Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi med renrasig dikobesättning?  (läst 1554 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Ekonomi med renrasig dikobesättning?
« skrivet: 27 mar-12 kl 13:01 »
Då jag är mycket avelsintresserad funderar jag på att byta ut mina korsningsdikor mot renrasiga. Men hur enkelt är det att sälja tjurar och kvigor? Ser ju en massa annonser med avelstjurar, är detta en marknad som är "mättad"?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
SV: Ekonomi med renrasig dikobesättning?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 08:33 »
Har aldrig funnits en positiv kalkyl med dikor, att sälja avelsdjur torde vara en möjlighet att göra dom röda siffrorna svarta.

galdur

• -
« Svar #2 skrivet: 28 mar-12 kl 09:01 »
Nu kan jag ju bara svara på hur jag ser det för Highland! Kvigor är det inga problem att sälja och få bra betalt för, värre är det med tjurar, ingen vill betala mer än skampris för djur med mycket god tillväxt! Vi har börjat stuta våra tjurar! Jag säljer inte mina djur för ett pris långt under den summan jag får när jag slaktar och sen säljer köttet själv!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Movitz.

« Svar #3 skrivet: 31 mar-12 kl 21:22 »
är detta en marknad som är "mättad"?

det är iaf inga problem att få tag på tjurar i min del av sveriget. vad jag har förstått så är utbudet större än efterfrågan. Har också funderat ibland på att börja med avelsdjur, men det får nog vara för det stora nöjets skull i så fall. Såvida man inte gör succé på nån utställning, då ökar nog efterfrågan.... 

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser