Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  introducera ny hönor i hönsgården?  (läst 6621 gånger)

Rookie

• -
introducera ny hönor i hönsgården?
« skrivet: 22 mar-12 kl 09:24 »
Är de nått speciellt man ska tänka på när jag introducerar nya hönor i hönsgården. De nhya hönorna är lite äldre än de jag redan har. Har två stycken och kommer s 2 st till. Vad ska jag tänka på?

Rookie

• -
SV: introducera ny hönor i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-12 kl 20:16 »
Fick hem de två nya hönorna idag som är storleken större än de dvärg kochin jag har idag vilket resulterade i att en av de nya hönorna ställde sig och hackade på min dvärg kochin tills hon började blöda. Vilket jag fick stopp på genom en lövräfsa. Här ska ingen nykomling komma och hacka på mina fina hönor. Delade på dem för natten och kommer skicka tillbaka de skit hönorna som kom och hackade på en av mina fina hönor. Om nån är intresserad alltså.

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 mar-12 kl 22:22 »
Kanske kan göra en bur av kompostgaller så dom får bekanta sig genom nätet först. Införskaffa hästsalva med tjära lr tjärspray och sätt på den pickade hönan, det smakar illa, blod triggar mer pickning...

Lycka till och ha lite tålamod  ;)

mvh/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Gamina

« Svar #3 skrivet: 23 mar-12 kl 22:46 »
Men altså varför bli arg på en höna för att hon uppträder som ... en höna ??? Det är ju inte hönan som valde ett riskabelt sätt att sätta ihop en flock på utan det var du som tog det beslutet.
Höns har inte samma moral som vi har och det är bara att acceptera. Vill man minska risken för skador får man som människa fundera ut metoder för det och inte lägga skulden på djuret. Det är männsikan som har en stor hjärna och kan tänka ut vad som kan hända i framtiden om man olika saker inte hönan.
Genbank för Gotlandshöns

Misomba

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 mar-12 kl 20:02 »
Rookie, varje gång jag köper höns och vill introducera de med mina andra så byger jag en bur i hönshuset där de nya får bo i ca 3 veckor....efter det så gör jag en öppning och låter de själva bestämma när det är dax att komma ut.....under de tre veckorna hinner hönsen bekanta sig med varandra....

Varje gång du tar in nya individer till din grupp måste du göra så här om du vill slippa blodbad.........

Det är lite mer arbete, men det lönar sig.......så om du lämnar dessa och hämtar nya och bara släpper de med de andra, kommer samma problem att uppstå.....

Hoppas du hittar en bra lösning.....

Ha det bra så länge ;)

Rookie

• -
« Svar #5 skrivet: 24 mar-12 kl 22:00 »
Tack för tipsen! Vet inte varifrån du fick att jag blev arg på hönorna Gamina. De är ju min okunskap som fått problemen att uppstå. De var ju lite därför jag lägger upp en fråga i ämnet. Tackar speciellt dig Misoba för ett bra tips.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-12 kl 22:59 »
Hej!
Olika hönor tar i olika hårt när de markerar sin ställning i flocken och man måste inte anta i förväg att de hackar varandra blodiga så du gjorde inget stor-knas. (Våra har fajtats
och ett par fjädrar rykt, men aldrig blod). Men det lät drastiskt att "skicka iväg skithönorna som hackade en av dina fina hönor".  :) Det lät nog till och med lite argt..  ;)

Hoppas det hjälper att låta dem gå med nät mellan ett tag, Det brukar vi också ha ibland men lite tjafs kan det ändå bli sen när rangordningen ska bestämmas.

Lycka till med hönorna, the more the merrier  ;D
« Senast ändrad: 24 mar-12 kl 23:26 av Kringlan »

Gamina

« Svar #7 skrivet: 25 mar-12 kl 10:37 »
Vilket jag fick stopp på genom en lövräfsa. Här ska ingen nykomling komma och hacka på mina fina hönor. Delade på dem för natten och kommer skicka tillbaka de skit hönorna som kom och hackade på en av mina fina hönor.
Det här tolkade jag som om du var rejält arg på hönorna  ;). Nu kanske det lät väre än det var  :)
Genbank för Gotlandshöns

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 mar-12 kl 13:49 »
Hallå.. karantänen var tog den vägen  ??? Först tre veckor för sig själva, det är mitt bästa råd sen introduktion...-Finns så mkt "fina" sjukdomar och ohyror att få  (:)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser