Min pekingdrake har utsett en av mina (16) hönor som han terroriserar. Så fort han ser henne jagar han efter i full fart. Jakten kan pågå länge, ofta slutar han inte jaga förrän hönan flugit upp och satt sig någonstans dit han inte når.
Skulle han få fatt på hönan håller han henne hårt i nackfjädrarna och trycker ner henne. Påminner om hur han behandlar sina honor när han ska till att para dem. Han har dock aldrig, som jag sett, försökt bestiga hönan.
Hönan tar det med ro och tycks inte vara alltför stressad men varför gör draken så här? Det är en enda höna som alltid är utsatt. Det händer väl att han ibland knuffar undan andra hönor som kommer för nära på ett sätt han inte gillar men dessa jakter är bara efter denna enda höna.
Är han speciellt förtjust i den här hönan eller är det så att han bara inte kan tåla henne. Ibland är det svårt att tyda ankspråket. Är det någon som kan hjälpa till med en tolkning? Eller är det bara min Jocke som är så här knäpp?
Vi har i alla fall fått oss många glada skratt för en anka i full fart ser ALLTID rolig ut

!