Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenburen golvvärme  (läst 11086 gånger)

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Vattenburen golvvärme
« skrivet: 30 okt-06 kl 21:57 »
Vet inte om man får diskutera sådan "lyx" härinne på alternativ men jag gör ett försök :). Vad räknar med att det kostar per kvm? Tänker då på alternativ med glespanel och aluminiumplåtar som man lägger själv. Vet någon vart man köper billiga plåtar? Har kollat på Rinkaby Rör och de har inte vad jag vill ha. Finns det för- och nackdelar med att välja 12 mm eller 20 mm slangdimension? Rummen är på 32kvm och 15 kvm, hur många slingor (och hur långa) behövs? Hur många fördelare?
Tacksam för svar!
Okunnig Sar ::) :P

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #1 skrivet: 31 okt-06 kl 11:58 »
Självklart måste man kunna ha golvvärme.
Om man har solfångare så har jag fått lära mig att det är väldigt bra med golvvärme.
Solvärme ger låg värme längre på häst och vår, och till golvvärme vill man ha låg temperatur.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

 

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #2 skrivet: 03 nov-06 kl 11:27 »
Vår golvvärme kommer att kopplas till vår jordvärmepump (som kanske kompletteras med solfångare el.dyl i framtiden). Jag tror man har en shunt eller liknande för att få ner temperaturen. Vet du något om kostnaden?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #3 skrivet: 03 nov-06 kl 11:43 »
Tittade just på Rinkaby Rörs hemsida. Är inte "Wirsbo golvvärme system 20" mitt i prick?

Skrot nisse

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #4 skrivet: 05 nov-06 kl 22:22 »
Wirsbos 20 mm system är avsett för industri och garage. Det du ska sikta på är vid rot 12-14 mm, annars 15-17 mm(beroende på system). Skälet till aluminium skenorna och de tunna slangararna är att du ska ha så jämn spridning som möjligt över golvet. Det skall inte gå att känna var slangarna ligger. Detta uppnår du även med golv gips som trycker ner och tvingar ut värmen.

Det absolut viktigaste är dock att isoleringen neråt är mycket god är den inte det går det att åtgärda.

Energimässigt är golvvärme mer effektivt än något annat distrubutions alternativ då det oppererar på låg nivå och kan knappast räknas som lyx. Ett fungerande system kräver dock även shunt som nämts här, fördelare, termostarer, styrbox och styrmotorer.

Inte helt enkelt men det är inte radiatorer heller om det skall göras rätt. Kopplat till solfångare helt kanon!
Gift och två små pojkar. På landet i Hässleholm.
Månskensbönder med djur och jakt.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #5 skrivet: 08 nov-06 kl 00:19 »
Vi har sedan tidigare två rum med 16 mm vattenslang och den var ändå rätt tung att böja  och arbeta med så det var därför vi inte vill ha en 20 slang utan hellre mindre.
Angående lyx så är det på övervåningen vi ska lägga in golvvärmen och jag vet att många tycker att det är rent slöseri och att det bara är på bottenvåningen som det är berättigat. Vi har dock små barn som är mycket på golvet och i rummena längst ut fungerar inte vattenelementen så bra och det blir rätt kallt på golven. Det är ordentligt med sågspån mellan över och undervåning så jag tror inte vi behöver isolera extra men jag tackar så mycket för tipset :)!
« Senast ändrad: 08 nov-06 kl 00:20 av Sar »

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #6 skrivet: 11 nov-06 kl 09:25 »
Vad jag kan förstå av tillverkarens produktbroschyrer (wirsbo.se) så är det 20mm slang som gäller om man vill lägga slangen på plåt i glespanel. Så om du bara vill ha tunnare slang för att det blir lättare att böja så tror jag att du söker en lösning som blir jobbigare än att böja slang.

Har själv nyligen lagt 20mm golvvärmeslang i köket och det gick utan större bekymmer. Jag valde att lägga just plåtar på glespanel mellan golvbjälkarna. Har dock inga erfarenheter om hur uppvärmingen blir eftersom det inte är inkopplat än...

Det finns en teknisk skrift från SP:
http://www.sp.se/databas/rapportpubl/
"Värmeavgivning från golvvärmesystem" som kan vara bra att läsa innan man börjar planera sitt golv.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #7 skrivet: 12 nov-06 kl 00:04 »
Det finns (vad jag har förstått) både 12 och 16mm vattenslang att lägga på glespanel med värmeplåtar. Vi gjorde det i två rum för några år sedan (ett med kakel som ytskikt, ett med skurgolv) och det har fungerat utmärkt.
Vi har nu beställt från ett företag som hette Töreboda golvvärme som faktiskt var billigare än Rinkaby. Grejerna har dock inte kommit än så jag kan inte uttala mig om kvalitén men det är samma märke.

enZyM

  • Gäst
Re:Vattenburen golvvärme
« Svar #8 skrivet: 28 dec-06 kl 16:17 »
Vår golvvärme kommer att kopplas till vår jordvärmepump (som kanske kompletteras med solfångare el.dyl i framtiden). Jag tror man har en shunt eller liknande för att få ner temperaturen. Vet du något om kostnaden?

Alla värmepumpars verkningsgrad bestäms av hur stor tryckhöjning kompressorn
måste utföra på köldmediet mellan förångare och kondensor.

Exempel:
Om energin hämtas vid 0 grader och lämnas vid 35 grader.

Då sänks trycket innan förångaren så att köldmediets kokpunkt
ligger vid omkring -10 grader.
Efter förångaren skall köldmediet förberedas för att kunna avge energin vid 35 grader.
Detta görs genom att trycket höjs så att kok/kondenseringspunkten ligger vid 35-40 grader.
Kompressorn höjer alltså trycket motsvarande 45-50 grader i ökad kok/kondenseringspunkt.

Energin som hämtades vid kokningen i förångaren är gratis, tryckhöjningen
däremot kostar elenergi till kompressorn.

Slutsatsen är alltså att man skall hålla tryckhöjningen så låg som möjligt.
Därför måste jag informera om att "med en shunt sänka temperaturen" är vansinne!
Då tryckhöjer kompressorn till 50-60 grader även om det räckt med 30-35 grader.
Detta sänker verkningsgraden extremt mycket, kompressorn slits mer eftersom
den arbetar vid högre temperaturer och tryck ALLTID!

Använd en värmepump med flytande kondensering, alltså en tryckhöjning som följer behovet just nu.


Energimässigt är golvvärme mer effektivt än något annat distrubutions alternativ då det oppererar på låg nivå och kan knappast räknas som lyx. Ett fungerande system kräver dock även shunt som nämts här, fördelare, termostarer, styrbox och styrmotorer.

Du pekar här på problemen med konventionella golvvärmesystem, d.v.s.
termostarer, styrbox och styrmotorer.

Alla dessa extra komponenter finns av en anledning, slangarna är olika långa.
Olika längder på slangarna gör att den korta slangen stjäl allt flöde, därför
har man satt dit termostatventiler på varenda slang.
Tänk om vårt blodomlopp oxå var fullproppat med dessa prylar!
Våra ådror av samma tjocklek är alltid lika långa.

Om man istället använder lika långa slangar behövs endast en cirkulationspump
för att få lika flöde i alla slangar.

Hoppas jag varit till någon hjälp
« Senast ändrad: 28 dec-06 kl 16:23 av enZyM »



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser