Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvat 26 dygn - göra om och göra rätt  (läst 1166 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
Ruvat 26 dygn - göra om och göra rätt
« skrivet: 21 mar-12 kl 09:22 »
Nu är hönan på sitt 26:e dygns ruvning. Passade på att titta på äggen när hon var uppe och åt och såg till min besvikelse att det inte finns minsta lilla pick-hål eller andra tecken på kläckning. Äggen är dessutom ganska nerbajsade. Kan kycklingarna ha dött av syrebrist pga det? Hon har varit instängd i redet i en vecka, innan dess var äggen rena och fina hela tiden.

Hon verkar inte det minsta sugen på att kliva av så jag tänkte lägga in nya ägg under henne och prova en gång till. Då får hon en större inhägnad att ruva i så går hon förhoppningsvis ifrån äggen för att bajsa.

Men om hon gör det ändå - kan jag tvätta av äggen lite snabbt i ljummet vatten eller liknande för att undvika ännu en misslyckad ruvning?
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Ulrika K

• Västergötland
SV: Ruvat 26 dygn - göra om och göra rätt
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 09:26 »
Blev tipsad om att man kan "rasta" hönsen om de är instängda. Det vill säga att man lyfter ut dem ur redet två morgon och kväll, så de får möjlighet att sandbada och skita och röra lite på sig. De passar då även på att äta och dricka.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 22:23 »
Hon har haft möjlighet att gå ifrån äggen och bada och röra på sig där hon är instängd...

Ingen fler som har tips till mig om hur jag ska göra? Kan jag tvätta skitiga ägg eller förstör jag allt igen då? 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Kringlan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 22:43 »
Hej!
Vad snopet för dig (och för höna) att det inte blev något. När hönor redan legat så pass länge vid misslyckad ruvning, (tre veckor och eventuellt mer innan hon fick sina ruvägg) undrar jag om det är nyttigt för dem att ligga tre nya veckor? Hoppas du får svar så får jag också lära mig hur mer erfarna gjort. Min tanke är att köpa henne ett par dagsgamla kycklingar att stoppa under, skulle det fungera tro?

Huruvida man borde tvätta ett kladdigt ägg eller inte, dvs om smutsen eller tvättningen skadar mest, det kan jag inte svara på. Kanske får du fler snabba svar om du ställer frågan rakt ut i en ny tråd, så frågan syns i rubriken.

Lycka till!!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 22 mar-12 kl 23:50 »
Nej jag funderade också på om det är så bra att hon ligger så länge... men hon ger sig verkligen inte! Tar jag undan äggen så ligger hon ändå. Lika bra att låta henne ruva då tänkte jag...

Hon är uppe och rör på sig varje dag och verkar annars må himla bra, rund och fin i kroppen och inte det minsta stel eller liknande. Det är en del tjafs mellan henne och en annan höna ibland, men inte värre än lite diskussioner om vem som ska ha vilken plats vid fodertrågen.

Vet faktiskt inte om det finns små kycklingar att köpa, vi har minusgrader fortfarande på nätterna och det är nog inte så många som har börjat kläcka fram några än. Det känns lite riskabelt att bara stoppa in små ulltottar till henne också... ? Eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser