Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besvikelse - och nu med problem  (läst 2080 gånger)

The Poacher

• Uppland
Besvikelse - och nu med problem
« skrivet: 18 mar-12 kl 09:51 »
 Efter att ha byggt en kläckare och testat den på några ICA-ägg med positivt  resultat så drog  jag igång "på allvar" den 6  mars.
Beställde hem ägg: 6 vithättor, 6 silkes, 6 dv kockiner och 6 blandras. Eftersom jag har plats för 30 ägg så kompletterade jag med 6 Willys Eco Garant ägg.
I  torsdag var den stora dagen när jag och barnen skulle lysa dem, MEN vilken besvikelse...
I ett par  ägg flöt bubblan omkring fritt i ägget, troligen fraktskada.
Fem ägg hade  groddar som börjat utvecklas men sedan dött.
Samtliga Willys var helt  klara (ja det kanske man kunde  förvänta sig).
Och sedan var det ett gäng klarägg av de  andra.
Totalt fick jag ta bort:
5 Vithättor
2 Silkes
4 Dv Kockiner
2 Blandras
6 Willys
 :'(  :'(  :'(  :'(
Nu har jag  bara elva ägg kvar med friska foster. Vi får väl  se hur det går, hur många som överlever.

Men skam den som ger sig. Jag och dottern åkte iväg till en gård som säljer ägg från frigående Maraner. Vi köpte 24 ägg som nu har åkt in i kläckaren. Det blir  lite otajmat med kläckningen men vi får flytta ut de kläckta efter hand...
Maranäggen var inte så många dar gamla men förvarades i kyl, så vi får  väl  se hur det blir med kläckprocenten där. Känns som om det inte  kan  bli så mycket  sämre än försöket med avelsäggen. Enda  skillnaden med matäggen är att de legat i kylen men blivit  transporterade betydligt varsammare än med Posten.
« Senast ändrad: 23 mar-12 kl 22:10 av The Poacher »

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Besvikelse
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 14:45 »
Har testat både i och utanför kylen.. brukar inte påverka resultatet speciellt mycket..

det är transport och tiden från värpning till kläckaren som ger störst utslag..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

The Poacher

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 17:59 »
Tack för det  :D, jag kan knappt  vänta på att få lysa dem... lite som att få julklappar som liten. Man vill öppna direkt.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 18:37 »
Hoppas det går bättre för dig, denna gång med maranäggen!!!.

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 07:09 »
Äggen fick trängas lite... det extra sexpacket åker ut när jag lyser maranäggen första gången. Jag gissar att av 24 st så finns det säkert fem som inte blir något. Men det ser rätt bra ut just nu... många chickys på väg ut...

Shimoda

« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 22:57 »
Intressant med hemmabyggd kläckare. Har du någon ritning eller beskrivning du kan lägga ut här? Ser fram mot att få läsa om resultatet på "ruvningen".

The Poacher

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-12 kl 07:23 »
Visst finns en bygginstruktion http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127285.0

Har nu lyst mina Maranägg. Det var svårt att se  jämfört med vita ägg, väldigt svårt. Men jag tror att jag har 11/24 som har tagit sig och då kanske  det tillkommer några till allt eftersom man kan se tydligare. Väldigt svårt att se genom de mörka Maranäggen...

The Poacher

• Uppland
SV: Besvikelse och nu med problem...
« Svar #7 skrivet: 23 mar-12 kl 22:08 »
Problem... har lyst Maranerna igen... vissa är helt klara (genomskinliga alltså) inget snack där, döda.
Andra har en mycket mörk skugga (gulan) och en liten mörk fläck som rör sig lite när man roterar ägget. Kan bara tolka det som att det gror där inne även om skalet är mörkt.
Så, tillbaka till problemet... jag tror nu att 20/24 har en levande grodd i sig. 20st !!! Det ingick inte i planen!? Så bra resultat hade jag inte kunnat drömma om. Ja, det är ju inte klart ännu, det har bara gått sex dagar sedan de åkte in i kläckaren. Men jag kommer inte ha plats för alla höns!  ::) :o ;D
Kära problem förvisso... men men, vi får se hur det går de närmaste två veckorna. Jag kanske är helt  värdelös på att bedöma om det är liv i äggen. Eller inte... Om inte så är det spännande som faan!  >:D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Besvikelse - och nu med problem
« Svar #8 skrivet: 23 mar-12 kl 22:11 »
Jag tror inte du har några problem med att sälja om det skulle visa sig att det blir för många hönor :D

Det kan ju bli massa tuppar också...

Enda gången jag försökt kläcka skickeägg gick det åt skogen. Fyra av 20 kläcktes, två dog med en gång, en efter två dagar och den sista efter ett år...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser