Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En kalender utan datum?  (läst 1375 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
En kalender utan datum?
« skrivet: 25 mar-12 kl 08:51 »
Tittade runt lite i handboken och hittade en sorts kalender där arbetet i bigården beskrivs.

http://handbok.alternativ.nu/Djur/Biodling/Tambiet
Titta under rubriken "Arbetet i bigården".

Normalt gör man om schemat för att passa just för en viss "bredgradd" så att man har en kalender anpassad för sitt område. Förutsättningarna är ju lite olika i norr och söder även om arbetsuppgifterna är ungefär desamma.

Kan man lägga till information om varför man gör de olika momenten så att schemat baseras på naturens skiftningar istället för att styras av månader? På så sätt skulle man kunna utforma en arbetsgång istället för ett schema. Det blir olika moment som utförs när förutsättningarna är rätta.

En kalender utan datum vore dessutom ett bra sätt att samla erfarenheter på ett överskådligt sätt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ValleT

• -
SV: En kalender utan datum?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 09:53 »
intressant, Vattuvarg
men detta kräver kunskaper, var finns dom?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: En kalender utan datum?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-12 kl 10:38 »
intressant, Vattuvarg
men detta kräver kunskaper, var finns dom?

Det fina är att kalendern går att sammanställa ungefär som ett träd växer. Man utgår från några få grundbestyr som förklaras. Sedan lägger man till mer eftersom. Det fungerar ungefär som när man programmerar. Tillägg placeras där de behövs.

Kunskap i ämnet finns här på forumet men är inte begränsad till det. Information från andra källor går att lägga till. Nästan allt som ska läggas i kalendern är gammal kunskap och därför inte låst under copyright. Dessutom har jag lagt in idén på andra forum på nätet.

Förresten är det du som är orsak till idén, Valle. Den kom när jag läste artiklarna av Walt Wright på beesource.com. Han beskriver svärmförberedelserna på just det här sättet. Moment som ska utföras innan svärmningen kan ske.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser