur, men det brukar ju ändå vara ett kort moment.  Det viktiga är att djuren har det bra medan  de lever. Tycker jag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 18 mar-12 kl 19:16 »
Ja, men vad händer med tuppkycklingarna av värpraser i Sverige? 

Jao, de blir väll malda precis som kycklingarna i videon ...  :-X Dock så säger det väll bara "slurf" så är det över. Det jag tycker är värst är själva hanteringen av de när de lever.  :-\

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #17 skrivet: 18 mar-12 kl 19:35 »
Jao, de blir väll malda precis som kycklingarna i videon ...  :-X Dock så säger det väll bara "slurf" så är det över. Det jag tycker är värst är själva hanteringen av de när de lever.  :-\

This  :-\

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #18 skrivet: 18 mar-12 kl 19:41 »
Bild från en  Indisk värdindustri

fishyerik

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 18 mar-12 kl 20:37 »
Eftersom jag fick den här reaktionen när jag skrev exakt samma åsikter som jättemånga andra i den här tråden har skrivit så kanske vi ska vara rättvisa då eller? Eller är det bara jag som ska skit i dag?

Nja, jag tyckte du gick över gränsen med att mer direkt koppla klippet till svenska förhållanden, eller brista i att skilja på det, det är min åsikt. Hade jag ansett att du var ensam om att vara otyglig på den punkten hade jag skrivit "du" i stället för "man" i början. Om det bara är du som "ska skit idag" vet jag inte, men jag är gärna generös gentemot alla med den varan.
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser