Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Papperstunna skal och äggätning?  (läst 1952 gånger)

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
Papperstunna skal och äggätning?
« skrivet: 25 mar-12 kl 22:47 »
En av mina hönor är en s.k industrihöna på runt tre år. Jag misstänker att hon är steril, ett par gånger har vi testat att lägga hennes ägg i kläckaren men det blir aldrig något. Om man knäcker ägget är gulan och vitan svårare att separera än vanligt, de sitter liksom ihop som en enda klump. De sista dagarna har också skalen blivit nästan papperstunna och var gång jag går ut för att hämta ägg så är just hennes ägg trasigt och uppätet. Vad kan detta bero på? De har förstås fri tillgång till snäckskal, de har alltid tillgång till allfoder och får också matrester samt havre.

Min nästa fråga blir då vad jag bör göra? Ska man tänka att det finns risk att de börjar äta av de andra äggen också och av den anledningen ta bort lilla Babsan, eller ska man tänka att det beror på att de här äggen förmodligen är trasiga från början? Hennes ägg har alltid haft tunnare skal än de andras men nu är de så tunna att jag misstänker att de går sönder direkt de landar i redet.
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
SV: Papperstunna skal och äggätning?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 14:12 »
Hönan lägger fortfarande ägg med skal som är tunna som papper, trots fri tillgång till snäckskal. Har också insett att det oftast är hon själv som äter upp ägget, antagligen går det sönder direkt hon värper det. De övriga hönsäggen ligger hela och fina i redena. Men kan någon komma med förslag på hur jag får skalen på hennes ägg lite kraftigare?  ???
Bor i norrländsk by med man, barn, fem hundar, en norsk skogskatt och en liten hushållsflock höns
.

Lina79

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 15:55 »
vet faktiskt inte hur man får skalen tjockare annat än med snäckskal.. hört att man kan ge de snigelskal oxå..prova att plocka sniglar och ge henne kanske??
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 23:33 »
Hm, jag bor ju i Norrbotten, vet inte om jag någonsin har sett en snigel här.  :-\ Nu går hon i alla fall lös i trädgården med de andra och stökar, kanske blir äggen bättre av det. De sniglar som ev finns borde hon ju hitta.
.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 07:11 »

En anledning till att man inte behåller industrihönsen särskilt länge.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 15:24 »
Tror inte att det har med kosthållningen att göra utan att det är en naturlig konsekvens av deras hårda värpande. Såg en liiiiten förbättring hos våra då vi började ge dom multivitamin förra hösten. Äggledarinflammation är inte heller så ovanligt bland "industrihöns" och det kan ju påverka äggen.
Här hos oss så har dom inte gått över till att äta andra ägg än just de som gått sönder eller som saknar skal. 

Huset Elliot

• Norrbotten
    • Huset Elliots kennel
« Svar #6 skrivet: 28 maj-12 kl 14:33 »
Har lyckats rädda ett ägg från henne under hela våren men de är lite konstiga på insidan också, vitan är segare än på de andra äggen. Nåväl, så länge hon verkar pigg och det är sommar så får hon knalla på med de andra och njuta av friheten.
.

Valmet

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 maj-12 kl 15:02 »
Om hon haft problem pga av sjukdom så brukar nog vitan bli för tunn istället.

Låt henne rugga och vila upp sig, efter välbehövlig semester så kan hon komma
igång med fina ägg igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser