Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till kycklingar?  (läst 5945 gånger)

Irma123

• Östergötland
Mat till kycklingar?
« skrivet: 26 mar-12 kl 08:14 »

Hej,
Jag ska snart få hem mina kycklingar (7st) som är mellan 4 dagar och 1 vecka. Jag undrar nu om jag måste köpa en hel säck på 25 kg kycklingfoder på Granngården, eller vågar man ge sig på att ge ex. undulatmat som jag ser att en del gett upp tills dess att kycklingarna är ca. 4 veckor? Jag kommer inte att ha fler än ett fåtal kycklingar så känns ju lite onödigt att köpa en så stor säck ;-) 

Tips mottages tacksamt!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mat till kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 08:26 »
Visst kan man blanda själv men jag personligen tycker det är lättare att ge färdigt. Säcken är förvisso stor, men kycklingarna kan äta av den tills den är slut. Du kommer att bli förvånad över hur fort en sådan säck kan ta slut till växande kycklingar  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 08:51 »
Jag köper kross av en bonde till mina hönor. Till kycklingarna tar jag lite av det och mixar med en mixerstav. Det fungerar alldeles utmärkt och blir billigt.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

näshulta

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 09:03 »
Visst kan man blanda själv men jag personligen tycker det är lättare att ge färdigt. Säcken är förvisso stor, men kycklingarna kan äta av den tills den är slut. Du kommer att bli förvånad över hur fort en sådan säck kan ta slut till växande kycklingar  ;)

Håller helt med. hade 14 kycklingar och tänkte att nu blir det väl mat över... Men jag var tom tvungen att köpa en säck till...

( kan tilläggas att jag aldrig fick tummen ur *censur* och komma iväg och köpa någon riktig matskål så mycket försvann i spånet )

men kycklingar äter förvånadsvis mycket....  ;D

Landahönan

• Halland
« Svar #4 skrivet: 26 mar-12 kl 09:09 »
Köp hellre en säck allfoder, och kör lite i mixer, mortel e.d. så storleken blir lagom till kycklingarna.
Näringsmässigt går det bra, och allfodret är bra även till de vuxna djuren.

Trollnix

• Småland
« Svar #5 skrivet: 30 mar-12 kl 22:09 »
Hej!

Om du bara har ett fåtal kycklingar går det bra att utfodra med hårdkokta ägg som enda mat de första veckorna, de innehåller allt som en kyckling behöver. Mosa sönder ägget på ett fat. / Lycka till! önskar Gunnel
Trollnix

Trollnix

• Småland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-12 kl 22:40 »
Hej igen!

Glömde att säga, köp en säck allfoder eller tillväxt att fodra med efter ca 2 veckors ålder, den räcker länge. Gammalt bröd o potatis uppskattas mycket också,jag har 30 års erfarenhet av uppfödning. / Häls. Gunnel
Trollnix

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser