Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjäp mig nån.... Min höna är sjuk el nåt...  (läst 3522 gånger)

Theanea

• Närke
Hjäp mig nån.... Min höna är sjuk el nåt...
« skrivet: 18 mar-12 kl 21:20 »
 Min stackars höna verkar inte må bra hon släppar den ena vingen efter sig precis som om hon vore förlamad  hon går sidleds när hon försöker gå iväg och vingen bara hänger där, hon gör inte motstånd när jag har känt igenom henne och det brukar hon göra. Jag har känt runt kloaken känner inget ägg och inget konstgt bajs. Nu lyfte jag henne till redet men värmelampan över och när hon ligger där så kurrar hon ungefär som när dom ruvar ..... Vad har hänt tro har hon fått nån sjukdom, har fler hönor och ingen annan verkar må dåligt. Nån som känner igen symtomen vill inte behöva ta bort henne, vad skulle ni göra???
tacksam för svar är ny på höns så allt känns förvirrat....
Renoverar en gård byggd på 1800 talet. Har en händig karl och 2 små grabbar. Just ni ingår oxå i familjen 3 katter , 2 hundar , 1 kanin och 6 vackra höns!

Stensätter1

• Södermanland
SV: Hjäp mig nån.... Min höna är sjuk el nåt...
« Svar #1 skrivet: 18 mar-12 kl 21:49 »

Hej!

Jag är ingen expert, men värme och lungn och ro, god mat och vatten kan ibland få dem att piggna till. Precis som du redan har tänkt på.
Burk majs brukar de gilla och inbillar mig att de ger dem lite extra energi.
Dock så har jag erfarenheten av att det inte går att göra så mycket tyvärr.

Lycka Till!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 21:50 »
Kan hon röra vingen något alls? Eller är den helt lam? Funderar på marek (hönsförlamning). Är hönan ung?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 18 mar-12 kl 21:57 »
Hon kan inte ha råkat skada sig på något sätt? Min blommetupp blev hängande i sporrarna på kanten av redena på något sätt en gång. De brukar hoppa upp på kanten och därifrån till sittpinnarna. När jag kom in och såg det hängde han helt still och jag trodde han var död, men han kvicknade till och blev sen helt återställd, men de första dagarna, någon vecka gick han med vingarna släpande, kanske hade han flaxat i panik med dem innan eller något.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Theanea

• Närke
« Svar #4 skrivet: 18 mar-12 kl 22:11 »
Vet ej hur gammal hon kan vara men hon började lägga ägg i våras alltså våren som var, konstigt att hon ligger och kurrar tycker jag det borde hon ju inte om hon har ont el kanske.... Så tråkigt att man inte kan göra nåt...
Renoverar en gård byggd på 1800 talet. Har en händig karl och 2 små grabbar. Just ni ingår oxå i familjen 3 katter , 2 hundar , 1 kanin och 6 vackra höns!

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #5 skrivet: 19 mar-12 kl 14:59 »
Känn igenom vingen.. jämför den med den "friska".. känns dom likadana och det inte är något brott eller liknade så har hon troligen sträkt sig.. och då brukar det gå över på några dagar..

Värktabletter skulle nog hjälpa men vet inte vad man vågar ge en höna..??

Skulle satsa på värme och vila i lugn och ro..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 19 mar-12 kl 15:17 »
En av skatorna här har släpat vingen efter sig i många herrans år. Kanske inte så mycket att oroa sig för om hon inte verkar lida.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Theanea

• Närke
« Svar #7 skrivet: 19 mar-12 kl 17:54 »
Nu börjar hon inte kunna stå stadigt ramlar liksom ihop när jag ställer henne upp... Verkar som den enda utvägen är höns himlen tyvär.... Vill inte ta bort henne hon börjar bli så fin från att ha varit kall på fjädrar på ryggen....

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 19 mar-12 kl 18:12 »
Låter som något mer än en släpande vinge, hönshimlen kanske inte är så dum ändå. Jag lärde mig tillslut att hjälpa dom över gränsen när det är dax. En liten seger det också............över sin egen ynklighet.  :(
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #9 skrivet: 19 mar-12 kl 18:17 »
Jag provar alltid med honungsvatten och E-vitamin innan jag avlivar någon, och det har räddat flera hönor här. Nu får de alltid E-vitamin i vattnet och såna problem har försvunnit. De kan vara alldeles stela och välta åt sidan men efter en natt i pannrummet och ljummet honungsvatten så är de friska igen. Vill den inte dricka kan du mata den med honungvatten, brukar ta en liten spruta.

David97

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 mar-12 kl 18:18 »
Nu börjar hon inte kunna stå stadigt ramlar liksom ihop när jag ställer henne upp... Verkar som den enda utvägen är höns himlen tyvär.... Vill inte ta bort henne hon börjar bli så fin från att ha varit kall på fjädrar på ryggen....

Hon har råkat ut för Marek.. Det finns i alla flockar, men de flesta har immunförsvar mot det.. Tyvärr har inte din höna det.. Det bästa är att ta bort henne.. Tyvärr

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 19 mar-12 kl 18:30 »
Värktabletter skulle nog hjälpa men vet inte vad man vågar ge en höna..??

Smärtstillande

500mg  Magnecyl i 1dl vatten = 5mg/ml
( 20 -50mg/ höna )
4 -10ml/höna 

Fick jag lära mig när vi opererat min höna.
Man ska heller inte bråka ( tycker jag ) för mycket om det allmänna tillståndet har varit dåligt en tid eller är väldigt dåligt. Bara du som ser henne kan avgöra om det är värt ett försök.
 MVH Cokett
« Senast ändrad: 19 mar-12 kl 19:19 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Theanea

• Närke
« Svar #12 skrivet: 19 mar-12 kl 20:19 »
Ni har nog rätt......  :'( Jag hoppades så att hon skulle piggna till.... Får ta tag i det i morgon när jag kommer ifrån jobbet... Känns tungt, gubben säger att han kan ta bort henne om jag vill men jag känner att om jag nu ska ha höns så MÅSTE jag lära mig att ta bort dem med för det lär inte vara första gången jag sitter i den här sitsen...
Nu till en kanske konstig fråga men nån som kan dela med sig av hur ni brukar gå till väga för att göra det på bästa sett... tack för alla svar jag fått!!!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-12 kl 20:54 »
Jag nödslaktade en ungtupp förra veckan, som hade blivit väldigt illa hackad. Jag gjorde som Linkoso gör i sin film om slakt, alltså höll honom upp-och-ner och svingade huvudet mot huggkubben. Sedan kan man hugga av/bryta nacken. Men musklerna är grymt starka när ryckningarna kommer så bered dig på att hålla emot det. Det rycker tydligen inte så mycket om man bara skär upp pulsårdern och inte knäcker nacken, men för att vara helt säker på att tuppen verkligen var borta knäckte jag nacken också. Mannen höll medan jag avblodade (vi använde köttet) och fick hålla emot massor, och han är ju inte den lilla taniga typen precis.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser