Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggresiv tupp :( Ta bort honom?...  (läst 1193 gånger)

Elle80

• Västergötland
Aggresiv tupp :( Ta bort honom?...
« skrivet: 21 mar-12 kl 16:48 »
Har en dvärgkochin tupp som den sista tiden blivit RIKTIGT ilsk och aggresiv. Han är snart 1 år gammal... Sambon har brottat ner honom ett par gånger, som jag läst att man kan göra, och vi stampar i backen, försöker inte visa att vi är rädda etc, men han ändå hoppar han på, springer efter och burrar upp fjädrarna kring halsen mot oss och gör utfall, attackerar helt enkelt. Slutar han inom kort inte måste vi ta bort honom, har två barn som inte vågar vara ute när han är ute. Han går fritt så fort vi är hemma och har det bra med sina 4 hönor. En ligger inne i hönshuset och ruvar, ska kläckas tre ägg i helgen om allt går vägen...

Är det för att skydda ruv-hönan han håller på såhär? Är han i tonåren och försöker göra revolt? Om vi tar bort honom, vad är erfarenheten av att bara ha hönor. Blir det ofta nån som blir hackkyckling i guppen eller kan 4 hönor hålla sams utan tupp. (Kycklingarna som kläcks ska vi inte behålla utan endast de 4 hönor vi har nu)

Är mina första hönor detta, så jag tar gärna emot tips och erfaranheter!

karsan

• Södermanland
SV: Aggresiv tupp :( Ta bort honom?...
« Svar #1 skrivet: 21 mar-12 kl 17:03 »
Jag har ingen tupp, har haft höns i drygt två år.  Hönorna samsas bra utan tupp tycker jag. Hade tupp under sommarsemestern, men jag tyckte inte det var så stor skillnad på hur hönsen betedde sig mot varandra.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-12 kl 17:03 »
passera honom till de sälla jaktmarkerna och skaffa en ny tupp, hönorna klarar sig bra utan ett tag, kan ju bli lite lugnt och skönt  ;D

Elle80

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 08:26 »
Tack för era svar! Vi har bestämt oss för att ta bort honom. Igår attackera han mig igen, bakifrån den fegisen, så idag skulle sambon ta hand om saken. Hönorna får klara sig utan denna dumma tupp. Får se om vi skaffar någon ny, jag hoppas det funkar utan faktiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser