Två av mina hönor har fått stora, gapande sår på högersidan av kroppen. De är mer eller mindre kala över hela ryggen efter tupparnas framfart men här har det alltså helt gått hål på huden så att man ser musklerna som ligger under, såren är 4-5 cm. Den ena hönan är snart helt återställd men den andra har problem med att såret är för torrt, det har till och med blivit några mindre fält som svartnat. Hos veterinären fanns inga handfasta råd utom just att se till att såret hålls fuktigt så att sårläkningen kan komma igång, jag satte på ett Compeedplåster (skavsårsplåster) och hoppas att detta ska hjälpa en bit på vägen.
Någon annan som har haft sådana skador på hönsen? Och det viktigaste - hur undviker jag att det händer igen??? Jag är inne på att klippa klorna på tupparna, har kollat att ingen av dem har någon felställning på fötter eller tår. Vet att man kan sy sadlar men det känns inte som ett lockande alternativ...... Jag har i dagsläget sex höns och två tuppar, Orpingtons som är snart året gamla.