Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tåliga höns?  (läst 7878 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Tåliga höns?
« skrivet: 27 mar-12 kl 15:38 »
Hej!

Jag vill ha några höns. Mina syften med hönsen är tre:
  • Ägg
  • Mat
  • Trevnad
Frågan är vad jag ska ha för slags höns.

Jag vill ha dem så lättskötta och tåliga som möjligt. Jag bryr mig inte om hur de ser ut. Kan jag bidra till att nån slags tålig lantras bevaras är jag villig att minska produktiviteten. Jag vill alltså ha mesta möjliga nytta med minsta möjliga jobb (men inser sedan tidigare höns att det ändå blir jobb).

Finns det höns som klarar kyla och vinter bättre än andra, som kräver lite mindre ljus i hönshuset för att fortsätta lägga ägg, vars tuppar är bättre än andra på att skydda och hjälpa sina hönor, som inte blir sjuka så lätt, som är resistenta mot vanliga sjukdomar etc?

Jag tänker mig att ha en flock på 7-9 hönor och en tupp eller möjligen kring 15 hönor och två tuppar.

Ordet fritt, vad ska jag välja, minns bara: Mest nytta minst problem är prio ett, produktion prio två.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Bie

• Norrbotten
SV: Tåliga höns?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 16:11 »
Då tycker jag du ska ha Hedemorahöns. Dem mest nordliga lantrashönan. Den är ju anpassad för ett lite kallare klimat med extra mycket underull. Dessutom är dom väldigt trevliga!
En har det som en förtjänar!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 17:42 »
Då tycker jag du ska ha Hedemorahöns. Dem mest nordliga lantrashönan. Den är ju anpassad för ett lite kallare klimat med extra mycket underull. Dessutom är dom väldigt trevliga!

Håller med Hedemora dem ger även finna ägg !  ;)
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 17:57 »
Håller med ovanstående  :)
Hedemoran stämmer in på alla punkterna  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 17:57 »
Håller med Hedemora dem ger även finna ägg !  ;)
Ja, det är ju bättre än svårhittade ägg  ;).

De flesta höns är mycket tåliga. Lite större höns är mer tåliga för låga temperaturer, men de allra största hönsen är oekonomiska.

Om du inte väljer en av lantraserna, så skulle jag föreslå en av kombinationsraserna, maran, wyandotte, australorp... Kombinationsraserna kallas så av en anledning. De lägger bra med ägg, men växer samtidigt bra på relativt lite foder. Wyandotte är min favorit, såklart, eftersom jag har sådana själv.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torpjens

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 18:09 »
Hej!

Kul att så många säger Hedemora, det är väl vad jag själv tänkt. Tack också för tipset om kombinationsras men jag tror i min okunskap att någon form av lantras är bäst för mina önskemål. Det är ganska viktigt för mig att det är robusta hönor. Jag planerar att ha dem fritt gående på gården (runt ladan) när jag är hemma. De får väl - utöver köpefoder - peta i sig vad de hittar. Mina förra höns (för 10 år sedan) var rätt skojjiga. Vilket kiv det blev när någon av dem hittade en kopparödla.

Hur är det med rovfågel? Finns det någon ras som kan hävda sig mot rovfåglar? En bekanting hävdade att hans tupp kunde försvara hönsen mot hök men senare fick han avliva både hök och tupp efter ett rejält slagsmål.

Förra gången jag hade höns köpte jag foder och snäckskal på ODAL men fiskfodret var inte så mysigt, jag inbillar mig att det gav smak åt äggen. Vad köper man annars för foder och var?

Är det förresten nån som har idéer om vatten till hönsen som man inte måste hålla på att byta och göra rent hela tiden? Till större djur finns ju grejer man ansluter till vattenledningen, men till höns?

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Sirpa

• -
« Svar #6 skrivet: 28 mar-12 kl 07:41 »
Förra gången jag hade höns köpte jag foder och snäckskal på ODAL men fiskfodret var inte så mysigt, jag inbillar mig att det gav smak åt äggen. Vad köper man annars för foder och var?

Är det förresten nån som har idéer om vatten till hönsen som man inte måste hålla på att byta och göra rent hela tiden? Till större djur finns ju grejer man ansluter till vattenledningen, men till höns?
Vänligen
Jens

Lägg frågan på Utfodring så får du säkert många bra svar  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?board=119.0
Höns och Liljor i min trädgård.

torpjens

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 mar-12 kl 11:32 »
Behövde ju inte skriva nån fråga  ;D  det fanns ju redan trådar om vattnet.  :)  Tack för det!

Bara frågan om köpefoder kvar, ska kolla lite mer i forumet.

/Jens

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser