För en vecka sedan köpte jag 8 st värphybrider (Loman LSL) från en äggproducent. De var i ganska dåligt skick. Halvnakna och två av dem var så klena att jag var tvungen att avliva dem. Dessa vita höns är livrädda för mig. Dom har ju aldrig varit i kontakt med människor på ett sätt som gjort dem van att bli hanterade.
Till dessa fick jag en brun tupp och en brunspräcklig höna (hönan och tuppen är från samma besättning). Rasen vet jag inte, någon blandras. Dessa två är inte riktigt lika rädda som de vita, men dom törs i alla fall ta mat ur handen om man har lite tålamod.
Nu undrar jag hur man bäst får de vita hönsen att inte vara så skräckslagna för mig när jag kommer in i hönshuset. Jag är alltid noga med att ha med mig "gotte" till hönsen och locka på ett speciellt sätt, för att dom ska sammakoppla mig och mitt läte med "gotte".
Kommer dom någonsin att bli något tamare?
En annan sak jag funderar mycket över är om jag kommer att kunna ha dem lös på gården när det blir barmark ute? Det jag oroar mig för är att jag inte ska kunna få in dem i hönshuset på kvällen. Hönshuset ligger inne i en förrådsbyggnad. Hönsluckan är cirka 1 meter över marknivå och jag är rädd att dom inte ska våga gå in den vägen när jag försöker locka med gotte. Och om jag öppnar dörren till hönshuset så måste de gå in i själva förrådet först och sedan in i hönshuset. Hittar dom tillbaka in i hönshuset den vägen tro?
Jag ska bygga hönsgård, men önskar att jag kunde börja ha dem ute tidigare, innan jag hinner bli klar med hönsgården. Sedan när hönsgården är byggd och dom fått vara där ett tag, så tror jag dom hittar tillbaka in dit när det är dags att "ta kväll" eller om jag lockar på dem.
Vad tror ni?
Vänliga hälsningar
Maria