Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För stor luftbubbla!  (läst 7623 gånger)

Anno

• Du vet väll om att du är värdefull!
För stor luftbubbla!
« skrivet: 19 mar-12 kl 18:44 »
Det är dag 18 i kläckaren kollade luftbubblan dag 16 såg att luftbubblan var förstor så jag ställde in fler byttor med vatten, kollade i dag o den har inte blivit mindre. Hur snabbt ska den bli mindre med ökad luftfuktighet.

.
Man, 3 barn, 100 mjölk kor, 2 vallhundar, 3 katter, 1 tupp, 20 blandrashönor.

lena70

• Gäst
SV: För stor luftbubbla!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 18:49 »
Hur stor är luftblåsan inuti ägget?.

Anno

« Svar #2 skrivet: 19 mar-12 kl 19:22 »
Försökte föra över en bild men har inte lärt mig min nya kameran. luftbubblan är lite mindre än halva ägget,

shelale

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-12 kl 19:58 »
det hände mig en gång men det gick bra. Det var ett ägg som hade en stor spricka i som jag hade tejpat med kirurgtejp.  Fick sätta in lite mera vatten som du gjorde (även om det var massor med andra "normala" ägg.) Några dagar senare kom det ut en frisk liten kyckling! =)

Anno

« Svar #4 skrivet: 19 mar-12 kl 20:09 »
Tack för ditt svar :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 19 mar-12 kl 20:13 »
Luftbubblan blir i princip inte mindre. Man får ha lagom luftfuktighet, så att den inte krymper för mycket, för snabbt. Å andra sidan är det mycket värre med en för liten luftbubbla än med en stor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-12 kl 21:33 »
Hejsan!
Ja jag är lite orolig att min luftbubbla är på gränsen istället för jag har haft 2 olika kläckdatum på mina

MVH/Lina

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 08:11 »
Ett ägg ska minska i vikt med ca 30% från värpning till kläck. Luftblåsan ska med andra ord bli större. När det närmar sig kläck och äggt har haft en lagom viktminsking är ca 1/3 av ägget luftblåsa.

Hur snabbt ägget torkar under ruvningen beror bla på äggets storlek (=yta i förhållande till volym), skalstruktur, och fuktighet i kläckaren.

Ruvar man ägg från olika raser i samma maskin (vilket många av oss gör) blir det sällan superoptimalt för alla äggen  ;)  Det är bättre att luftbubblan är något stor än att den är för liten. De flesta kycklingar kalarar att ägget har torkat lite för mycket. Har ägget minskat för lite i vikt (=torkat för lite) kommer kycklingen kvävas vid kläck. Det är detta som många kallar att drunkna i ägget. Det som händer är att när kycklingen pickar hål på inre hinnan och börjar andas luft (detta sker ca 1 dagar innan hålslag) är luftvolymen inne i ägget och luftblåsans skalyta för liten för att syresättningen ska ske tillräckligt snabbt genom skalet. Kycklingen kvävs pga syrebrist :( så egentligen drunknar den inte.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 20 mar-12 kl 08:50 »
Azoo-Lina,du är en pärla :-*!

Anno

« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 15:22 »
 ;Dnu är det hål i några av äggen o en kyckling piper, vad det är spännande!

Anno

« Svar #10 skrivet: 24 mar-12 kl 19:50 »
 :D Det blev tillslut 25 kycklingar av 32 ägg.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 24 mar-12 kl 19:55 »
Grattis!  :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

shelale

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 24 mar-12 kl 21:58 »
Kul! hade alla för stor luftblåsa?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 25 mar-12 kl 11:08 »
:D Det blev tillslut 25 kycklingar av 32 ägg.
Grattis  ;D Det är en kläckbarhet på över 78% vilket är bättre än vad många proffskläckerier har på sina hybrider. Jag tror inte att din ägg har haft en för stor luftblåsa med det resultatet ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Anno

« Svar #14 skrivet: 26 mar-12 kl 11:20 »
Kul! hade alla för stor luftblåsa?
Ja ! eller var den perfekt med tanke på resultatet. ps Jag bad en bön till Gud att allt skulle gå bra :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser