Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drake terroriserar höna  (läst 1707 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Drake terroriserar höna
« skrivet: 29 mar-12 kl 11:36 »
Min pekingdrake har utsett en av mina (16) hönor som han terroriserar. Så fort han ser henne jagar han efter i full fart. Jakten kan pågå länge, ofta slutar han inte jaga förrän hönan flugit upp och satt sig någonstans dit han inte når.

Skulle han få fatt på hönan håller han henne hårt i nackfjädrarna och trycker ner henne. Påminner om hur han behandlar sina honor när han ska till att para dem. Han har dock aldrig, som jag sett, försökt bestiga hönan.

Hönan tar det med ro och tycks inte vara alltför stressad men varför gör draken så här? Det är en enda höna som alltid är utsatt. Det händer väl att han ibland knuffar undan andra hönor som kommer för nära på ett sätt han inte gillar men dessa jakter är bara efter denna enda höna.

Är han speciellt förtjust i den här hönan eller är det så att han bara inte kan tåla henne. Ibland är det svårt att tyda ankspråket. Är det någon som kan hjälpa till med en tolkning? Eller är det bara min Jocke som är så här knäpp?

Vi har i alla fall fått oss många glada skratt för en anka i full fart ser ALLTID rolig ut ;D!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Drake terroriserar höna
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 14:27 »
Är det ingen som varit med om det här? Jag känner mig brydd och skulle gärna vilja höra några kloka ord om vad min Jocke (draken) menar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 15:28 »
2 av mina drakar gör likadant och det är exakt samma årstid som förra året. Mars - April ... Våren kommer, ankorna börjar lägga ägg. Hormoner... Drakarna blir mycket mer vaksamma och surare. Men det som är så konstigt är att det är exakt samma sak här ... De jagar och ska bara ge vissa enstaka individer smörj ... ?  ??? T.ex. en av mina eng. araucanahönor. Hon får absolut inte visa sitt tryne utomhus enligt Klacken. Då kommer han rullande i fullfart och schasar in henne för att sedan nöjd vända sig om och gå tillbaka till sina damer. Om det är så att hönan inte springer in på en gång och han får tag i henne så bryter han ned henne.
Min kalkonhöna är den andra draken Svartfot inte så förtjust i heller utan hon ska också jagas in ... Vilket inte fungerar så jättebra. ::) Hon bryr sig inte ett dugg och står mest och ser förvirrad ut över vadfasen den där plattfotade saken vill. ::) Sedan kan det gå en hel skock med andra höns och tuppar med ankorna utan att drakarna ens ser åt deras håll. Och kan tillägga också att de som de mobbar gör de BARA utomhus, inte inomhus. Då bryr de sig inte ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 19:18 »
Imorse när jag öppnade hos hönsen kom draken farande (ankorna bor i ett eget litet ankhus och var redan utsläppta) in i hönshuset och banade sig väg genom hönsflocken, som var på väg ut, efter hönan han brukar jaga. En annan höna rusade till och försökte hindra draken men det hade förstås ingen effekt. Han slutade inte förrän jag fick fatt i honom och sa honom några väl valda ord.

Linkoso, slutade dina drakar förra året när de värsta vårkänslorna var över?

Emyrlin

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 20:43 »
Vi har precis samma problem, fast det känns som att det blir värre. Från början var det bara en höna han var på, men nu är det även andra som råkar illa ut. Vår tupp verkar ha gett upp med att gå emellan då draken är så tunnelseende, verkar det som. Inte ens när vi tar tag i ankan och försöker ta isär hönan och honom hjälper det, han släpper inte taget i nacken på henne. Ni som har upplevt detta, har era drakar "tillgång till" ankhonor också men väljer ändå att gå på hönsen trots allt?

Vi funderar också på om det är hormonerna som spökar... Går det över? Kan man göra något särskilt? Det känns som om man får hålla dem åtskiljda med staket/nät om det inte löser sig... :S
Nybliven husägare på landet som siktar mot självförsörjningsskyarna tillsammans med maken, hönsen och katten.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 03 apr-12 kl 20:53 »
Oj, jag trodde mitt förra meddelande kom fram, tydligen inte.

Det gick över på mina runt Juni månad, när ällingarna började bli större (ankorna samlade ägg och ruvade runt april och då var de som allra värst).
Funderat på om det kan ha något med felprägling och göra också. Mina ankor har vuxit upp med höns. Men det som är konstigt är ju då varför de bara går på vissa individer ... Sedan så tycker jag inte de ser särskilt kärlekskranka ut. Utan de hotar, hytter med huvudet, öppen näbb och "schasar" och om de får tag på ska de ge smörj.  :-X
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 15 apr-12 kl 22:23 »
Ikväll fick en hönsstackare smaka på rejält med stryk.  :-\ Hon hade tagit sig in till ankorna box. Har ju en anka som ruvar nu och drakarna vaktar boxen som aldrig förr. Inte ens de höns de är kompisar med tillåter de gå in i ankboxen utan jagas ut nu.

Iaf. så hade jag ställt ut denna höna som låg och ruvade i ett rede i "korridoren" i pallkragar som jag tänkt ha som kycklingbur. Inte en tanke på att hon skulle få för sig att lämna redet, flyga ut från pallkragarna, gå över och flyga upp på ankornas boxkant och hoppa ned till ankorna och bli instängd med dem!  :-X

Trodde hon var död först men hon var "bara" i chocktillstånd!  :-\  :-X Helt plockad på huvudet och huden är som ett enda stort blåmärke.

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser