Efter att ha byggt en kläckare och testat den på några ICA-ägg med positivt resultat så drog jag igång "på allvar" den 6 mars.
Beställde hem ägg: 6 vithättor, 6 silkes, 6 dv kockiner och 6 blandras. Eftersom jag har plats för 30 ägg så kompletterade jag med 6 Willys Eco Garant ägg.
I torsdag var den stora dagen när jag och barnen skulle lysa dem, MEN vilken besvikelse...
I ett par ägg flöt bubblan omkring fritt i ägget, troligen fraktskada.
Fem ägg hade groddar som börjat utvecklas men sedan dött.
Samtliga Willys var helt klara (ja det kanske man kunde förvänta sig).
Och sedan var det ett gäng klarägg av de andra.
Totalt fick jag ta bort:
5 Vithättor
2 Silkes
4 Dv Kockiner
2 Blandras
6 Willys
Nu har jag bara elva ägg kvar med friska foster. Vi får väl se hur det går, hur många som överlever.
Men skam den som ger sig. Jag och dottern åkte iväg till en gård som säljer ägg från frigående Maraner. Vi köpte 24 ägg som nu har åkt in i kläckaren. Det blir lite otajmat med kläckningen men vi får flytta ut de kläckta efter hand...
Maranäggen var inte så många dar gamla men förvarades i kyl, så vi får väl se hur det blir med kläckprocenten där. Känns som om det inte kan bli så mycket sämre än försöket med avelsäggen. Enda skillnaden med matäggen är att de legat i kylen men blivit transporterade betydligt varsammare än med Posten.