Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Och om hon inte börjar ruva!? Hyra plats i kläckare?  (läst 2476 gånger)

hajens

• Skåne
Och om hon inte börjar ruva!? Hyra plats i kläckare?
« skrivet: 29 mar-12 kl 19:56 »
Har en fint par av Gul Anka. Honan värper fint och har gjort så i några veckor. På nätterna ligger hon nog på äggen, men på dagen är hon helt ointresserad. Där är nog nästan 20 ägg i redet vid det här laget om inte fler.

Jag har avsiktligt låtit alla ägg ligga, men frågan är nu om hon nånsin kommer lägga sig att ruva.

Nån som har tips på hur jag bör göra.
Jag kan även tänka mig att hyra plats i en kläckare om den möjligheten finns nånstans, även om jag helst skulle se att ruvningen skedde på naturlig väg.

Motaglig för inputs!

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Handmade_Revolution

• Gäst
SV: Och om hon inte börjar ruva!? Hyra plats i kläckare?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-12 kl 20:47 »
Hej! Detta är ju ditt eget tips till mig rörande området. Kanske något för sig själv då?
"Är det inte massa slutspel i olika sporter nu man kan titta på på dumburken. Bara att dra hem några backar öl, ner med brallorna, sätta sig i soffan och putta in ett gäng ägg under arslet. Om tre v börjar det nog röra på sig under fläsket, lagom till ölen är slut, och idrotten är slut för den här våren.
Lycka till!"

Hoppas du har ett riktigt praktarsle så du får plats med allihopa bara :)
« Senast ändrad: 08 apr-12 kl 20:52 av Handmade_Revolution »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 20:58 »
*asg*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 21:03 »
 ;D ;D ;

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 10:00 »
Hej! Detta är ju ditt eget tips till mig rörande området. Kanske något för sig själv då?
"Är det inte massa slutspel i olika sporter nu man kan titta på på dumburken. Bara att dra hem några backar öl, ner med brallorna, sätta sig i soffan och putta in ett gäng ägg under arslet. Om tre v börjar det nog röra på sig under fläsket, lagom till ölen är slut, och idrotten är slut för den här våren.
Lycka till!"

Hoppas du har ett riktigt praktarsle så du får plats med allihopa bara :)

haha, du har alltså blivit så stött över mitt förslag om att ruva i soffan, att du aktiv sökt på min profil och letat upp vad jag skrivit på forumet för att sen skriva ett bittert svar. Kreativt, lite läskigt, en aning smickrande, och väldigt distanslöst.

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 10:21 »
Om hon inte lägger sej, låna kläckare eller hyr plats.. Svensk Gul Anka är ju inte så jätte ruvvillig, men man bör ha någon i sin flock (Jo visst, du har ett par, men en flock på 10 honor, så borde minst 2 vara trogna ruvare) Jag skulle köpa naturruvade ällingar från någon, och föda upp de.. Naturruvade har lättare att ruva och ta hand om bäbisar, då de hade en mamma som gjorde detta.

hajens

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 apr-12 kl 10:43 »
Om hon inte lägger sej, låna kläckare eller hyr plats.. Svensk Gul Anka är ju inte så jätte ruvvillig, men man bör ha någon i sin flock (Jo visst, du har ett par, men en flock på 10 honor, så borde minst 2 vara trogna ruvare) Jag skulle köpa naturruvade ällingar från någon, och föda upp de.. Naturruvade har lättare att ruva och ta hand om bäbisar, då de hade en mamma som gjorde detta.

tack oskar, har förstått att det kan vara knepigt att få dem att ruva även om de är naturruvade själva. Jag har precis gett bort några ägg till en kille med Myskankor, som lagt sig att ruva på dem. Funkar detta så ger jag nog honom ett gäng ägg till, så jag kan få fram några naturruvade ällingar den vägen så småningom.

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 apr-12 kl 15:03 »
haha, du har alltså blivit så stött över mitt förslag om att ruva i soffan, att du aktiv sökt på min profil och letat upp vad jag skrivit på forumet för att sen skriva ett bittert svar. Kreativt, lite läskigt, en aning smickrande, och väldigt distanslöst.

Ja.. nää.. jag KAN ju inte ha stött på tråden på annat vis än att leta via dina poster? Tex när jag letade efter andra (vettigare) svar inom området och sökte på kläckare eller så? Hur jäkla uppslukad av sig själv får man lov att vara egentligen. :-X

Och bitter, distanslös, läskig och stött.. hmm.. ja du. Den som nämdet' han klämdet' heter det ju.

Hoppas killen med myskankorna lyckas med sitt ruvningsuppdrag iaf.
« Senast ändrad: 09 apr-12 kl 15:11 av Handmade_Revolution »

hajens

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 apr-12 kl 20:16 »
ah, ok, vi har att göra med en forumtjaffserska, sorry, not interestad! Jag skojar med andra istället!

Squig

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 17:21 »
Våran dam lade sig på dagtid när hon samlat ihop 13 st, men hon är i egen avdelning med eget hus och egen utedel.

Kanske blir hon störd av något? Har hon börjat duna? Det brukar ta ett tag för dem ätt bekanta sig med äggen. Kanske är det för tidigt? Var ettåriga hona lade sig i slutet på maj, då hade hon värpt hela våren.

Jag har läst om några som lägger fejk-ägg, eller kokta, och byter dem när hona lagt sig på dagtid.

JAG tror inte
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Squig

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-12 kl 17:23 »
Jag tror inte att genbanken tillåter maskinruvning, utan man måste söka tillstånd.

Om jag var som du så skulle jag ta bort äggen och försöka om någon månad igen.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

hajens

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 apr-12 kl 17:47 »
Plockade in alla äggen igår, kommer prova igenom lite senare. Hon har inte börjat duna.
Maskinkläckning känns inte aktuellt faktiskt.

Hon har lagt sammanlagt ca 30 ägg.
Dom delar avdelning med mina hedemorahöns inne, även om de har ett eget hus inne i hönshuset, där hon lägger alla äggen i en prydlig hög. Ute går dom helt fritt.

Kommer snart att dela av hönshuset i två delar och låta höns och ank ha saperata utgångar, och hönsen en utegård medan anksen får fortsätta gå fritt ute.

Jag får ha tålamod helt enkelt.

Tack för input!

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser