Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såriga sidor på hönsen  (läst 3607 gånger)

mamman

Såriga sidor på hönsen
« skrivet: 20 mar-12 kl 18:00 »
Två av mina hönor har fått stora, gapande sår på högersidan av kroppen. De är mer eller mindre kala över hela ryggen efter tupparnas framfart men här har det alltså helt gått hål på huden så att man ser musklerna som ligger under, såren är 4-5 cm. Den ena hönan är snart helt återställd men den andra har problem med att såret är för torrt, det har till och med blivit några mindre fält som svartnat. Hos veterinären fanns inga handfasta råd utom just att se till att såret hålls fuktigt så att sårläkningen kan komma igång, jag satte på ett Compeedplåster (skavsårsplåster) och hoppas att detta ska hjälpa en bit på vägen.

Någon annan som har haft sådana skador på hönsen? Och det viktigaste - hur undviker jag att det händer igen??? Jag är inne på att klippa klorna på tupparna, har kollat att ingen av dem har någon felställning på fötter eller tår. Vet att man kan sy sadlar men det känns inte som ett lockande alternativ...... Jag har i dagsläget sex höns och två tuppar, Orpingtons som är snart året gamla.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Såriga sidor på hönsen
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 18:41 »
Det är ett vanligt problem på tunga höns. Tyvärr finns inga genvägar. Klipp/fila klor och sporrar på tupparna så att dom inte är vassa och sätt sadlar på hönsen. Annars kommer det hända igen och igen.....Förvisso har hönorna bra läkkött och även de läskigaste snittsår brukar bli fina om man bar kan hålla tuppen borta från såret.

Ett annat alternativ är att dela av tupp och hönor och bara släppa ihop tupparna med hönorna var 3dje dag eller så. Då hinner dom inte bli så slitna men befruktningen brukar ändå vara OK.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sømåen

• Norge
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 21:47 »
Jag hadde en høna som blev riven av ra¨ven vad vi tror.? hon fick ett stort sår på ryggen. Jag hadde på olivolja och stængde av en del av "buren" så att hon fick vara ifred. Dom klarar att læka det mest otroliga. Jag tvättade med klorhexidin också några gånger.

Mumsabo

• Skåne
    • Mumsabos Höns
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 22:25 »
Hej!

Samma sak händer med mina hönor ibland, sår i sidan och kal på ryggen. Jag har just nu bara 3 hönor och en väldigt fertil tupp. Värst är de för hans favorit höna som är helt fjäderlös på ryggen och har fått sår in under skinnet. För att lösa problemet när han är som ihärdigast har jag sytt hönssadlar till mina hönor som jag sätter på de på morgonen. Sen får de ha de på sig hela dagen. Till kvällen tar jag av sadlarna och smörjer såren med helosan salva och låter såren luftas under natten. Detta har fungerat superbra och såren har börjat läka fint.

Jag har även filat ner tuppens klor och sporrar med en fotfil, vilket gör att de inte tar lika illa. Vidare ska jag skaffa några hönor till så har har fler att välja på  ;)

Hoppas detta kan hjälpa dig lite.

Lycka till

//Pernilla
Bor i de gula huset invid skogen i nordöstra skåne, tillsammans med en händig man, en busig dotter, en flock Faverolle höns och två katter. //Pernilla

http://mumsaboshons.wordpress.com/

mamman

« Svar #4 skrivet: 29 mar-12 kl 13:19 »
Nu är de bägge nästan helt utläkta. Jag delade av dem från resten av flocken och sköljde några gånger med klorhexidin (kändes mest lämpligt från medicinskåpet), Compeedplåstret satt på någon dag och sedan ramlade det av. Skaffade en klotång och klippte tupparnas klor idag, de var inte alls så långa som jag befarade så det blev bara klippt någon millimeter och då var jag väldigt nära pulpan (ena stackarn fick till och med blodvite på två tår). Sporrar har de inte utvecklat ännu.

När såren är helt utläkta blir det nog så att jag släpper tillbaka dem till resten av flocken men låter tupparna sprätta omkring fritt i trädgården om dagarna och så får hönorna hålla till i rastgården. Har inte tid att fixa med sadlar på morgonen, här är det tidsminimala lösningar som gäller. Fler hönor blir det absolut men det får räcka med de två tupparna jag har (hade annars tänkt behålla en tuppkyckling i år).....trodde att de skulle vara mer konkurrerande mot varandra än vad de är när de bara är två!? Som det är nu kan övertuppen stå bredvid och titta på när den andra bestiger en höna, jag hade förväntat mig att han skulle jaga bort den andre!? Hur är det med tjärsalva/spray? Har hört att man kan ha det på hackhönan så att hon får vara mer ifred från de andra, kan det även hjälpa mot för intensiva tuppar måntro?

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser