Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AH! 45grader i kläckaren!! Alla måste vara döda :´(  (läst 4634 gånger)

shelale

• Västergötland
 :'(  Såg precis nu att kläckaren var på 45grader de måste vara helt döda.. Det var senast 2-3 timmar sedan jag vände på äggen och då vart allt ok. Men klantiga lilla jag råkade göra så att termostaten som hänger fritt i kläckaren hamnade i skålen med vatten... (egentillverkad kläckare) Åh vad jag är ledsen! Hade speciellt auracana, isbar o australorp i. Vad ska dottern säga!?! Hon var ju så glad över att bli "hönsmamma" Finns det hopp tro?  Jag lös äggen men jag såg bara att de flöt omkring därinne. inga rörelser. Tror ni att de kan kvickna till om det blir lite svalare? Nja jag lurar mig själv. Men jag väntar o kollar igen imorgon. Nån som har råkat göra nåt liknande men gått bra?

shelale

• Västergötland
SV: AH! 45grader i kläckaren!! Alla måste vara döda :´(
« Svar #1 skrivet: 24 mar-12 kl 23:13 »
Snabb nedkylning verkade hjälpa på ett av äggen iallafall! Såg att den rörde lite på sig nu. Hoppas hoppas att de klarar sig!!!

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-12 kl 23:52 »
kan ju hända att dom inte var i 45 grader så länge..? tar väl ett tag innan tempen höjdes antar jag, så med lite tur kanske några klarar sig! hoppas..
Flying Goose

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-12 kl 05:03 »
Usch vad hemskt! Jag har råkat komma emot knappen på termostaten så temperaturen skenade men jag såg det redan när den stod på 39.2 grader. Men det gav mig ångest ändå, var rädd att jag hade sabbat alla ägg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-12 kl 08:06 »
 :) Jag lös alla australorp äggen och de sparkar o lever alla som vanligt! Kan inte se igenom isbar & auracana äggen men jag får hoppas att de klarat sig också! Det var verkligen hemskt att se dem flyta omkring livlösa i äggen. Men nu är det bra. hoppas bara att de inte fått nån hjärnskada eller nåt så de klarar kläckningen.

The Poacher

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 08:54 »
Det tar en stund för ägget att få upp/ned värmen när temperaturen ändras i kläckaren, en fördröjning. Det går ju snabbare att värma upp luften i kläckaren än att värma upp ägget som är ett fast föremål.
För att undvika liknande problem bör du fästa termostatgivare på något  sätt. Jag har skurit ett snitt i kanten (ca 2 cm djupt) på min frigolitlåda som kläckaren är bygg i. Sedan drar jag  ned sladden till givaren i snittet. Då sitter den fast och det blir också lättare att sätta på locket när det inte ligger en sladd emellan.

shelale

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-12 kl 09:12 »
Ja jag måste fästa termostaten på nåt sätt nu så att det inte händer igen. Usch

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #7 skrivet: 25 mar-12 kl 09:30 »
Tur att det inte hände något.
Kollade tempraturen under en ruvhöna förra året och det var runt 39 grader under henne.
Så jag har i min kläckare 37-93 grader
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 09:43 »
Har haft konstant 37 grader kläckte dag 19till 21.
Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 10:02 »
Citera
Så jag har i min kläckare 37-93 grader

hihihi..... tror bestämt att Oskar använder kläckaren att koka frukostäggen i ;) :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 25 mar-12 kl 10:23 »
Nu ska vi vara snälla . ;)
Hon bara skojade  8)
Vet att dina kläckningar brukar gå bra.
jag brukar aldrig kolla vare sig fuktighet eller värme.
Nu har jag gjortd  det.
Antar att maskinerna sköter sig själva nbara man fyller på vatten.
Hönsägg är ju inte så kinkiga.
Hedemorahöns

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #11 skrivet: 25 mar-12 kl 10:26 »
Ska följa tråden, lämnar ett märke.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

shelale

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 mar-12 kl 21:22 »
Lös äggen idag och de har vuxit de små kycklingarna!  :D borde kläckas på tisdag/onsdag nästa vecka. Kan inte vänta för att se hur det går för dom! håller tummarna!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #13 skrivet: 26 mar-12 kl 21:33 »
Du kan ju alltid sälja dem som förkokta.  ;)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #14 skrivet: 26 mar-12 kl 21:45 »
Ser fram emot en uppdatering när de kläcks! Hoppas de har klarat sig utan problem.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

shelale

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 apr-12 kl 20:37 »
 ;D Nu har första auracanan kläckts! Och jag har två till auracanor som har gjort hål i skalet! Hr lystr flera av isbaren o australorparna och de har tagit sig igenom luftbubblan så det dröjer nog inte länge till innan alla kläcks!! Vad glad jag är! ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 03 apr-12 kl 20:42 »
Hoppas du får många småttingar. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 03 apr-12 kl 22:03 »
Hoppas jag oxå, men tänkte bara be dig hålla ett öga på deras tår, så att de inte är krökta.

MVH
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

shelale

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 03 apr-12 kl 22:29 »
Krökta? Hur då menar du? Att de inte kan böja på dem normalt eller?  Vad gör man ifall de är "krökta"? Kan de leva? Eller är det bäst att de avlivas? Ä*r det farligt eller är det mera ett skönhetsfel? Eller betyder det att de blivit "efterblivna" eller nåt? Fortfarande en kyckling som kommit ut bara. Jag såg att hans ena lång tå böjde sig bakåt men när han gick omkring sen så var den rak. det är väl inte ett "krökt" tå? eller?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 apr-12 kl 08:08 »
Att få krökta tår kan vara ett resultat av att de haft det för varmt, men det behöver ju inte bli så ;) Iståfall böjer sig tårna åt sidan och de får svårt att sprätta. Det här får väl framtiden utvisa, för jag tror att det är svårt att se med samma. Du får väl oxå avgöra om hönsen far illa av den eventuella felställningen, eller om de kan ha det gott ändå. Det beror ju givetvis på graden av felställning oxå.... men som sagt, det behöver ju inte bli något fel alls :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser