Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kosher slakt i USA  (läst 1953 gånger)

kbh

• Gäst
Kosher slakt i USA
« skrivet: 17 mar-12 kl 17:23 »
Detta är en avknoppning från en annan tråd som bytte ämne.    /Petter
--------------

Efter som vissa inte visar mig en viss respekt med att  flytta inlägget ett till en annan tråd eller tabort utan bara  låta mig stå som trådskapare mot min vilja   tar ja bort mina inlägg i den här tråden  då ja inte är trådskapare  av ren princip sak .
« Senast ändrad: 09 apr-12 kl 13:51 av Petter B »

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Kosher slakt i USA
« Svar #1 skrivet: 17 mar-12 kl 17:28 »
Inte värre än detta Kosher Slaughter Att sådant får före koma.

tittade inte men läste texterna i vidion usch  :'(
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

strömshall

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 05:43 »
Vilken värld vi lever i människan är en grym varelse, jag hoppas och förmodar att svensk lag har en annan hantering på slaktdjur....
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-12 kl 07:45 »
Vidrigt, jag tittade inte på filmerna, det räckte med att läsa texten..Vad gäller filmen längst ner, är denna slaktmetod förbjuden i sverige, enligt svensk lag. Får endast ske i Sverige, om djuren BEDÖVAS innan..Vet att det förekommer, utanför EU, och att visa länder accepterar denna slaktmetod. ( utan bedövning)
Vi brukar försöka sälja får till liv, tex via blocket, vi brukar bli nerringda av människor med utlänsk härstamning, som vill ritual slakta våra får, och de är berädda att betala HUR MYCKET PENGAR SOM HELLST!!.Sånt här gör mig RASANDE!.Riktigt vidrigt djurplågeri!!
Tyvärr, fann vi inte seriösa köpare till alla får, så de får komma till Scan, vi får troligen inte särskilt mycket betalt, men å andra sidan, slaktas de enligt svensk lagstiftning.

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 18 mar-12 kl 09:37 »
Men jag undrar vad kossorna/tjurar vad som hände vad gjorde dom ser ut som de skär ut något som de tydligen överlever, min engelska är dålig så jag fattade inte men det räckte och se...

Luftstrupen..

Usch hemskt  :'(
« Senast ändrad: 18 mar-12 kl 12:27 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-12 kl 10:25 »
Jag blev ombedd av moderator att flytta del av mitt inlägg i en annan tråd till den här tråden, och man blir ju påmind om vilket jätte-arbete det är att moderera forum riktigt bra. En stor eloge till våra duktiga moderatorer!

Nåväl, här kommer del av mitt inlägg något redigerat från tråden som blev uppdelad:

Sådana här klipp får mig att tänka, inte alls på mitt val att fortsätta äta kött och ägg, eller fortsätta konsumera mejeriprodukter. Utan mest över religioner och religionsliknande övertygelser.

Klippet handlar om ett exempel på en del av effekterna av en erkänd religion, som dessutom är tabu att kritisera eftersom man då enligt många förnekar eller stöttar fruktansvärda händelser som tog rum för ca 65-70 år sedan i skrivande stund. Ytterligare ironi är att kosher betyder tillåtet/godkänt, (enligt wikipeda). Personer/organisationer som tillhör denna religion "kommer undan" med väldigt mycket andra grymheter till stor del på grund av nämnda anledning också.

Personligen anser jag att man inte "hjälper djuren" mest genom att sluta konsumera djurprodukter, utan det bästa är att gynna framställningen av djurprodukter som innebär minsta möjliga lidande.  Jag tror det skiljer mellan min övertygelse och de flesta andras, till exempel djurrätts-folk verkar tycka att det är viktigast att människor inte har nytta av djur, och jag anser att det viktigaste är att minimera onödigt lidande.   

Exempel: Jag anser att det är en välgärning att gynna de som har typ ett eller några dussin höns som de sköter bättre än vad de flesta föräldrar sköter om sina barn, genom att köpa deras ägg. Eller de som har en litet antal nötkreatur på lösdrift där ägaren i första hand ser till att djuren har det bra, och lönsamhet kommer som en mycket lägre prioritet. Vissa andra ser det som helt förkastligt, och till och med mord.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser