Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsingefår / Helsingefår  (läst 10278 gånger)

Lise-Lotte

• Fånga dagen,den kommer aldrig igen!
    • Medelpad
    • Torpshammars Alpacka Gård
Hälsingefår / Helsingefår
« skrivet: 28 okt-06 kl 14:34 »
En undran ang hälsingefår. Vad kostar dom?Kan dom gå med hästar över sommaren och stannar dom kvar i hagen?Kan dom vara ute vintertid om man ordnar en "stuga" med mycket halm i?Klipper man dom 2 ggr per år?Klarar man av det själv?Jag är en höjdare på att handklippa vår pudel så kanske man fixar fårfrissan också?? ;)
Finns det hälsingefår i min närhet?
TACK på förhand.
Lise-Lotte i Torpshammar
<3 Lise-Lotte <3

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Hälsingefår
« Svar #1 skrivet: 28 okt-06 kl 16:00 »
Det finns genbanksbesättningar av hälsingefår i Hassela och Färila...bl a...

Men hör med Eva Andersson som är genbanksansvarig...
0157- 440 69

Hon har koll på genbankerna som finns...

Det är bra att klippa dem 2 ggr per år då de ofta har mycket ull ofta av rya typ och vill man göra nåt av den så är det lagom att klippa höst och vår...
Om man endast klipper 1 gång så händer det i bland att ullen tovarihop sig på våren när det börjar bli varmt.

Har man höst klippt så är ju ullen inte heller så lång vid lammningen... det är ju inte alltid som man kan klippa dem före lamningen... om de lammar tidigt på vårvintern...

Mina lammade när det var 20 grader kallt i februari... och då går det ju inte att klippa...

Men det går ju att reglera med när du släpper till bagge.

Naturligt vis kan de gå ute i en stuga med mycket halm i...
Men det är ju viktigt att kunna stänga in dem vid tex lamningen...
både för lammen skull och för ev rovdjur...

Har själv råkat ut för både rävar och grävlingar som specialicerat sig på att ta nyfödda lamm...

då känns det bättre att kunna stänga in dem.

här hos oss finns det ju även lo ....

Visst kan du klippa dem själv...

Jag brukar hand klippa mina 20 tackor.... :)

Ring Eva Andersson!!!

Lycka till..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 28 okt-06 kl 16:05 »
Fåren måste ju tränas att gå för elstängsel...
Men det är många som har hästar och får på sambete... eller växel bete...

Hästarna först och sedan fåren...

Glömde tala om att naturligtvis måste man kunna ta in djuren om det skulle bli sjuka... där man kan stänga dörren och värma upp lite... tex i ditt häst stall..
Men det är ju en självklarhet...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 29 okt-06 kl 14:29 »
Naturligtvis så kan dom tas in om det skulle behövas,det är väl ett MÅSTE för alla djur tycker jag,för allt kan ju hända!
Tack för tipsen vart man kan få tag på dessa får.
<3 Lise-Lotte <3

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 29 okt-06 kl 22:51 »
ROSA
Ja för att jag funderar på just helsingefår är för att dom är en av dom raser som är utrotningshotad och för att jag helt enkelt tycker om att dom har stor variation av färg och teckning.
Ser att du har islandshöns,vad har du för erfarenheter av denna hönsras?Hur är det med äggläggningen?Och är dom rädda av sig?
<3 Lise-Lotte <3

space

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 okt-06 kl 07:47 »
Våra helsingefår har gått med ardennerhäst innanför elstängsel och det har fungerat utmärkt. Våra får har aldrig ens tänkt tanken på att rymma under elstaketet...;-) Nu går dom med getterna och det fungerar också. Man får se upp lite där med mat eftersom getterna gärna tar för sig av mat osv mer än vad fåren gör.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 okt-06 kl 09:14 »
Rosa
Ja funderar på just helsingefår är för att dom är en av dom raser som är utrotningshotad och för att jag helt enkelt tycker om att dom har stor variation av färg och teckning.

Jag tycker dom är mest grå murriga i färgen, men jag kanske haft otur o bara sett såna..

Tycker att Vadmal som finns på bild i bildtråden är rätt typiskt färgad, men det kanske är fel  ???
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=20;action=display;threadid=11910

På hönsforumet finns en Islandshönstråd  ;) svarar där.
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=12989
« Senast ändrad: 01 nov-06 kl 22:32 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 30 okt-06 kl 10:58 »
Helsingefåren kan vara mycket varierande i färg och teckning... precis som tex gestrikefåren...

Mina får som jag hade hvar allt från kolsvart med bläs, grå i olika nyanser, bruna från kanel brun till ljus bruna och även mycket ljusa vita med svarta fläckar brokiga i svart ióc grå och vitt...

Varierade mycket...
Man visste aldrig hur lammen skulle seut.. ofta hade de bläs eller vitt huvud med pandafläckar äver ögonen... :)

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 30 okt-06 kl 12:01 »
GIMSKOGEN
Ja visst är dom härliga helsingefåren med sina fina färger?Bilden du har med säger ju allt  ;D
<3 Lise-Lotte <3

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 30 okt-06 kl 23:00 »
Det finns andra raser med fina färger, här en bild på mina fårskallar  ;D
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mosesmia

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 31 okt-06 kl 10:01 »
Jag hade ingen aning om att helsingefåren fanns i brunt, det var en av orsakerna till varför jag valde värmlandsfåren istället.

Rosa, vad fina teckningar i ansiktet. Vad har ni för ras?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 01 nov-06 kl 11:31 »
Riktigt bruna allmogefår (födda bruna- med bruna ben o ansikte- inte solblekt brun ull)  finns i flera raser...
främst i Värmland men även Hälsinge och gestrikefår och endel åsen men då mer ljust viltfärgade.......

Just detta med panda fläckar är ju mycket vanligt teckning... vitt huvud och svarta fläckar äver ögonen...

presis som rosas fina får...

Annars så är ju de vanligaste bruna fåren i sevrige spelsau inslag... norsk lantras... för utom allmogefåren...

Men fina är de... alla får tycker jag...

Angående allmogefår så kolla www.allmogefar.se

Även mina smä roslagsfår är endel rödbruna eller med rödbruna fläckar-  när de föds...
men när ullen växer ut så blir de ljusbeiga...
med röd nackfläck...

Var en mycket intressant serie i tidningen allmogefåret om just detta med fårfärger och nedärvning...

Tycker det är roligt och intressant med lla färger som fåren kan ha...
Var för färga ullen när det finns naturfärger...

en liten bild till på helsingar...

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 01 nov-06 kl 15:03 »
GIMSKOGEN
Är det dina helsingefår du har på bilderna?
<3 Lise-Lotte <3

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 01 nov-06 kl 16:38 »
Rosa, vad fina teckningar i ansiktet. Vad har ni för ras?/Mia
Leicester på bilden

Just detta med panda fläckar är ju mycket vanligt teckning... vitt huvud och svarta fläckar äver ögonen...
Precis som Rosas fina får...
Tack tack  :-[

GIMSKOGEN
Är det dina helsingefår du har på bilderna?
Ja det är Gimskogens men hon har dem inte kvar nu.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 25 mar-12 kl 11:01 av Sirpa »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 01 nov-06 kl 18:37 »
Rosa har rätt ... Det är mina hälsingefår... men jag har inte dem kvar nu.. Det har varit en stor efterfrågan på just helsingefåren...

men jag är genbanksansvarig för ex vis gestrike- svärdsjö och dalapälsfåren i föreningen svenska allmogefår... och vet då att de andra små raserna gestrikefåren , dalapäls och svärdsjöfåren är i stort behov av hjälp...

så därför placerade jag mina gamla helsingetackor i en annan genbank och köpte 10 tacklamm svärdsjöfår som skulle slaktas om de inte hittade ny ägare...

Så jag försöker göra en insatts ...
Har just nu mina roslagsfår (som jag köpte 1994) och särdsjöfåren...
Har dem naturligt vis i olika hagar och blandar dm inte..
Förutom det -så talar mig varm för allmogefårenfår som ni säker märkt..
Men alla får är ju trevliga och alla har ju sina föroch nackdelar... det man skall funders på när man väljer ras är nog varför man vill ha får ....

Men skulle ni vara intresserade så finns det ättlingar till mina gamla helsingefår även här i Hassela, Rengsjö,Boden, Enköping, Malmköping, Motala, Öland bl a...

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser