Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Våra fåglar har bajs i fjädrarna och nu har vi hittat ohyra!  (läst 2750 gånger)

Moltas

Vi är nybörjare på höns och har en liten flock med Åsbo. För ett par dagar sedan upptäckte vi att en av våra unghönor hade fullt av bajs i fjädrarna därbak. Vi gjorde rent så gott vi kunde och nu verkade bli allt bättre. Men nu i kväll när vi skulle kolla henne så tittade vi också på en annan höna som såg ut att ha en liten kal fläck. Det visade sig att hon hade också hade fullt av bajs bland fjädrarna på baken och vi upptäckte också små ljusbruna kryp.
Hjälp!!! Vad ska vi göra????

Fuglemakeren!

• Norge
Finn fram insektspray typ Chok, Natural eller liknande. Nästan vad som helst med pyretrin/permetrin funkar när det är akut en lördag kväll. Ta upp hönan i famnen och spraya en liten dusch rätt över, och en rätt under, kloaken (jag brukar massera in det lite grann så det sprids i fjädrarna). Det är där det är mest löss. De dör med en gång och hönsen slipper klådan. I morgon kan ni kolla igenom hönsen lite noggrannare, vik undan fjädrarna och kolla närmast huden om något rör sig. Under vingarna, på halsen och under magen är säkra ställen att finna löss. Vita klumpar på fjäderbasen är lusägg och dom nästa två lördagarna behandlas hönsen igen.

www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Moltas

Tyvärr har vi ingenting hemma som kan kallas för insektspray! Vad kan man mer göra?

mamman

Ljummet vatten med såpa, det kanske inte tar bort allt men bör kraftigt reducera antalet löss. Blaska på ordentligt runt kloaken och på andra ställen där du ser dem.

Fuglemakeren!

• Norge
Fått död på dom?
www.fuglemakeren.net

Moltas

Vi har pudrat dom med Myrr extra. Det var det enda dom hade på lantmännen. 2 ganska nyinköpta höns, som vi var naiva nog att inte kolla då säljaren verkade superproffsig och sa att dom inte hade någon ohyra, hade helt fullt av löss och ägg. Det kändes som att grumme inte var mkt att komma med. Har letat efter Etotal, men det verkar vara svårt att få tag på.
Usch, tycker så synd om dom små hönsen!

Fuglemakeren!

• Norge
Lantmännen bör ha Chok eller annan pyretrin/permetrinspray, annars får de ta hem. Den här funkar http://www.granngarden.se/product/insektsspray-raid-by-radar
www.fuglemakeren.net

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser