Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjare  (läst 903 gånger)

Djuptorp

• Södermanland
nybörjare
« skrivet: 21 mar-12 kl 12:38 »
hej
antagligen en dum fråga men.... om man nu redan har hönor och vll ha "renrasiga" höns och beställer ägg... kan man då lägga äggen hos de hönor man har och att de tar hand om äggen/kycklingarna? om det nu går,,, varför har man äggkläckningsmaskin? vad är det jag har missat?
 :)

4-ever

• Skåne
SV: nybörjare
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 12:43 »
Äggkläckningsmaskinen har man för att man inte har hönor som vill ruva  8)
Lägga ägg gör de ju, men ruvar dem är inte alla som vill!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Djuptorp

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 13:11 »
ååå då börjar jag förstå, så om man har höns som inte vill ruva har man en äggkläckningsmaskin....
men om man nu har en maskin och allt fungerar och kycklingarna kläcks.... behöver inte de en "mamma" alltså någon höna som tar hand om dem? eller klarar de sig själva redan från början?typ som sköldpaddor....
jag förstår att de måste ha extra värme och så men själva omhändertagandet då?
förlåt att jag kanske ställer helt tokiga frågor ;)

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 mar-12 kl 17:00 »
Jag älskar dumma frågor, så kan jag som också är nybörjare skryta med lite kunskap.  Kycklingar är inte som många däggdjursungar, måste dia och bli slickade här och där.  Kycklingar äter samma som vuxna höns, fast i mindre format och behöver lite mer protein (i naturen frön, insekter och insektsägg t.ex).  De springer runt med detsamma (ja efter två dar, ungefär, när de börjar behöva mat och vatten), äter och dricker och bajsar alldeles själva.  Men vad hönsmamman ställer upp med är värme (kycklingarna kryper under  henne och hon breder ut sina stora vingar över dem) och så skydd mot elakingar som skator, eller andra höns ibland.  Hönsmamman försvarar sina små, men när folk tar hand om kycklingar har man de förstås säkrade. Och mammahönan visar kyckligarna vad de kan äta, men de vet rätt bra ändå.

Somliga säger att kycklingar som haft en mamma blir bättre på att bete sig höns, andra säger att det inte är någon skillnad.

Djuptorp

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-12 kl 21:06 »
TACK!!!
jag läser och läser men ibland är det nog bäst att bara fråga ::) så tack ännu en gång

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser