Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen parar inte  (läst 2156 gånger)

Ugglans

• Småland
    • dixietown
Tuppen parar inte
« skrivet: 19 mar-12 kl 17:51 »
Jag har en liten grupp (1.2) dvärgwelsumer födda -10. Köpte dem i oktober i fjol och jag har inte sett tuppen para en enda gång. Jag har iofs förstått att en del tuppar inte vill ha publik, men jag har hönsen precis utanför fönstret och ser dem stora delar av dagen.

Under hela tiden har jag tyckt att äggen sett obefruktade ut när jag knäckt dem och nu har jag lagt fem st i kläckaren. Idag har det gått en vecka och samtliga ägg var tomma...  :(

Kan det vara så att tuppen börjar para senare under våren? De har haft tillgång till utevistelse (och utnyttjat den) hela vintern.

Jag kan få tag i en annan tupp, men skulle dels slippa stöket med att ta en honom, dels gillar jag den befintliga tuppen.

Ett annat alternativ är att köpa in ägg och låta tuppen gå kvar tillsvidare och ta bort honom när jag har en ersättare, men då kan jag inte avla på de hönor jag har nu i år...

Tips, råd och resonemang tas tacksamt emot!

« Senast ändrad: 19 mar-12 kl 17:56 av Ugglans »
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tuppen parar inte
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 18:16 »
Det är mest de sista dagarna vi sett våran gamle enögde Lindelo bemöda sig. Men så är det väl så, att man kanske inte får se allt. Hoppas det iaf för här ruvas det.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 18:44 »
Tänkte svara, att han kanske gör det, när du inte ser..Antingen ger du honom mer tid,( han kanske vill ha det varmare ute?) eller så köp avelsägg, då som du skriver, får du säkert ochså en ny tupp..Kanske blir den tuppen och den äldre kompisar och kan gå ihop, och då får du ju både behålla den äldre tuppen och den yngre ger dig kycklingar..

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 18:58 »
Om tuppen parar så skjuter han i alla fall inte skarpt. 5/5 ägg ruvade i en vecka var klara...

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 19:13 »
Vad tråkigt att höra!!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 19 mar-12 kl 19:14 »
Äldre tuppar kommer igång senare på våren än ungtuppar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 19 mar-12 kl 19:42 »
Vill du ha en större grupp i framtiden, så kan du ju spara honom. Om de har konkurrens så brukar de bli mer angelägna om att sköta sin uppgift...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 07:39 »
Tack för alla svar!  :-*

Det lutar åt att tuppen här får gå kvar. Han är så trevlig och duktig med hönsen (utom på ett vis då...) och han funkar bra med hundarna.

Köper ägg och hoppas på en fin tupp som kan bli karl i huset (på alla plan...) så småningom.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #8 skrivet: 27 mar-12 kl 18:14 »
 ;D ;D ;D

YES!!! Min fina tupp parar! Jag övervägde ju att nacka honom och jag är så himla glad att jag inte gjorde det, för nyss när jag var ute och rökte så klev han helt sonika upp på en av hönorna!  :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 27 mar-12 kl 19:24 »
;D ;D ;D

YES!!! Min fina tupp parar! Jag övervägde ju att nacka honom och jag är så himla glad att jag inte gjorde det, för nyss när jag var ute och rökte så klev han helt sonika upp på en av hönorna!  :D

Man ska inte röka........ ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #10 skrivet: 27 mar-12 kl 19:33 »
Man ska inte röka........ ;D

Det säger min pappa också...  (:)  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser