Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag vill skaffa höns!  (läst 2386 gånger)

Ellinor L

• Ångermanland
jag vill skaffa höns!
« skrivet: 27 mar-12 kl 09:18 »
För första gången i mitt liv kan jag skaffa höns!! Äntligen bor vi så att det är möjligt :)
Jag tänkte att det skulle vara lätt och smidigt, men jag inser att det är en djungel. Min första plan var att skaffa svarthöns, för att de är så vackra. Och bara ha såna. Men nu börjar jag tveka lite... Det skulle vara roligt att ha en hel färglåda med ägg i slutändan!

Hur bra går det att ha olika storlekar på hönsen ihop?
Min plan är att ha dem för ägg och kött (för jag inser att vi inte kan ha hur många tuppar som helst...)
Är det möjligt att ha maran, Araucana, och tex svarthöns ihop? Hur ska jag tänka kring val av tupp? En av varje till ca 4 hönor?

Och hur många höns behöver vi? Vi gör i nuläget av med typ 25 ägg/vecka. Men, jag tror att vi skulle göra av med många fler om det var så att vi hade egna...

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: jag vill skaffa höns!
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 09:25 »
Underbart med höns!!! :) Bättre än TV vilken eftermiddag som helst! :P
Som halv-veteran/amatör så kan jag meddela att de flesta sorter går ihop. Har både dvärgsilke och större raser ihop utan problem. Hade även aracuanor..eller har typ...dock ska man veta att har man raserna ihop och avlar utan "Kontrollerade former" så kommer man ha en härlig blandning efter några år. Som jag nu efter ett år har. Aracuana ungdommar lägger nu gröna, blå, vita och bruna ägg. Spelar ingen roll om man har en tupp av varje ras....de pippilurar med allt och alla. :)
Min personliga rekomendation är 1 tupp till ca 8-9 hönor. Vet att flera säger färre hönor men jag tycker hönorna upplevs som stressade då. Blir påsatta hela tiden och tappar fjädrarna på ryggen.
Lycka till och välkommen till hönsfamiljen!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 09:32 »
Hej vad roligt att du vill skaffa höns

Jag har Australop,Isbar,Engelska auracana ihop
Det fungerar bra det enda problemet är väll att
Man inte får renrasiga ägg
Men jag kommer att bygga om nu till. Våren

Två hönshus

Ett hönshus med raserna Australop och Hedemora
Tupp av rasen hedemora kommer även ha hönor av isbar i samma hus !

Andra huset kopparmaraner både tupp och hönor

Jag har i nu läget endast fem hönor och tre tuppar
Och får c 10-15 ägg i veckan har fått 20 ägg någon vecka

Australop läger bra med ägg tåliga och bra kött ras - tips från mig

Lycka till

//jan
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 09:36 »
Vill du hjälpa till med att bevara lantrasen svarthöna, så får du bara ha dem, och köpa dem från en befintlig genbank, samt ansöka om att bli genbank själv. Man kan få lite bidrag om man har genbank. Se mer info på www.kackel.se, eller läs i diverse trådar om genbank här på alternativ.

Vill man ha flera raser, så går det bra. Det är enklare om hönsen inte varierar för mycket i storlek, men själv har jag haft alla raser, från väldigt små dalsk pärlhönor (gammal svensk lantras, ovanlig, men tyvärr är de inte godkända för genbank) till stora wyandotter, med tuppar av alla möjliga raser, tillsammans över vintern. Har gått utmärkt.

Vill du ha typ 40 ägg i veckan, dvs ca 6 om dagen, så bör du ha ca 10-15 hönor, och byta ut några, så att det alltid är minst ca 6 unghönor som börjar värpa på hösten (unghönorna värper oftast hela vintern, de äldre gör uppehåll på vintern, om man inte har massor av extra ljus och kraftigt foder, samt värme i hönshuset). Hur många du behöver beror ju också på hur ruvvilliga de är. De som ruvar värper ju inga ägg. Har du 15 hönor, så får du nog för många ägg på sommaren, men de är lätta att sälja. På höst, vinter och vår får du nog lagom många ägg.

Kombinationsraser är bra om du vill ha både ägg och kött, sök på det på forumet så får du upp olika raser som folk rekommenderar. Själv gillar jag wyandotterna till detta. De värper många rosa ägg, de växer bra, och så är de väldigt vackra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 13:05 »
Underbart med höns!!! :) Bättre än TV vilken eftermiddag som helst! :P
Som halv-veteran/amatör så kan jag meddela att de flesta sorter går ihop. Har både dvärgsilke och större raser ihop utan problem. Hade även aracuanor..eller har typ...dock ska man veta att har man raserna ihop och avlar utan "Kontrollerade former" så kommer man ha en härlig blandning efter några år. Som jag nu efter ett år har. Aracuana ungdommar lägger nu gröna, blå, vita och bruna ägg. Spelar ingen roll om man har en tupp av varje ras....de pippilurar med allt och alla. :)
Min personliga rekomendation är 1 tupp till ca 8-9 hönor. Vet att flera säger färre hönor men jag tycker hönorna upplevs som stressade då. Blir påsatta hela tiden och tappar fjädrarna på ryggen.
Lycka till och välkommen till hönsfamiljen!
Min plan är att äta upp de flesta äggen från mina egna höns :) Och köpa in nya ägg när jag behöver föryngra :)
Ja, jag vill ju inte ha vare sig slutkörda hönor eller slutkörd tupp.

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 13:07 »
Hej vad roligt att du vill skaffa höns

Jag har Australop,Isbar,Engelska auracana ihop
Det fungerar bra det enda problemet är väll att
Man inte får renrasiga ägg
Men jag kommer att bygga om nu till. Våren

Två hönshus

Ett hönshus med raserna Australop och Hedemora
Tupp av rasen hedemora kommer även ha hönor av isbar i samma hus !

Andra huset kopparmaraner både tupp och hönor

Jag har i nu läget endast fem hönor och tre tuppar
Och får c 10-15 ägg i veckan har fått 20 ägg någon vecka

Australop läger bra med ägg tåliga och bra kött ras - tips från mig

Lycka till

//jan
De ska jag kolla på då.
Ja, jag tänkte ju mest ha dem för mat och bryr mig inte så mycket om om de är renrasiga om jag ska äta dem :) Om jag nån gång får för mig att avla så kan man ju faktiskt bygga om lite, bygga nya väggar eller nåt.

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 27 mar-12 kl 13:12 »
Vill du hjälpa till med att bevara lantrasen svarthöna, så får du bara ha dem, och köpa dem från en befintlig genbank, samt ansöka om att bli genbank själv. Man kan få lite bidrag om man har genbank. Se mer info på www.kackel.se, eller läs i diverse trådar om genbank här på alternativ.

Vill man ha flera raser, så går det bra. Det är enklare om hönsen inte varierar för mycket i storlek, men själv har jag haft alla raser, från väldigt små dalsk pärlhönor (gammal svensk lantras, ovanlig, men tyvärr är de inte godkända för genbank) till stora wyandotter, med tuppar av alla möjliga raser, tillsammans över vintern. Har gått utmärkt.

Vill du ha typ 40 ägg i veckan, dvs ca 6 om dagen, så bör du ha ca 10-15 hönor, och byta ut några, så att det alltid är minst ca 6 unghönor som börjar värpa på hösten (unghönorna värper oftast hela vintern, de äldre gör uppehåll på vintern, om man inte har massor av extra ljus och kraftigt foder, samt värme i hönshuset). Hur många du behöver beror ju också på hur ruvvilliga de är. De som ruvar värper ju inga ägg. Har du 15 hönor, så får du nog för många ägg på sommaren, men de är lätta att sälja. På höst, vinter och vår får du nog lagom många ägg.

Kombinationsraser är bra om du vill ha både ägg och kött, sök på det på forumet så får du upp olika raser som folk rekommenderar. Själv gillar jag wyandotterna till detta. De värper många rosa ägg, de växer bra, och så är de väldigt vackra.

ja, min första tanke var att försöka med nåt sånt. Men, jag kommer att kläcka fram hönsen själv, och jag har insett att jag just nu inte har bevarandet som mål. Det kanske kommer när jag köpt mitt drömhus? Men nu är jag nog mer intresserad av att prova lite olika. Känna efter vad jag gillar :)
Vackra höns gillar jag :)
Smart att byta ut lite! Men jag tror att det skulle få till följd att vi utökar flocken med 6 höns varje vår  ;D För många ägg gör nog inte så mycket :)
Då ska jag alså satsa på 15 höns!

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 27 mar-12 kl 13:50 »
Hur kan jag ha kycklingarna den första tiden? Jag funderar på antingen hundens bur, med kycklingnät runt, eller kanske ett akvarium?

Senare kommer kycklingarna få flytta in hos min kompis i hennes hönshus i sommar eftersom jag flänger runt så mycket. När är de redo att flytta in med de hönsen?

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 27 mar-12 kl 14:22 »
I ett akvarium?? Skulle räcka i typ 5 dagar. Kycklingar växer väldigt fort och behöver mat, vatten, värme, sand och solljus. När vi kläcker egna så har vi dem i en kartong första veckan i våran hall. Sen flyttar de ut i garaget 1 max 2 veckor och sen i direkt till en egen del i hönsgården. Där de har både sol, skugga, sand/jord och "innomhusdel". Bra att vänja dem direkt med de andra hönsen och när de är ca 2½-3 månader så släpper vi ut dem med de andra hönsen. Kycklingar är väldigt tåliga djur men behöver en hel del pyssel!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #9 skrivet: 27 mar-12 kl 15:19 »
Min tanke är att det kanske är bättre att ha samma ras av hönor men olika färgvarianter om man vill ha lite omväxling.
(Lantrashönorna är ju ofta av diverse färger och väldigt fina).

Det finns ju vissa färger som ser olika ut men som passar ihop genetiskt så att ev kycklingar ändå blir färgrena.
Och då kan man ju sälja kanske två olika varianter och ändå ha hönorna i samma hönshus/inhägnad och behöver
inte plottra runt med en massa avspärrningar.

Jag läste nånstans att det funkar så med bland annat guldsvartbandad och guldblåbandad. Att om man tex har en guldsvartbandad tupp och guldblåbandad höna så blir det kycklingar av bägge varianterna.

(Rätta mig om jag har fel...)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser