Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kala fläckar på myskanka.  (läst 1162 gånger)

ThereseIwe

• Medelpad
Kala fläckar på myskanka.
« skrivet: 18 mar-12 kl 20:48 »
Hej
Jag har en myskhaneanka som jag är lite orolig för.
Han har två kala fläckar på ryggen och jag tycker det ser ut som att han saknar fjädrar på stjärten. Han ska vara vit men tycker han ser gulaktig och smutsig ut verkar pigg och kry annars.

Jag fick dessa ankor i måndags då en bekants bekant fått dem i födelsedagspresent, och inte kunde behålla dem.

Ålderdom, parasiter, sjukdom eller ruggning? Tips någon??

Ps tre honor följde med jättefina verkligen och de värper ett ägg var tredje dag Ds :

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kala fläckar på myskanka.
« Svar #1 skrivet: 18 mar-12 kl 22:00 »
Ibland är Myskdrakar lite av snuskgubbar och är lite dåliga på att bada och sköta sina fjädrar. Än värre blir det över vintern då dom som regel inte kan bada pga att det är minusgrader.

Att han är "loppig" i fjäderdräkten kan ju också bero på att han har bråkat med andra hanar där han bodde innan din kompis fick honom.

Ohyra är väldigt ovanligt på ankor.

Min myskdrake ruggar två gånger om året. En större och en mindre ruggning. Kan ju faktiskt vara något sådant också.

I och med att du precis har fått hem dem så ge det lite tid och håll koll på drakens beteende. Se till att han badar så kanske han blir vit  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 09:33 »
På beskrivningen låter det som han varit i gruff med en annan drake då de gärna hackar och nyper varandra på ryggen/vingfästen samt sliter av bl.a. stjärtfjädrar när striden är som hetast. Är han pigg i övrigt behöver du inte vara orolig då han blir fin igen efter nästa ruggning. Ett förslag är att du ger han möjlighet att bada och tvätta sig i rent vatten så att eventuella sår blir renare.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ThereseIwe

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 20:20 »
Tack för tipsen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser