Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orpington - när könsmogen?  (läst 1285 gånger)

Nuffield

• Västerbotten
Orpington - när könsmogen?
« skrivet: 17 mar-12 kl 21:19 »
Tyvärr trillade min gammtupp av pinnen för nån månad sen så ansvaret för vårens kycklingproduktion vilar nu tungt på en ungtupps axlar. Vad jag funderar på är vid vilken ålder de blir könsmogna? Han är född i mitten av juli men är inte fullvuxen än. Har inte hört han gala men i dag bevittnade jag för första gången en "påstigning". Törs man lita på att äggen är befruktade nu?
Verkar kanske som en dum fråga men jag har inte ens haft höns ett är ännu så jag har inte full koll på det biologiska ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Orpington - när könsmogen?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-12 kl 09:17 »
Ofta måste ungtuppar öva sig lite innan dom får till det riktig ordentligt  ;) Men du kan säkert räkna med befruktade ägg nu under våren. Du får helt enkelt hålla koll på groddskivan i ägget när du knäcker ägg till matlagning.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nuffield

• Västerbotten
SV: Orpington - när könsmogen?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 09:53 »
Ja det är väl samma som för oss människor antar jag  ;) Det såg lite tafatt ut. De två minsta unghönsen är båda plockade bakom huvudet så jag antar att han övar på dem tills han får självförtroende nog att prova med de äldre hönsen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser